اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3
با کندی تغییر مدیران صورت می گیرد؛

انتظار حاشیه ساز

  • کد خبر : 1612
  • 12 ژوئن 2014 - 20:20
انتظار حاشیه ساز
اصلاح طلبان به انتصاب فرماندار شهرستان تاکستان اعتراض کردند .

یک سال از انتخاباتی که نتیجه آن، تحلیل گران داخلی و خارجی را شگفت زده کرد و به باور برخی صاحب نظران، سرفصل تازه ای در گفتمان انقلاب اسلامی پدید آورد، سپری شد. رای مردم در ۲۴ خرداد سال ۹۲، ضمن آنکه بار دیگر وفاداری مردم ایران به انقلاب و نظام و رهبری را به منصه ظهور رساند، حاوی پیام های متعددی بود که آن ها را می باید در گفتمانی جست که کاندیدای پیروز از آن سخن می گفت. گفتمان مردی که از امید و آشتی و اعتدال و تدبیر می گفت و می گوید و از پرهیز از تندروی و شعار زدگی در عرصه سیاست های داخلی و خارجی.
اینکه یک سال پس از انتخابات ۲۴ خرداد، رییس جمهوری و دولت یازدهم به چه میزان توانسته اند به شعارهایی که در انتخابات از آن داد سخن می راندند، جامه عمل پوشیده اند را باید به فرصت دیگری واگذاشت، اما می توان به این نکته اذعان داشت که با وجود همه مخالفت ها و سنگ اندازی هایی که در عرصه فعالیت های دولت تدبیر و امید از آغاز استقرار این دولت صورت گرفته است، موفقیت های قابل توجهی به دست آمده است. مجالی برای به بیان برخی شاخص ها در این زمینه نیست که اگر فضای این نوشتار اجازه می داد می شد در باره بهبود نسبی وضعیت اقتصادی به ویژه مهار و کاهش تورم افسارگریخته، اجرایی شدن طرح بیمه همگانی و نظام سلامت، بهبود روابط خارجی و روند رو به جلو در مذاکرات ژنو، بهبود نسبی شرایط سیاسی و فرهنگی کشور و موارد متعدد دیگر، به نکات مختلفی اشاره کرد.
اما علی رغم این توفیقات و روند رو به پیشرفت دولت یازدهم در عمل به برخی وعده های خود، حامیان دکتر حسن روحانی در جریان انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته، به آنچه که از آن به عنوان کُندی تغییرات در بدنه مدیریتی کشور و یا انجام برخی انتصابات مغایر با گفتمان پیروز انتخابات یاد می کنند، معترض بوده و ادامه این روند را سبب ساز ناکامی دولت در دستیابی به خواسته های مردم می دانند. اعتراض اصلاح طلبان و حامیان دکتر روحانی در استان، آن هم در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد به انتصاب فرماندار دولت گذشته به عنوان فرماندار شهرستان تاکستان، نمونه ای بارز از این اعتراض هاست.

اعتراضاتی که علنی شد
در نامه شورای اصلاح طلبان و حامیان انتخاباتی دکتر روحانی در استان قزوین خطاب به رییس جمهوری که سیزدهم خردادماه منتشر گردید، حامیان دولت تدبیر و امید از عملکرد وزارت کشور در انتصاب فرماندار دولت احمدی نژاد در شهرستان تاکستان به شدت انتقاد کردند.
در فرازی از این نامه که سایت «نواندیش» آن را منتشر کرد، آمده است: «آقای رییس جمهور! می دانیم روزهای پرمشغله ای دارید، اما نکند که این همه هیاهو و مشغله باعث شود که فراموش کنید، چند روز دیگر، سالگرد پیروزی ایده «تدبیر و امید» شما در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته است. روزهایی که شما، یکّه و تنها بودید، جبهه مقابل اما با اعتماد به نفسی شگفت آور به پیروزی خود اطمینان داشت و عافیت طلبان هم در برابر سخنان منطقی جنابعالی لب و دندان می گزیدند. ما اما آن روزها به شما و شعارهایتان ایمان داشتیم، ما، چون شما؛ می دانستیم که تداوم سوء مدیریت دولت گذشته و کارگزاران بی کفایتش آنچنان روشن و بدیهی است که اگر قرار باشد دولت بعدی نیز هم سو با آنان گام بردارد، نه نشان از تاک می ماند و نه تاک نشان!»
در بخشی دیگر از این نامه تاکید شده است: «آقای رییس جمهور! این خاطرات و خطرات را در زمانی با شما مرور می کنیم که با خبر شده ایم، وزارت کشور دولت تدبیر و امید در تدارک انتصاب فردی به نام «ایرج حیدری» از مدیران احمدی نژاد، به سمت فرماندار تاکستان است و این اقدام عاجل را در شرایطی انجام می دهد که هنوز حکم بسیاری از فرمانداران پیشنهادی استاندار، امضاء نشده اند و هنوز بسیاری از فرمانداران دولت گذشته بر مسند کارند! این روزها اگرچه شنیدن چنین خبرهایی از وزارت فخیمه ای که حافظه اش عامدانه از شعارهای ایام انتخابات جنابعالی پاک شده است، چندان بعید نیست، اما شگفتی ما از آن روست که چگونه می شود دولتی، نیک به یاد داشته باشد که در روزهای سخت انتخابات، کدام حرف ها و شعارهایش دوباره اعتماد و همراهی را کابین بخت روشنش کرد و کدامین دست ها در زمانه ای که دست ها در گریبان بود، به یاری اش شتافت.»
اعتراض اصلاح طلبان البته محدود به این نامه نشد و چهار روز بعد، جمعی از اهالی شهرستان تاکستان که در میان آنان رییس و اعضای ستاد دکتر روحانی در استان نیز دیده می شدند در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار ورود دولت به موضوع انتصاب فرماندار این شهرستان شدند.

تجمع معترضان در خیابان پاستور
سایت انتخاب، با انتشار این خبر نوشت: «ایرج حیدری سمت معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار را در دولت قبل در کارنامه خود دارد و علی رغم همشهری بودن با علی اوسط هاشمی، استاندار جدید سیستان و بلوچستان او را عزل کرده است و از سویی دیگر استانداری قزوین و وزارت کشور در حرکتی شتابزده اقدام به صدور حکم برای حیدری کرده اند. شنیده ها حاکی از این است که از این موضوع جزء موارد اختلافی میان میرولد معاون سیاسی وزارت کشور و رحمانی فضلی است که سرانجام منجر به استعفای میرولد از معاونت سیاسی و امنیتی وزارت کشور گردد».

این سایت با انتشار نامه مشاور نهاد و سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات و درخواست های مردمی ریاست جمهوری خطاب به وزیر کشور که در آن خواستار رسیدگی به خواسته تجمع کنندگان شده بود، همچنین از مخالفت امام جمعه و اصول گرایان شهرستان تاکستان با این انتصاب خبر داد. ساعتی پس از این تجمع، معترضان در مقابل وزارت کشور تجمع کردند و خواستار توقف انتصاب و معارفه ایرج حیدری شدند. «نواندیش»، سایت خبری اصلاح طلبان با پوشش خبری این تجمع نوشت: «نمایندگان معترضان به داخل وزارت کشور دعوت شده اند تا نظرات خود را به مسوولان ذی ربط منتقل کنند».
اما اعتراض ها، نتیجه مشخصی در بر نداشت و تنها ۲۴ ساعت پس از آنکه معترضان از ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی بیرون آمدند، استاندار قزوین در مراسمی، ایرج حیدری را به عنوان فرماندار شهرستان تاکستان معرفی کرد.

واکنش استاندار به اعتراض ها
مرتضی روزبه ، در آیین معارفه فرماندار جدید تاکستان که آیت اله علی اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه این شهرستان حضور نداشت ، به انتقادها در مورد انتصاب حیدری واکنش نشان داد و گفت: «برخی ها گفتند که آقای حیدری فرماندار عزل شده هستند، در حالی که اینطور نیست و ایشان تا این لحظه، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار بودند».
استاندار با بیان اینکه باید اخلاق سیاسی را حفظ کنیم، افزود: «صحبت و بحث کردن در خصوص یک موضوع اشکالی ندارد، ولی باید مراقب بود که چه حرفی درست یا نادرست و دروغ و تهمت است. وی با تاکید بر اینکه؛ توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید حایز اهمیت است و همه مدیران چه مدیران باقیمانده از قبل و چه مدیران جدید باید همگی به این امر توجه کنند، همچنین خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن جوانب لازم و همه شرایط، فرماندار جدید تاکستان را انتخاب کردیم و وزیر کشور نیز بر این موضوع صحه گذاشت.» روزبه با تاکید بر پیروی همه مدیران از مشی دولت تدبیر و امید، گفت: «مشی دولت آشکار و مشخص است، بنابراین درعرصه خدمت رسانی حق نداریم جز این طریق و سیاست های نظام، به موضوع دیگری بپردازیم.»
گرچه فتیله اعتراض ها نسبت به انتصاب فرماندار تاکستان، با برگزاری مراسم معارفه وی پایین کشیده شد، اما به نظر می رسد روند کُند انتصاب گزینه های مدنظر حامیان دکتر روحانی در استان که از سوی استاندار برای تصدی فرمانداری های استان از جمله شهرستان قزوین در نظر گرفته شده اند و همچنین ادامه حضور مدیران دولت گذشته در مسوولیت های مختلف اجرایی استان، در آینده می تواند مدیریت استان را با چالشی دوباره روبرو سازد. چالشی که با تدبیر و هم اندیشی بزرگان قابل مهار بوده و از ورود استان به حاشیه های مشکل ساز جلوگیری خواهد کرد.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1612

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.