اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3
رویدادی که بازتاب جهانی یافت

از حادثه نظام‌آباد تا مصوبه شورای آقابابا

  • کد خبر : 1690
  • 28 ژوئن 2014 - 9:50
از حادثه نظام‌آباد  تا مصوبه شورای آقابابا
پس از سه دهه حضور مهاجران افغانی در استان قزوین که به گفته کارشناسان، کمترین پی‌آمد سوء‌امنیتی و اجتماعی را نسبت به سایر استان‌های کشور در پی داشته ‌است، برخورد قهرآمیز با افغانی‌های مقیم روستایی در قزوین، بازتاب جهانی یافت. 

تجاوز به یک دختر عقب مانده ذهنی در روستای نظام‌آباد قزوین، که بنا به اعلام مسوولان مربوطه تاکنون چگونگی آن مشخص نشده ‌است، عکس‌العمل تعدادی از اهالی را سبب شد و این افراد با یورش به محل سکونت افغانی‌های ساکن این روستا، اقدام به تخریب وسایل و اموال آنها کردند. این اقدام نه تنها سبب کوچ شمار زیادی از مهاجران افغانی از نظام‌آباد شد بلکه افغان‌های ساکن منطقه را نیز با فشار‌های زیادی مواجه کرد‌. تصمیم شورای روستای آقابابا، برای بیرون کردن آنان از این روستا، نمونه‌ای از این فشارها است.
براساس مصوبه این شورا، «اتباع افغانی ساکن روستا که دارای دانش‌آموز هستند، حداکثر تا خرداد۹۳ [می‌توانند] در آقابابا باشند و پس از اتمام این تاریخ، همگی باید از آقابابا خارج شوند.» مصوبه‌ای که به گفته کارشناس اداره کل اتباع خارجی استانداری قزوین، اقدامی غیرقانونی است و چنین تصمیمی در حیطه وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا نیست. هرچند یکی از اعضای شورای آقابابا، تصمیم شورا را براساس درخواست اهالی می‌داند. محمدرضا ملکی می‌گوید: «اهالی از ما درخواست کردند به خاطر مشکلاتی که مهاجران افغانی در روستا به‌وجود آورده‌اند برای ترک روستا توسط آن‌ها، تصمیم بگیریم.»
این اتفاق اما، واکنش نسبتا شدید دادستان عمومی و انقلاب قزوین را به دنبال داشت. حجت‌الاسلام صادقی در خصوص حادثه روستای نظام‌آباد، گفت: «اتباع بیگانه مجاز به اقامت در استان هستند و با کسانی که به آنها تعرض کنند، به شدت برخورد خواهیم ‌کرد. هر فرد، چه ایرانی و چه خارجی که در خاک جمهوری اسلامی اقامت دارد، چنانچه مورد تعرض قرار گیرد با قهر قوه قضاییه روبه‌رو خواهد شد و در رعایت قانون، افراد برای ما فرقی ندارند».
 این مقام قضایی با انتقاد از رسانه‌ای شدن این حادثه، افزود: «رسانه‌ای شدن برخی حوادث می‌تواند دولت‌ها را مقابل هم قرار دهد. باید هوشیار باشیم و هر موضوعی را رسانه‌ای نکنیم تا به مجامع بین‌المللی کشیده‌ شود. ما هم انتظار نداشتیم یک درگیری این‌گونه بزرگ شود.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.