اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
گزارش خبرگزاری آمریکایی

سی چانلو، روستایی که الگوی آینده ایران است

  • کد خبر : 1759
  • 13 جولای 2014 - 23:16
سی چانلو، روستایی که الگوی آینده ایران است
«در گذشته ما برای تامین برق از ژنراتورهای برق بنزین سوز استفاده می‌کردیم که هم صدا داشت و هم ایجاد آلودگی می‌کرد، اما امروز با زدن یک دکمه برق خانه‌مان از انرژی خورشیدی تامین می‌شود. حالا ما زندگی بسیار راحت‌تری داریم.»

این‌ها حرف‌های حبیب‌اله کاکاوند، یکی از ساکنان روستای «سی چانلو» از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان است که خبرگزاری آسوشیتد‌پرس آن را منتشر کرده‌است. این خبرگزاری در گزارشی از این روستا که برق خانه‌های  آن ۳ سال است از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود، می‌نویسد: «دولت جدید ایران اهتمام خاص و ویژه‌ای روی توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد. دولت یازدهم سرمایه‌گذاری روی تولید انرژی از طریق انرژی خورشیدی را از ۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۶۰ میلیون دلار در سال جدید افزایش داده است.»
آسوشیتدپرس می‌افزاید: «اقلیم طبیعی ایران با بیش از ۳۰۰ روز خورشیدی در سال، استفاده از انرژی خورشیدی را در این کشور ممکن ساخته‌است.» اما این خبرگزاری تاکید می‌کند: «عادت مردم ایران به‌عنوان دارنده چهارمین ذخیره انرژی فسیلی (نفت و گاز) در جهان به مصرف انرژی ارزان، یکی از چالش‌های اصلی توسعه استفاده از انرژی‌های نوین و تجدید‌پذیر همچون انرژی خورشیدی است.»
 از نظر آسوشیتدپرس مردم ایران که با وجود افزایش قیمت هنوز  یک گالن بنزین را ارزان‌تر از یک گالن آب سالم نوشیدنی می‌خرند، سخت ممکن است به سمت انرژی‌های هزینه‌بر و گرانی چون انرژی خورشیدی بیایند، هر چند دولت راهبرد توسعه استفاده از انرژی‌های نوین و پاک را در دستور کار خود دارد. آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مسوولان ارشد وزارت نیرو از نصب و راه‌اندازی بیش از هزار پنل خورشیدی از سوی دولت در مناطق مختلف کشور از جمله در برخی مساجد و مدارس و ساختمان‌های دولتی خبر می‌دهد. بر اساس اعلام جعفر محمدنژاد، دولت یازدهم قوانین مشوقی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در ایران به تصویب رسانده است. این مقام وزارت نیرو همچنین به آسوشیتدپرس می‌گوید: «دولت یازدهم هدف تولید ۵ هزار مگاوات برق از منابع تجدید‌پذیر و پاک در ۲ سال آینده را در دستور کار خود دارد.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.