اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
5
حافظه پایتخت دوره صفوی پاک می‌شود

بافت تاریخی قزوین خانه‌ای روی آب!

  • کد خبر : 1464
  • 24 آوریل 2014 - 11:20
بافت تاریخی قزوین خانه‌ای روی آب!
در حالی مسوولان شهر قزوین از ضرورت حفظ الگوی معماری اسلامی - ایرانی سخن می‌‌گویند که بافت تاریخی این پایتخت دوره صفوی به دلیل نداشتن حریم در معرض خطر نابودی قرار دارد.

با نگاهی به آثار ثبتی استان قزوین در می‌یابیم از سال ۷۵ تا ۸۳ حدود ۱۰۱۴ اثر به ثبت ملی رسیده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد که از سال ۸۴ تا ۹۰ این آثار به ۱۱۹۳ اثر رسیده، به عبارتی در این فاصله زمانی نیز ۱۷۹ اثر به ثبت ملی رسیده‌اند. پیش از وقفه ۹ ساله یعنی بین سال‌های ۶۴ تا ۷۵ که هیچ اثری در این استان به ثبت نرسیده، از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۶۴ نیز تعداد ۳۳ اثر به ثبت رسیده که در مجموع تا سال ۹۰ کل آثار ثبتی این استان حدود ۱۲۲۶ اثر بوده است.
برخی کارشناسان نیز عنوان می کنند دو تپه و یک مسجد و یک آب انبار ماحصل ثبت سال ۹۱ است. همچنین با نگاهی به پرونده این اثار در می‌یابیم از سال ۷۵ تا ۸۳ فقط ۳۲ اثر در این استان دارای حریم مصوب هستند.
این آمار از سال ۸۴ تا ۹۰ به رقم ۹ رسیده است ! و در مجموع از سال ۷۵ تا ۹۰ در این استان فقط ۴۱ اثر دارای حریم مصوب شده است. نکته جالب توجه آن که این آثار تعیین حریم شده، بنا هستند در حالی که ۸۵ درصد آثار استان قزوین را تپه‌ها و محوطه‌ها تشکیل می‌دهند و تنها در سال ۹۲؛ «خوله کوه» تاکستان تعیین حریم شده است!
در این بین از ۱۲۲۶ اثر ثبتی ۱۹۷ اثر تا سال ۹۰ متعلق به شهرستان قزوین است. این در حالی است که در ۱۰ اردیبهشت ۹۱ «اسدالله بیرانوند» مدیر وقت اداره کل میراث فرهنگی قزوین در گفت‌وگو با میراث‌آریا، اظهار کرده بود: پلان مدیریت پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی قزوین در فهرست جهانی در حال تکمیل است که البته این امر مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
این مقام مسوول در ادامه گفته بود که‌ وسعت بافت ۳۵۰ هکتار است که هم‌اکنون به صورت وسیعی اقدامات مرمتی، آزادسازی و محوطه‌سازی آن درحال انجام است. اقدامات به سرعت درحال انجام است چرا که قصد داریم این بافت بی‌بدیل تاریخی را در ۲ سال آینده به ثبت جهانی برسانیم.
حال این پرسش مطرح است با توجه به این که تا اردیبهشت ۹۳ بیش از چند روز باقی نمانده است بافت تاریخی قزوین در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ بافتی که هر روز با تخریب مواجه است و هیچ تعیین حریمی برای آن صورت نگرفته اصلاً امیدی به باقی ماندنش وجود دارد که بتوان رویای ثبت جهانی آن را در سر پروراند؟ تغییر کاربری گرمابه صفا در خیابان مولوی مربوط به دوره قاجار، تخریب محراب قاجاری مسجدالنبی و تکذیب تاریخی بودن آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان احداث برج فردوسی در کنار خانه بهشتی !  آتش‌سوزی در مسجد جامع قزوین و از بین رفتن مناره چوبی آن، تخریب بخش‌هایی از دولتخانه‌ی صفوی به دلیل مرمت غیر اصولی، ساخت برج تجارت در کنار دروازه دربکوشک تنها نمونه‌هایی از تخریب آثار تاریخی قزوین هستند که همگام با ازبین رفتن بافت تاریخی قزوین مورد بی‌مهری مسئولان و مردم قرار گرفتند.

شورای بافت قزوین تشکیل نشد
از سویی در ماده ۱۱۵ سند توسعه برنامه پنجم بر حفاظت، نگهداری و احیای بناهای تاریخی تأکید شده و ماده ۱۱۵ قانون برنامه تشکیل شوراهای بافت را جزو تکالیف مقام عالی و سازمانهای استانها و سازمان مرکزی قرار داده اما شوراهای بافت استان قزوین هنوز تشکیل نشده است! دلیل تشکیل نشدنش را حمیدرضا قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تاریخ ۴ دی ۹۲ در گفت و گو با صدای قزوین این گونه توضیح داده است: دستورالعمل این شورا قوام دار نبود و خلل و فرجی داشت که که احساس کردیم که با تشکیل این شورا ابزاری برای برعکس شدن کار حفاظت ایجاد خواهد شد و علیه خودش استفاده می شود. لذا تشخیص دادیم تا کمی کمرنگش کنیم!

ساخت با محتوا پس از تخریب!
همچنین هرچند براساس معاهدات و منشورهای بین‌المللی؛ حفظ آثار، هرگونه ساخت و ساز و احداث بزرگراه از میان بافت تاریخی ممنوع اعلام شده، اما فاز ۳ شهید انصاری یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که به گفته کارشناسان، بافت تاریخی قزوین را تخریب و نابود می‌کند. این بلوار دقیقا از میان بافت تاریخی و از کنار مسجد سلجوقیه و مسجد حیدریه می‌گذرد. با اجرای پروژه ادامه خیابان شهید انصاری، محله بلاغی و محله ملک آباد از بین خواهند رفت!
این در حالی است که مسوولان شهری بر اجرای این پروژه اصرار دارند.۱۰ اسفند سال ۹۲ عضو شورای شهر قزوین در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم بر تسریع در اجرای پروژه شهید انصاری تأکید کرده و افزوده بود: تاکنون ۶۵ درصد پلاک‌های این خیابان با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان تملک شده است.
حسین غیاثوند از بناهای تاریخی خیابان شهید انصاری غربی به عنوان میراث فرهنگی شهر قزوین نام برد و افزود: می‌شود با مصالح و دیزاین جدید ظاهر ساختمان ها را طوری طراحی کرد که هر بیننده ای را متوجه محتوای اسلامی ایرانی سازد!
این درحالی است که بخش قابل توجهی از بناهای این بخش از بافت تاریخی برای احداث این بلوار به طور کامل تخریب شده و حالا پس از نابودی آنها تصمیم به احداث ساختمان‌هایی متناسب با معماری اسلامی- ایرانی گرفته شده است.

بافت تاریخی فرسوده می‌شود
از سویی علی اکبر حبیبی، رییس اداره بافت فرسوده سازمان راه و شهرسازی استان در گفتگو با «مهر» اظهار کرده بود که در مجموع در استان هزار و ۲۶۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که مساحت بافت فرسوده شهر قزوین هم ۴۴۶ هکتار است. این مقام مسوول، محدوده های آبگیلک، هادی آباد، سعدی، جنوب خیابان بوعلی، امامزاده علی، خیابان تهران قدیم و باغ دبیر در شهر قزوین را دارای بافت فرسوده شهری عنوان کرده بود که باید نوسازی و بازسازی شود. این سخنان در حالی از سوی این مسوول بیان می شود که بخش‌هایی از خیابان سعدی، تمام خیابان بوعلی، امامزاده علی، تهران قدیم و باغ دبیر به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در محدوده بافت تاریخی قرار دارد. حبیبی در همین گفت و گو تصریح کرده بود که از نگاه کارشناسی به واحدهایی که فاقد اسکلت فلزی است و معابر آن کم عرض و ریزدانه های بنا بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۲۰۰ متر باشد بافت فرسوده گفته می شود.
به گزارش هنر نیوز، اما بابک طاهریان- سرپرست اسبق بافت‌های تاریخی کشور در معاونت میراث‌فرهنگی و مدیر سابق پایگاه‌ پژوهشی بافت تاریخی شهر قزوین- ۵ فروردین ۹۳ در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی تصریح کرده است که ریزدانه بودن بافت (زمین‌ با قواره کمتر از ۲۰۰ متر)، معابری که عرض آن کمتر از ۶ متر است و نداشتن استحکام طبق قوانین جدید و آخرین ورژن آیین‌نامه ۲۸۰۰ سبب می‌شود که مقدمات تخریب بافت‌های فرسوده توسط مسکن و شهرسازی کشور رقم بخورد درحالی که ۸۰ درصد از بافت‌های تاریخی ایران جز دانه‌های اربابی و عمارتی واجد این سه مشخصه هستند.

مریم اطیابی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1464

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.