پیش از این نیز مشخص بود اجرای این طرح که به گفته منتقدان، ترافیک این محدوده را با گرههای تازهای روبهرو میساخت، مورد استقبال شهروندان قرار نخواهدگرفت. اظهارات مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین مبنی بر اینکه؛ تنها ۴۰ درصد از ۷۰۰ خانوار ساکن در این خیابان در مهلت مقرر برای دریافت کارت تردد خودروهایشان به این سازمان مراجعه کردهاند، بهخوبی گویای این مساله است.
اسماعیل عرشیان می گوید: «با وجود اینکه اطلاعرسانی از طریق رسانهها و ارسال پیامکوتاه به ساکنان محدوده خیابان خیام در خصوص دریافت کارت تردد در روزهای یاد شده صورت گرفته بود، درصد زیادی از شهروندان ساکن در این محدوده از شهر قزوین، برای دریافت کارت تردد به سازمان مراجعه نکردند.»
شدت گرفتن انتقادها
شاید شدت گرفتن دامنه انتقادها نسبت به این طرح و عدم استقبال شهروندان بهویژه ساکنین محدودهی اجرای طرح بود که تنها یک روز مانده به زمان عملی شدن نخستین طرح پیادهراه در قزوین، اجرای آن با رای اکثریت شورای شهر متوقف شد تا مقدمات طرح با تعریض خیابان جنب باغ مفاخر پس از ارزیابی مجدد کارشناسی، اجرایی شود.
رییس شورای شهر که به نظر میرسید اظهارات برخی از اعضا را مطابق اختیارات شورا، تشخیص ندادهاست در جلسه شورا گفت: «همه اعضاء شورا باید توجه داشته باشند که تنها در محدوده اختیارات شورا میتوانیم اظهارنظر و دخالت کنیم و مسوولیت حقوقی اجرا با شورای ترافیک خواهد بود.»
عباس ظاهری با تاکید بر اینکه، این طرح ابتکار جدیدی است که برای اولین بار اجرا میشود و باید با کمترین اشکال و نواقص همراه باشد، افزود: «لذا هیچ عجلهای نباید در اجرا داشته باشیم که در زمان عملیاتی شدن موجب نارضایتی شود به همین دلیل نظرسنجی هم انجام شده و امیدواریم به کاهش بار ترافیک منطقه هم کمک کند.»
وی البته اشارهای به نتایج نظرسنجی مورد نظرش نکرد، اما یادآورشد: «شورای شهر چه از قبل و چه بعد از اجرای طرحها همواره حامی حقوق شهروندان است و تلاش میکند کارهای رفاهی و خدماتی با کمترین چالش و نارضایتی اجرا شود.»
رییس شورا با اشاره به اینکه، بستر سازی برای اجرای موفق طرح قبل از مسدود شدن خیابان منطقیتر است، اضافه کرد: «دسترسی کوچههای محدوده طرح و نیز تامین آرامش و رضایت مجموعه کسبه و پاساژ الغدیر که دارای پارکینگی با ظرفیت ۱۰۰ دستگاه خودرو است باید مورد توجه قرار گیرد و مشوق لازم برای همراهی صاحبان اصناف نیز داده شود.»
موافقان و مخالفان پیاده راه
اظهارات ظاهری در حالی بود که حکمت اله داودی، عضو دیگر شورا، احتمال بروز مشکل برای رفتوآمد و خرید مردم را منتفی دانست و گفت: «این محدوده ۲۴۰ متر است و در نظر سنجی انجام شده اکثر ساکنان و کسبه با اجرای آن موافق هستند که برای آنان طرح کارت تردد خودرو صادر میشود و در طول اجرای طرح نیز مشکلات احتمالی رصد شده و مورد بررسی و رفع اشکال قرار خواهد گرفت.»
دیگر مخالف اجرایی شدن طرح پیادهراه خیام، احد چگینی بود. وی معتقد است: «بار حقوقی و اجتماعی و اقتصادی طرح باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و تا بستر کامل طرح اجرا نشده، نباید این محدوده مسدود شود.»
اختلاف نظر بین اعضای شورا بر سر عملی شدن یا نشدن طرح به حدی بود که فصیحی رامندی، دیگر عضو شورای شهر، با رد برخی سخنان که اجرای طرح را موجب بروز مشکل برای اهالی میدانستند، اظهارداشت:« 477 پلاک در محدوده طرح با ۱۲۰ قطعه زمین وجود دارد که تنها ۸۰ واحد پارکینگ دارند و بیشترین حجم ترافیک مربوط به افراد غیر ساکن است. به همین دلیل اجرای طرح موجب آرامش ساکنان خواهد شد و از آن استقبال کردهاند و در مجموع به نفع شهروندان، شهر و شهرداری است.»
ابهام در زمان اجرای طرح
توقف اجرای این طرح، در شرایطی صورت گرفت که پیش از این برخی از اعضای شورا به شدت از اجرای آن حمایت میکردند. مریم نخستین، اقدام شهرداری در ایجاد پیادهراه در خیابان خیام را باعث پویایی شهر و شهروندان میدانست و حسین غیاثوند، اجرای این طرح را کمک شایانی برای کاهش آلایندههای زیست- محیطی، عنوان میکرد. هر چند در این جلسه، محتاطانه بر ضرورت نقد و بررسی دوباره طرح در کمیسیون ترافیک تاکید کرد تا پس از آن، فاز مسدود شدن خیابان اجرا شود.
براساس آنچه که مورد تصویب اکثریت اعضای شورای شهر قزوین قرار گرفت، مقرر شد تا قبل از مسدود شدن محدوده مشخص شده برای پیادهراه در خیابان خیام، تعریض خیابان جنب باغ مفاخر صورت گیرد و همچنین در این مدت، استعلام حقوقی طرح، استفاده از تجارب شهرهای بزرگ و مشکلات اجرایی احتمالی، مورد بررسی قرار گیرد. نکاتی که به نظر نمیرسد به این زودی تحقق یابد و طرح پر سروصدای «پیادهراه خیام» جامه عمل بپوشد.
فتانه سعیدی