اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
7
هشت ماه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید

قطار تغییرات در استان به کندی پیش می رود

  • کد خبر : 1456
  • 24 آوریل 2014 - 11:11
قطار تغییرات  در استان به کندی پیش می رود
استاندار میانه روی قزوین که با فشار نمایندگان مجلس و اصولگرایان استان هم مواجه است برای ادامه روند مدیریتش و دوری از حاشیه‌ها باید بیش از گذشته از پتانسیل جبهه اعتدال و امید و حامیان اصلی دولت تدبیر و امید در استان در انتصابات بهره بگیرد.

ماه‌ها پس از پیروزی دکتر روحانی در ۲۴ خرداد ۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، هنوز قطار تغییرات مدیریتی در استان به کُندی در حرکت است. پس از روند فرسایشی انتخاب استاندار و تعیین «مرتضی روزبه» به این سمت، پیش‌بینی می شد که نباید انتظار چندانی از تغییرات در ارکان مدیریت اجرایی استان داشت. در حالی که انرژی بوجود آمده پس از پیروزی جریان اعتدال؛ شور و نشاط خاصی در بین سیاسیون به ویژه اصلاح طلبان ایجاد کرده بود، روند تغییرات تا پایان فروردین ماه، دورنمای مثبتی فرا روی اعتدال گرایان و اصلاح طلبان استان قرار نداده است. اکثر فرمانداران و مدیران کل با همان گرایش‌ها و تفکرات متعلق به دولت گذشته در راس کار بوده و اینگونه به نظر می‌رسد که اتفاق خاصی در سپهر سیاست و مدیریت اجرایی استان نیفتاده است.
با نگاهی به روند انتصابات صورت گرفته، تنها گزینه اصلی اصلاح طلبان استان که قبل از آمدن روزبه، بر صندلی مدیریت اجرایی تکیه زد، «سالار قاسمی» بود. رییس شورای سیاست گذاری ستاد دکتر روحانی در استان قزوین این روزها درگیر تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش است و به نظر می‌رسد با انتظار اصلاح طلبان و فشار نمایندگان اصولگرای استان دست و پنجه نرم می کند.
استاندار دولت تدبیر و امید نیز تاکنون تنها موفق به تغییرات اندکی شده است که حضور ایوب رحیمی در پُست معاون سیاسی استاندار، شاید یکی از بهترین انتصاب های وی باشد. پیشتر اصلاح طلبان و اعضای ستاد دکتر روحانی در قزوین دکتر «محسن بهشتی سرشت» را برای این پست در نظر داشتند. حضور «امیدعلی پارسا» در جایگاه معاونت برنامه‌ریزی استانداری هم به باور بسیاری از حامیان دکتر روحانی، انتصاب قابل توجهی نبود، در حالی که از «محمدعلی جعفری»، مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه استان و معاون دانشگاه آزاد قزوین به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای این پست یاد می‌شد.
انتصاب «ایرج زاهدپور» به سمت مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هم یکی از انتصابات قابل توجه بود. «زاهدپور» که سابقه شهرداری «ضیاءآباد» و «محمدیه» را در کارنامه مدیریتی خود دارد جایگزین «غلامحسن اسلامی صدر» شد که از حامیان و طرفداران اصلی احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق در استان به شمار می رفت. «زاهدپور» چهره میانه رویی است که گرایش سیاسی خاصی ندارد، ولی یکی از نیروهای نزدیک به «داوود محمدی» نماینده قزوین در مجلس است که این طیف در انتخابات ریاست جمهوری، از دکتر قالیباف شهردار تهران حمایت می‌کردند.
«مسعودامیرصوفی» گزینه دیگری بود که به عنوان مدیرکل حراست استانداری منصوب شد. صوفی در دولت گذشته با حضور طاهرخانی در پست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری به عنوان مدیرکل اتباع بیگانه به کار گرفته شده بود. اما در قسمت مشاوران، حضور محمدعلی حضرتی‌ها به عنوان چهره اصلاح طلب، به عنوان مشاور فرهنگی استاندار یکی از بهترین انتخاب هایی بود که مرتضی روزبه در طول مسوولیت اش موفق به انجام آن شد. هر چند به نظر می رسد دوستی دیرینه حضرتی ها با روزبه، بیش از گرایشات سیاسی او در این انتصاب دخیل بوده است.
محمدحسین فائزی، رییس جهاد دانشگاهی استان که در دولت قبلی نیز همین سمت را بر عهده داشت، دوره مدیریتش با پیگیری مدیران ارشد استان تمدید شد تا دولت تدبیر و امید نشان دهد که گرایش سیاسی در  انتصابات تاثیری ندارد! فائزی یکی ازنزدیکان ستاد کاندیداهای رقیب در انتخابات ریاست جمهوری بود. برای پست جهاد دانشگاهی، اعضای ستاد دکتر روحانی و ائتلاف اصلاح طلبان استان گزینه‌های قوی دیگری مد نظر داشتند که در پایان فائزی دوباره ابقاء شد!
در روزهای پایانی سال، بحث تغییر فرمانداران استان به طور جدی کلید خورد و چندین گزینه برای فرمانداری شهرستان‌های استان معرفی شدند.  سیدعلی موسوی به عنوان جایگزین سعید میربها، فرماندار کنونی قزوین معرفی شد، اما پس از مدتی انتصاب موسوی با مشکلاتی همراه شد که گفته می‌شود به همین علت، بناست «حمزه محمدی»، مدیرکل بازرسی استانداری تا تعیین فرماندار به عنوان سرپرست فرمانداری قزوین منصوب می‌شود. این در حالی است که «ایرج حیدری»، فرماندار اصولگرای چابهار که با حضور «علی اوسط هاشمی» استاندار اصلاح طلب سیستان و بلوچستان به زودی با سمت خود خداحافظی می کند از سوی روزبه، به عنوان فرماندار جدید تاکستان به وزارت کشور معرفی شده است. هر چند به گفته یک منبع مطلع، انتصاب این گزینه هم با مشکلاتی همراه شده است.
از سوی دیگر «ارسلان قاسمی» که توسط استاندار قزوین به عنوان گزینه فرمانداری بویین زهرا به وزارت کشور معرفی شده است در آستانه انتصاب قرار دارد و آنگونه که برخی شواهد گویای آن است عدم مخالف «عباسپور»، نماینده بویین زهرا در مجلس با وی، انتصاب وی را در مرحله نهایی شدن قرار داده است و طی روزهای آینده به عنوان فرماندار جدید بویین زهرا، جایگزین «احد احمدی» خواهد شد.
 اما در آوج اوضاع به گونه دیگری رقم خورده است. رضا عسگری گزینه معرفی شده برای فرمانداری این شهرستان با مخالفت‌های شدید عباسپور مواجه است و به نظر می‌رسد برای رسیدن به صندلی فرمانداری آوج راه طولانی در پیش دارد. در شهرستان آبیک «علی محمد آهنی» گزینه فرمانداری آبیک با بیش از ۳۰ سابقه خدمت هم تاکنون از سوی وزارت کشور تایید نشده است و ظاهرا استاندار باید به دنبال گزینه دیگری برای این شهرستان باشد.
آنچه اشاره شد وضعیت انتصابات دولت تدبیر و امید تا پایان فروردین ماه در استان است که با انتقادات زیادی مواجه شده است.
 در حالی که محمد علیخانی، نماینده سابق مردم قزوین در گفتگو با ویژه نامه نوروزی «فروردین امروز» با انتقاد از روند انتصابات، به صبر و تحمل اصلاح طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید تا پایان خرداد ماه تاکید می‌کند، حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به استفاده از نیروهای سیاسی و اجرایی نزدیک به اصلاح طلبان در بدنه اجرایی استان هشدار داده است. با این وضعیت، استاندار میانه روی قزوین که با فشار نمایندگان مجلس و اصولگرایان استان هم مواجه است برای ادامه روند مدیریتش و دوری از حاشیه‌ها باید بیش از گذشته از پتانسیل جبهه اعتدال و امید و حامیان اصلی دولت تدبیر و امید در استان در انتصابات بهره بگیرد تا تجربه موفقی از انتصاب استاندار بومی در دولت تدبیر و امید را شاهد باشیم.

امیر حسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1456

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.