اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
واکنش ها به تغییر مدیرکل ارشاد استان ادامه دارد

انتصابی برای تحول

  • کد خبر : 1803
  • 03 آگوست 2014 - 12:23
انتصابی برای تحول
«انتصاب بنده به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین جز عنایت خدا و راهبری حضرت سید الشهدا (ع)، هیچ چیز خاص دیگری نبوده است». این جمله، بُرشی از سخنان موسی احمدی است که در گفت و گوی دو ساعته با «فروردین امروز» و در واکنش به سوالی مبنی بر اظهارات برخی در مورد لابی گری های سیاسی وی به منظور دستیابی به این سمت، بیان شده است.

عصر روز یک شنبه، در حالی به دیدار مدیرکل جدید ارشاد استان رفتیم که تنها چهار روز از مراسم معارفه اش می گذشت. مراسمی که به جای ساختمان استانداری در آمفی تأتر کتابخانه امام خمینی (ره) برگزار شد و امام جمعه و استاندار قزوین، غایبان بزرگ آن بودند. استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پیش از آنکه انتصاب احمدی در این سمت قطعی شود، حمید عابدی ها، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه پیام نور قزوین را برای احراز مدیرکلی ارشاد استان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بودند، اما آنگونه که برخی منابع می گویند علی جنتی، وزیر ارشاد در دیدار با عابدی ها گفته بود که چون انتصاب احمدی قطعی شده، حاضر است او را به عنوان مدیرکل ارشاد یکی دیگر از استان های کشور معرفی کند. مساله ای که نه عابدی ها می خواست و نه حامیانش، پیگیر آن بودند.
پیش از آنکه مراسم معارفه احمدی و تودیع محمد حسین شفیعی ها، مدیرکل اصولگرای سابق ارشاد استان پس از ۹ سال مسوولیت برگزار شود، مشخص بود که استاندار در اعتراض به بی توجهی وزارت ارشاد به گزینه معرفی شده از سوی وی، در این مراسم حضور نخواهد یافت. تاخیر یک ساعت و نیمه در برگزاری مراسم تودیع و معارفه، و تلاش نوش‌آبادی، معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های وزارت ارشاد که برای دیدار با روزبه به استانداری رفته بود به منظور متقاعد کردن وی نیز نتیجه نداد و استاندار حاضر نشد در این مراسم شرکت کند.
موسی احمدی، چهره کمتر شناخته شده قزوینی، کارمند وزارت آموزش و پرورش است، هرچند با وزارت علوم نیز همکاری های چندین ساله داشته است. او مدرک دکترای ادبیات خود را با گرایش ادیان عرفانی از دانشگاه تبریز اخذ کرده و پیش از این، علاوه بر تدریس در دانشگاه ها، مدیر مجتمع آموزشی «موحد»  -که به گفته وی یکی از مراکز پیشرفته آموزشی تهران با ۹۰ نفر پرسنل -، بوده است.
گفت و گو با آقای مدیرکل، به رغم آنکه سوالاتمان صریح بود و چالش برانگیز، با پاسخ های تفضیلی، اما همراه با طمأنیه احمدی، در فضایی صمیمی برگزار شد. از موسی احمدی پرسیدیم؛ در محافل سیاسی استان می گویند شما با حمایت و پشتیبانی برخی شخصیت های تاثیرگذار از جمله آیت ا.. علی محمدی تاکندی، و تاکید ایشان به وزیر ارشاد در حاشیه همایش اخیر حزب مردم سالاری در تهران، به این سمت دست یافته اید؟ وی با بیان اینکه، بیان حق برای من همیشه شیرین بوده است، گفت: «معتقدم انتصاب بنده به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین جز عنایت خدا و راهبری حضرت سید الشهدا (ع)، هیچ چیز خاص دیگری نیست. شاید درک این مطلب برای خیلی ها سنگین باشد، ولی خدا می داند نخستین بار است که در این باره حرف می زنم.»
تصمیمی که به دلم افتاد
احمدی در باره چگونگی معرفی شدنش به وزارت ارشاد برای این مسوولیت، افزود: «حدود بهمن ماه سال گذشته، بدون اینکه اصلا برای من مساله ای به نام مدیرکلی ارشاد مطرح باشد به قزوین آمدم و برای یک کار اداری به اداره ای رفتم. یکی از دوستان که از مدیران ارشد استان هستند، مرا دیدند و سوال کردند که فلانی کجا هستی؟ عرض کردم اگر خداوند متعال توفیق دهد، می خواهم بیایم برای اداره ارشاد. خدا می داند این کلام در حالی منعقد شد که حتی دو دقیقه پیش از آن به این موضوع فکر هم نکرده بودم. این شد که به تدریج زمزمه مسوولیت ارشاد مطرح شد و هفته بعد، در مراسم معنوی که در حسینیه ثارا.. منزل دکتر ولایتی برگزار بود، دوست دیگری در این باره پرسید که گفتم دوست دارم با تمام وجود برای دولت تدبیر و امید که به نظر من دولت عقلانیت است، کار کنم. چند روز بعد، دوشنبه بود که از وزارت خانه تماس گرفتند که ساعت ۱۱ اینجا باشید. رفتم و سوابق کاری و اجرایی ام مورد سوال قرار گرفت و نتیجتا طرح و برنامه و اهداف فرهنگی و اجرایی ام که برای تدوین آن سه هفته طول کشید، ابتدا در کمیته انتصابات که دقت علمی و اجرایی بسیار بالایی دارند و سپس در شورای معاونین مطرح کردم که به لطف و عنایت خدا، بیشترین امتیاز را کسب کردم».
ارادت به آیت الله
وی با تایید ملاقاتش با آیت ا.. محمدی تاکندی، ارادت خودش را به این روحانی اصلاح طلب دیرینه توصیف کرد و از ارتباط چندین ساله اش با ایشان گفت، اما تاکید کرد: «بعد از فوت همسر ایشان، که موفق شدم در مراسم تشییع و ختم  حضور پیدا کنم، به اتفاق جمعی از دوستان برای دادن سر سلامتی خدمت آیت ا.. تاکتدی که از شخصیت های برجسته استان هستند رسیدیم، اما من در جریان پیگیری آقای تاکندی از طریق وزیر ارشاد برای صدور حکم نیستم».
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با تاکید بر اینکه در روزهای آینده با امام جمعه و استاندار و دیگر شخصیت های سیاسی استان دیدار خواهد کرد، معرفی گزینه از سوی استاندار به وزارت ارشاد برای مدیرکلی ارشاد را حق طبیعی استاندار به عنوان مقام عالی دولت در استان دانست و اضافه کرد: «با توجه به دیدگاه هایی که ایشان [استاندار] دارند و من خودم را به شدت به آنها نزدیک می بینم باورم این است که مسایل پیش آمده ظرف یک ماه آینده حل خواهد شد، ضمن آنکه ایشان به عنوان مقام عالی دولت در استان حق هرگونه تصمیم گیری را دارند».
احمدی در این گفت و گو، همچنین از دیدارش با نمایندگان استان در مجلس پیش از انتصاب گفت و در واکنش به این سوال که آیا به نمایندگان یا دیگر شخصیت ها برای جابجایی معاونین اداره کل یا روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها، قولی داده اید؟ تاکید کرد؛ «همان گونه که در جلسه معارفه هم گفتم، من اهل دیکته نیستم و انشاء را بیشتر دوست دارم، طبعا در این باره نه به کسی قولی داده ام و نه سفارش و دیکته ای را در این زمینه می پذیرم.»
وی با اشاره به سیاست دولت و وزارت ارشاد برای تعامل با شخصیت های تاثیرگذار استان، خاطرنشان کرد: دیدار کوتاهی با حاج آقای ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی داشتم و از این شخصیت برجسته اجازه گرفتم برای گرفتن این مسوولیت. ایشان یک شخصیت اخلاق مدار هستند و من در این ملاقات کوتاه، رضایت شان را از این انتصاب دیدم».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، همچنین حجت الاسلام علیخانی را از یکی چهره های شاخص استان توصیف کرد و با بیان اینکه خدمت این بزرگوار نیز رسیدم، گفت: در دیدار با ایشان هم، برنامه های کاری ام را بیان کردم، و مخالفتی از جانب آقای علیخانی مشاهده نکردم».
واکنش تند به یک مصاحبه
به فاصله چند روز پس از این نشست، انتشار خلاصه گفت و گوی دو ساعته با احمدی توسط خبرگزاری برنا، واکنش نسبتا تند نماینده سابق قزوین در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت.
محمد علیخانی در مطلبی با عنوان؛ «سخنان آقای احمدی و حساسیت در دوره دولت راستگویان» که در وبلاگش منتشر کرد، با اشاره به اولین مصاحبه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با رد اظهارات وی در خصوص عدم لابی گری برای دستیابی به مسوولیت، نوشت: «ایشان در بخشی از صحبت های خود گفته اند: «بدون لابی گری و در یک فرآیند علمی و با ارائه رزومه به این جایگاه رسیدم… این بخش از سخنان آقای احمدی محل تامل و توجه است و اگر این ادعا از سوی ایشان مطرح نمی شد شاید حساسیتی وجود نداشت. منشا این حساسیت البته ارتباطی با حضور ایشان در سمت جدید ندارد، بلکه از آن جهت است که در این سخنان […] ادعا شده است که ایشان هیچ گونه لابی گری برای این سمت نداشته اند و براساس فرایندی علمی به این جایگاه رسیده اند، حال آنکه بنده اطلاع دقیق دارم که ایشان نه فقط لابی های متعددی از جمله با آیت ا… تاکندی داشته اند و با افراد مختلفی هم دیدار کرده اند بلکه حتی به افرادی چون محافظ سابق جناب آقای خاتمی هم مراجعه کرده اند! بگذریم از اینکه ایشان خدمت حجت الاسلام علیخانی هم رسیدند».
کمی صبر کنید!
با این واکنش که البته حاوی نکات دیگری نیز بود، به نظر می رسد دایره مخالفت با مدیرکل جدید ارشاد از استاندار فراتر رفته و به بخشی از اصلاح طلبان نیز رسیده است. اصلاح طلبانی که شماری از آنان نیز معتقدند که دکتر احمدی، با توجه به سوابق سیاسی اعتدال گرایانه اش، یک اصلاح طلب است و می تواند با روحیه تعامل و همکاری که در او وجود دارد بر حواشی این انتصاب فائق آمده و کشتی طوفان زده فرهنگ و هنر استان را به ساحل امن بازگرداند.
احمدی گرچه برای پیاده کردن سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ وهنر استان با چالش های متعددی روبروست، اما در آخرین اظهار نظرش به «فروردین امروز» گفت: «دوستان! کمی صبر کنند تا تحول اساسی در این عرصه را شاهد باشند. ایمان دارم که عزیزان منتقد نیز قانع خواهند شد.»

سعید الهی 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.