اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
بازخوانی پرونده رویدادی که پس از 30 سال جنجالی شد

روایت نماینده اصولگرا واکنش شدید یک اصلاح‌طلب

  • کد خبر : 1757
  • 13 جولای 2014 - 21:54
روایت نماینده اصولگرا  واکنش شدید یک اصلاح‌طلب
ابطال انتخابات مجلس اول در حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج در سال 59 سرآغاز چالشی بود که دو جریان سیاسی که بعدها به چپ و راست موسوم گردیدند را در این منطقه مقابل هم قرارداد. ادعای تقلب در جریان رای‌گیری توسط یکی کاندیداها و تایید آن توسط هیات نظارت بر انتخابات وزارت کشور، سبب شد تا با ابطال انتخابات، یکی از دو کاندیدای شاخص این حوزه؛ آیت اله سید علی موسوی شالی (اولین امام جمعه شال و برادر آیت اله سیدحسن موسوی شالی)و حجت الاسلام قدرت اله علیخانی از راهیابی به مجلس اول باز مانده و در این دوره، بویین زهرا و آوج نماینده ای در مجلس نداشته باشد.

این رویداد، آغاز اختلافات سیاسی بین آیت اله سید حسن شالی و قدرت اله علیخانی، به عنوان دو شخصیت موثر منطقه بود که با تشدید دامنه اختلافات بین آنان بر سر مسایل سیاسی کشور، به صف آرایی هواداران آنان در منطقه بویین‌زهرا انجامید.
انحلال کمیته شال در سال ۶۱، دامنه تنش‌ها را افزایش داد. انحلال این کمیته که توسط هواداران آیت‌اله شالی و به صورت مستقل، تحت نظر کمیته مرکزی تهران اداره می‌شد و انتقال اعضای آن به کمیته رجایی شهر کرج، کفه قدرت در منطقه را به نفع شیخ قدرت‌ علیخانی -که از یک سو با حکم حضرت امام (ره) مسوولیت رسیدگی به امور محرومان و انجام فعالیت‌های عمرانی را بر عهده داشت و از سوی دیگر، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی استان زنجان بود- سنگین‌تر کرد.
هر چند مدتی بعد، با پیوستن آیت اله سیدعلی موسوی شالی به اردوگاه مخالفان برادر، و انتصاب وی به امامت جمعه شال و همچنین پیروزی حجت الاسلام حمیدزاده -کاندیدای مورد حمایت قدرت اله علیخانی- در انتخابات مجلس دوم در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج، بر تنگنای سیاسی هواداران آیت اله شالی افزود.
اما سال ۶۳، کلنگ زنی احداث یک مرکز درمانی در شهر شال توسط شیخ قدرت، واکنش هواداران آیت‌اله را برانگیخت. آنان که افزایش حضور او در شال را برنمی‌تافتند، دست به اقدامات گسترده‌ای زدند که از احداث این مرکز درمانی جلوگیری کنند. اقداماتی که نتیجه چندانی در بر نداشت و یک سال بعد، با سرعت گرفتن عملیات ساختمانی بیمارستان، مخالفت با راه‌اندازی آن شکلی تازه‌تر یافت و به تجمع و درگیری انجامید.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.