اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4
گشت و گذار در محله‌های شه

عارف، محله‌ای که بوی عید می‌دهد!

  • کد خبر : 1645
  • 12 ژوئن 2014 - 21:22
عارف، محله‌ای که بوی عید می‌دهد!
بوی عید می‌آید، بوی نرگسی‌های بهاری. این را بوی اسپندی نیز می‌گوید که بی‌تابانه بر آتش منقل می‌رقصد و سراسر خیابان را به استشمام عطر خود واداشته است. 

هنوز پاسی از شب نگذشته، که نور سبز لامپ‌های مهتابی، از آغوش درختان تزیین شده قد کشیده‌اند تا سقفِ آسمان مهتابی خدا و نوای شادمانه بلندگوها، برگزاری جشنی را نوید می‌دهند در همین حوالی!
همهمه‌ای برپاست؛ نقل و شیرینی و شربت است که بین عابران و سرنشینان خودروها توزیع می‌شود. اگر همه جای شهر، رانندگان خودروها برای رسیدن به مقصد عجله داشته باشند، اینجا اما آنان آمده‌اند که انتظار بکشند و خود را در قامت منتظران امامی بدانند که روزی خواهد آمد و جهان به میمنت قدم‌های مبارکش، به عدل خواهد نشست.

اینجا، خیابان عارف است. خیابانی بازمانده از روزگار نه چندان دور قزوین که پیرامون شهر را باغستان‌ها احاطه کرده‌بود. خیابانی که پیچ‌هایش به پیچ‌های هزار چم جاده چالوس می‌ماند و نیم‌قرن است که بر باریکه راه قنات‌های شمالی قزوین، به خیابان تبدیل شده است. این محله، روزگاری در حاشیه شهری قرار داشت که کانونش را باید در خیابان‌های جنوبی این سال‌ها جستجو می‌کردی، اما دیری است که بطن نشین شده و جشن های اهالی‌اش در ایام مختلف به خصوص در ماه شعبان و ولادت امام زمان (عج ا..)، زبانزد عام و خاص گردیده است.
«دوازده سالی می‌شود که خیابان عارف، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است». این را مسوول هیات بقیه ا.. الاعظم محله عارف می‌گوید. احمد محمدی، آرایشگر جوانی که از بروبچه‌های هیات مکتب الزهراست و صبح‌های جمعه، او را می‌توان در حال خدمت در مسجد طاق بهلول دید. دوازده سالی می‌شود که به اتفاق اهالی محله عارف، با پایه گذاری جشن‌های میلاد، حال و هوای معنوی خاصی به این قسمت از شهر بخشیده است.

محمدی به فروردین امروز می گوید: «از سال ۸۱ که بنای این هیات گذاشته شد و جشن‌های خیابانی در محله عارف برگزار شد، با عنایت ائمه اطهار علیهم‌السلام فعالیت‌های ما هر سال گسترش خاصی یافته است. ابتدا با جشن نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج ا..) آغاز کردیم و امسال، پس از ۱۲ سال فعالیت مستمر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کل اعیاد ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را با تزیین و چراغانی در خیابان عارف جشن می‌گیریم».
مسوول هیات بقیه ا.. الاعظم، با بیان اینکه جشن‌های خیابانی مشکلات خاص به خود را دارد، از همکاری بسیار نزدیک و صمیمانه اهالی عارف برای برگزاری این جشن‌ها می‌گوید و می‌افزاید: فعالیت ما از ۱۳ رجب، سالروز تولد امام علی (ع) کلید می‌خورد و تا نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) ادامه می‌یابد و در این بین، در همه عیدهای این سه ماه، چه در شب عید و چه در روز عید، با اقامه نماز مغرب و عشاء و شرکت خادمین هیات و همسایه‌ها، مراسم جشن در خیابان عارف با شکوه و جلوه خاصی برگزار می‌شود».
محمدی منبع تامین هزینه‌های برگزاری این جشن‌ها را اهالی می‌داند و ادامه می‌دهد: «در این دوازده سال، از این جهت هیچگونه مشکلی نداشتیم و الحمدلله با عنایت امام زمان (ع) و یاری اهالی، مراسم جشن‌های ولادت با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شده است و از امسال نیز، هیات از دریافت وجه نقد از اهالی یا عابرانی که قصد مشارکت در مراسم را دارند خودداری کرده و با اعلام وسایل مورد نیاز به آنان، این افراد را به صورت فیزیکی در برگزاری جشن دخالت داده و حتی در برخی از مواقع، آنچه تهیه کرده‌اند را خودشان بین کسانیکه در مراسم شرکت می‌کنند یا سرنشینان خودروهای عبوری توزیع می‌کنند و بدین ترتیب، اجری مضاعف را برای خودشان رقم می‌زنند».

مسوول هیات بقیه ا.. الاعظم خیابان عارف، بازتاب برگزاری جشن‌های میلاد در این محله را بسیار مثبت می‌داند و می‌گوید: «توانسته‌ایم با این اقدام، اعیاد شیعه را در سه ماه رجب، شعبان و رمضان در بخشی از شهر احیاء کنیم»، او همچنین معتقد است: «زنده نگه داشتن ایام ولادت ائمه اطهار علیهم السلام ضمن آنکه به شادی و نشاط در میان مردم می‌انجامد نوعی تعادل را نیز در ارتباط با برگزاری مراسم عزاداری ایجاد می‌کند و سبب حفظ شعائر دینی می‌شود».
هنوز سه چهار روزی مانده است تا نیمه شعبان و روز ولادت قائم آل محمد (ص)، اما دو هفته‌ای است که خیابان عارف، پر شده از عطر نرگسی‌های بهار. و شبی که پای حرف‌های مسوول هیات محله عارف نشستیم، باز جشن بود و سرور و شربت و نقل و شیرینی. جشنی که در شب ولادت حضرت علی اکبر، بوی کربلا را به مشام دلدادگان حسینی می رساند.

مهدی رضایی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1645

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.