اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
7
هزینه و درآمد خانوار ایرانی در سال 91 مشخص شد

قزوینی‌ها پردرآمد اما صرفه‌جو در هزینه!

  • کد خبر : 1197
  • 25 ژانویه 2014 - 18:03
قزوینی‌ها پردرآمد  اما صرفه‌جو در هزینه!
میز خبر، سعید الهی-  قزوین، یکی از پنج استانی به شمار می‌رود که بیشترین درآمد سالانه خانوارهای ایرانی در سال 91 را به خود اختصاص داده‌اند.

در طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار که توسط مرکز آمار ایران در« سال ۱۳۹۱» از ۱۸ هزار خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹ هزار خانوار نمونه در نقاط روستایی صورت گرفته، مشخص شده است که در بخش درآمدهای استان‌های مختلف کشور، بیشترین درآمد مربوط به پنج استان؛ «تهران، فارس، گلستان، خوزستان و قزوین» بوده است. مرکز آمار ایران میزان درآمد خانوار تهرانی را در این سال، بیش از ۲۲٫۱ میلیون تومان گزارش داده است. میزان درآمد خانوار استان‌های فارس ۲۰٫۶ میلیون تومان، گلستان ۱۷٫۶ میلیون تومان، خوزستان و قزوین نیز  17.1 میلیون تومان بوده است.
سال ۹۱ از معدود سال‌های اخیر بوده که در آن میزان درآمد خانوار شهری ایرانی به اندازه هزینه‌هایش بوده است. در همین حال مقایسه استان‌های ایران نشان می‌دهد که بهترین وضعیت را سه استان «گلستان، قم و بوشهر» و بدترین وضعیت را سه استان «زنجان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری» داشته‌اند.
مقایسه درآمد و هزینه‌های خانوار ایرانی نشان می‌دهد بیشترین صرفه اقتصادی را گلستانی‌ها و کمترین صرفه اقتصادی را زنجانی‌ها دارند. بر این اساس، گلستانی‌ها ۴٫۹ میلیون تومان بیشتر از هزینه خود درآمد داشته‌اند. قمی‌ها و بوشهری‌ها هم به ترتیب ۴٫۵ و ۴٫۳ میلیون تومان بیشتر از هزینه خود در سال گذشته درآمد داشته‌اند. اما در مقابل، خانوار استان زنجان طی سال گذشته ۳٫۸ میلیون تومان کسری بودجه داشتند. 
در همین حال مقایسه استان‌ها نشان می‌دهد که بهترین وضعیت را سه استان «گلستان، قم و بوشهر» و بدترین وضعیت را سه استان «زنجان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری» داشته‌اند. مقایسه درآمد و هزینه‌های خانوار ایرانی نشان می‌دهد بیشترین صرفه اقتصادی را گلستانی‌ها و کمترین صرفه اقتصادی را زنجانی‌ها دارند.
 بر این اساس، گلستانی‌ها ۴٫۹ میلیون تومان بیشتر از هزینه خود درآمد داشته‌اند. قمی‌ها و بوشهری‌ها هم به ترتیب ۴٫۵ و ۴٫۳ میلیون تومان بیشتر از هزینه خود در سال گذشته درآمد داشته‌اند. اما در مقابل، خانوار استان زنجان طی سال گذشته ۳٫۸ میلیون تومان کسری بودجه داشتند. در واقع طی سال گذشته هزینه خانوار در استان زنجان ۳٫۸ میلیون تومان بیشتر از درآمد آنها بود. در استان‌های آذربایجان غربی و چهار محال و بختیاری نیز این کسری به ترتیبب ۳٫۷ میلیون و ۳٫۱ میلیون تومان بوده است.
این در حالی است که براساس نتایج به دست آمده توسط مرکز آمار ایران، قزوینی‌ها در سال ۹۱ در میان آن دسته از خانوارهایی قرار می‌گیرند که در مقایسه درآمد و هزینه‌های خانوار، دارای صرفه اقتصادی بوده‌اند. به طوری که میزان درآمد هر خانوار قزوینی در این سال، ۱۷٫۱ میلیون تومان بوده و میانگین هزینه خانوارهای ساکن استان قزوین، به طور میانگین حدود ۱۴٫۸ میلیون تومان برآورد شده است. به عبارت دیگر، قزوینی‌ها در سال گذشته ۳٫۳ میلیون تومان بیشتر از هزینه‌های خود درآمد داشته‌اند.
در این میان، تهران با متوسط هزینه هر خانوار ۲۱٫۷ میلیون تومان در صدر پرهزینه‌ترین استان‌های ایران قرار دارد. پس از تهران، «استان فارس با ۱۹٫۷ میلیون تومان» و «خوزستان با ۱۷٫۴ میلیون تومان» هزینه هر خانوار در سال گذشته در رده دوم و سوم پرهزینه‌ترین استان‌های ایران قرار دارند. پس از این سه استان، پرهزینه‌ترین استان‌های کشور به ترتیب «کرمانشاه با ۱۷٫۲ میلیون » و «زنجان با ۱۷٫۱ میلیون تومان» هزینه برای هر خانوار آن بوده است.
اما پنج استان کم‌هزینه کشور به ترتیب «ایلام با ۱۱ میلیون تومان هزینه سالانه خانوار»، «سیستان و بلوچستان با ۱۱٫۱ میلیون تومان هزینه سالانه خانوار»، «قم با ۱۱٫۳ میلیون تومان هزینه سالانه خانوار»، «بوشهر با ۱۱٫۶ میلیون تومان هزینه سالانه خانوار» و «کرمان با ۱۱٫۷ میلیون تومان هزینه سالانه خانوار» است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.