اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
سردار علی فضلی:

مسوولین بی بصیرت عامل فتنه ۷۳ قزوین بودند

  • کد خبر : 2024
  • 01 اکتبر 2014 - 21:47
مسوولین بی بصیرت عامل فتنه ۷۳ قزوین بودند
بیست سال پس از بحران دوازدهم و سیزدهم مرداد 73 قزوین که به دنبال رای منفی نمایندگان مجلس به لایحه استان شدن این شهر اتفاق افتاد، فرمانده وقت لشکر سیدالشهداء سپاه در برنامه شناسنامه شبکه سوم سیما، ابعاد ناگفته ای از این بحران را فاش ساخت.

سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین در تشریح ابعاد این بحران گفت: «فتنه سال ۷۳ در قزوین، فتنه عظیمی بود و مسوولینی که اهل بصیرت نبودند حادثه ای را درست کردند و به علت بی بصیرتی، مردم شریف قزوین را با اراده نظام مواجه کردند. استان شدن رأی نیاورد و مردم را به خیابان کشیدند. البته بعدا استغفار و توبه کردند و نظام هم با این‌ها با رحمت برخورد کرد.»
وی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی چه کسی بود، افزود: «مسوولین بی بصیرت. من [فرمانده] لشکر سیدالشهدا بودم که گستره جغرافیای [عملیاتی] ما تا قزوین بود و تیپ سوم ما [در آنجا] مستقر بود… من با بعضی مسوولین که اسم نمی‌برم تماس گرفتم و گفتم مردم را به آرامش دعوت کنید. شما دعوت کردید بیایند تظاهرات کنند، اما در نهایت از دستشان در رفته بود، اراذل و اوباش آمدند و سوار بر معرکه شدند.»
سردار فضلی در خصوص ابعاد این بحران نیز خاطرنشان کرد: «حادثه تلخ و دلخراشی بود که [اراذل و اوباش]، قریب به ۱۸۶ نقطه قزوین، ۵۵ بانک، تعدادی از فروشگاه‌ها، درخت‌ها و کیوسک‌های مسیر را تخریب کردند.»
اظهارات این مقام نظامی در حالی است که چندی قبل فرماندار وقت قزوین که در پی این بحران از کار برکنار شد، گفته بود: «[در پی رد شدن لایحه] یک آقایی تعدادی از مدیران را تحریک کرده بود که استعفای دسته جمعی بدهند و این با بالا هماهنگ نبود و به هیچ کجا هم این را اطلاع نداده بودند. بعدا تعدادی از این ها را از کار معلق کردند و هیچکس نگفت که فرمانداری در این موضوع دست داشت.»
عباس نیکویه همچنین در باره چگونگی وقوع بحران افزوده بود: «بعد اینکه لایحه رای نیاورد مردم در ولیعصر و دوراه همدان تجمع کردند…. نیم ساعت با مردم صحبت کردیم و قول دادیم که این موضوع را پیگیری می کنیم و آخر هم با خواهش و تمنا مردم متفرق شدند، ولی دوباره تجمع ها شکل گرفت و قضیه گسترده و پیچیده شد. برخی گروه ها وارد شدند و خراب کاری هایی کردند.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2024

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.