اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
8
بهشتی سرشت در گپ و گفت با فروردین امروز

روزبه به معنای واقعی اعتدال گراست

  • کد خبر : 1267
  • 09 فوریه 2014 - 10:40
روزبه به معنای واقعی اعتدال گراست
بهشتی سرشت در گپ و گفت با فروردین امروز
  «هدف اصلی اصلاح طلبان تغییر رویکردهاست، برخی از افراطیون در جلسات خصوصی‌شان می‌گویند؛ خود را آماده کنید، چون دولت روحانی یک سال هم دوام نمی‌آورد!» اینها گفته‌های مردی است که سالیان متمادی است که نه تنها در تاریخ، که در سیاست نیز دستی دارد.
 دکتر «محسن بهشتی سرشت»، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین است و سابقه ریاست بر این دانشگاه را نیز در کارنامه خود دارد. او به عنوان یک شخصیت برجسته اصلاح‌طلب در استان – که مورد تایید نیروهای سیاسی بومی نیز است -در بسیاری از موارد یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی سمت‌های مهم دولتی پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بوده است. به همین بهانه و به منظور بررسی آنچه در سال حماسه سیاسی در استان و کشور اتفاق افتاد، با این استاد دانشگاه به گفت و گو نشستیم.

بسیاری معتقدند مجموعه اصلاح طلبان قزوین در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خیلی فعال عمل نکردند، شما با این گروه هم عقیده اید و یا نظر دیگری دارید؟
 فعالیت‌های انتخاباتی در این دوره بیشتر در عرصه‌ی ملی بود و از یک سال قبل جلسات مختلفی در مجموعه‌ی اصلاح‌طلبان کشور برای قانع کردن آقایان خاتمی و هاشمی برگزار می‌شد و در قزوین هم نگاه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به تهران بود که چه تصمیمی گرفته می‌شود.

  یعنی هیچ تاثیرگذاری در تصمیم گیری‌ها نداشتند؟
نه! اینطور نیست. بعد از اینکه مشخص شد که دو کاندیدای بالقوه که در دایره اصلاح‌طلبی قرار می‌گیرند، در میان کاندیداهای انتخابات وجود دارند، اصلاح‌طلبان قزوین نیز در کنار اصلاح‌طلبان سایر استان‌ها، جلساتی را با آقای خاتمی برگزار کردند و در آنجا گفتند؛ که اگر آقایان روحانی و عارف بخواهند هر دو تا پایان بمانند، ما نه حمایت خواهیم کرد و نه از مردم برای رای دادن دعوت می‌کنیم؛ که به نظرم این تاثیر بسزایی در ایجاد ائتلاف داشت و دیدید نتیجه‌اش هم این شد که آقای عارف با یک نامه‌ی آقای خاتمی انصراف بدهد.

   با توجه به اینکه این دولت با حمایت اصلاح‌طلبان بر سرکار آمده است برخی از نیروهای اصلاح‌طلب انتظاراتشان از دولت، همانند خواسته‌هایی است که از دولت اصلاحات وجود داشت. جنس انتظارات اصلاح‌طلبان قزوین هم به این شکل است؟
 انتظارات اصلاح‌طلبان قزوین در حد همان شعارهای مطرح شده‌ی آقای روحانی، در انتخابات است؛ یعنی اقتضای شرایط کشور اینگونه است و ما هم در کنار مردم خواهان حل مشکلات اقتصادی، سیاست خارجی و اجتماعی هستیم، که متاسفانه این مشکلات در این هشت سال تشدید شده است و چیزی فراتر از آن نه امکان پذیر است و نه ما بدنبال‌اش هستیم.

  از نگاه بومی وقتی بررسی می‌کنیم؛ اصلاح‌طلبان استان اسامی را برای سمت استانداری و سایر پست‌های دولتی ارایه کرده بودند، اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است، مشکلی در این میان وجود دارد؟
 ببینید هدف اصلی اصلاح‌طلبان تغییر رویکرد‌ها است و مردم پس از این هشت سال، احساس کردند کشور به سمت پرتگاه در حرکت است و می‌بینید امروز اقتصاد دانان، هنرمندان و سایر اقشار در دیدارهایی که با رییس جمهور دارند، خواهان تغییر رویکردهای غلط هستند و ما هم، خواهان اصلاح رویکردهای اشتباه این هشت سال هستیم و در این راه، اگر همین نیروها می‌توانند این تغییرات را ایجاد کنند، ما هم سعادت مردم را می‌خواهیم و حمایت می‌کنیم ولی از آنجایی که تفکر و اندیشه‌ی آنها، اینگونه شکل گرفته و ما هم از این مخالفت خوانی‌هایشان در مجلس و صدا و سیما؛ و اینکه برخی از این‌ها در جلسات خصوصی‌شان می‌گویند، خود را آماده کنید چون دولت روحانی یک سال هم دوام نمی‌آورد، متوجه می‌شویم این‌ها توانایی حل کردن مشکلات را ندارند که اگر داشتند در این هشت سال که دولت و مجلس را در دست داشتند این کار را انجام می‌دادند.

  با این تفاسیر، انتصابات دولت تدبیر و امید در استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به طور مثال آقایان روزبه و رحیمی که در پست‌های مهمی به کار گرفته شده‌اند، می‌توانند رویکردهای اشتباه را اصلاح کنند؟
 این دو که نام بردید به معنای واقعی در طیف اعتدال قرار می‌گیرند، اما توقع از این‌ها بسیار بالا است و صحبت‌هایی هم که ما با آقای روزبه داشتیم، ایشان معتقد به تغییر و تحول هستند و معتقدند هشتاد درصد از این نیروها که در دولت قبلی بر سر کار بودند، باید تغییر کند.

  اما آقای استاندار این موضوعی که شما مطرح کردید را تایید نکردند و در خصوص این گفته‌ی شما، عنوان کردند که منظور من این بوده که ۸۰ درصد دغدغه‌های اصلاح طلبان را بنده هم دارم!
 ما در جلساتی که با آقای روزبه داشتیم، ایشان بر تغییر هشتاد درصد از مدیران تاکید کردند و قول دادند اکثر آنها از  نیروهای اصلاح طلب باشند و این را چندین بار گفته‌اند. حتی در جلسه‌ای که با اصلاح‌ طلبان استان مقیم تهران داشتند نیز بر این موضوع تاکید کردند و آقای علیخانی و سایر اصلاح طلبان نیز در این جلسه حضور داشتند و می‌توانند این موضوع را تایید کنند.

  دولت جدید مستقر شده و فضای سیاسی هم به نظر اندکی مساعدتر شده است. شما در حزب مشارکت چه برنامه‌ای برای فعالیت در استان دارید؟

  تا زمانی که رسما اعلام نکنند که ما می‌توانیم در قالب حزب مشارکت فعالیت کنیم، با عنوان مشارکت، کار حزبی و سیاسی انجام نخواهیم داد، ولی با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب استان که نمایندگان احزاب و شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب هستند، جلسات مشورتی و تصمیم‌گیری را برگزار می‌کنیم و چون معتقدیم، فعالیت ما نباید سبب ایجاد تشنج شود و کشور نیاز به آرامش دارد تا دولت بتواند مشکلاتی را که به آن اشاره کردم حل کند و این موضوع سبب می‌شود که مردم طعم و طراوت فعالیت احزاب را بچشند و این باور در میان مردم که احزاب در ایران تنها به دنبال به دست آوردن قدرت هستند، از بین خواهد رفت.

  آقای بهشتی سرشت برای انتخابات مجلس برنامه‌ای دارید؟
 انتخابات مجلس برای مردم و فعالین سیاسی اصلاح‌طلب، در اولویت است و در این زمینه جلساتی در تهران برگزار می‌شود، ولی هنوز در قزوین درباره این موضوع صحبتی نشده است.

گفت و گو؛ محمد غلامی – مجتبی رحیمی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1267

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.