اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
ورزشگاه 15 هزار نفری که خالی مانده است

درآمد زایی یا هزینه سازی؟

  • کد خبر : 1014
  • 10 دسامبر 2013 - 15:43
درآمد زایی یا هزینه سازی؟
شاید 10 سال پیش که کلنگ ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری قزوین بر زمین زده می شد کسی فکر نمی‌کرد که این ورزشگاه نتواند از پس هزینه‌های خودش هم بربیاید؛ اما امروز این ورزشگاه نه تنها به ورزش قزوین کمکی نمی‌کند، بلکه یک هزینه مضاعف هم برای آن  شده است.

حدود ده سال پیش مصوب شد تا قزوین صاحب یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری  شود، ورزشگاهی که ساخت آن در دوره محمد منجم، مدیرکل اسبق ورزش و جوانان قزوین کلید خورد. در دوره اکبر اصل محمودی ادامه یافت و نهایتا و درحالی  که نه به درد تیم پیکان خورد و نه به درد تیم های دیگر فوتبال قزوین، در دوره محسن حق شناس افتتاح شد و در صورتی که پیمانکاران متعددی را عوض کرده بود با حضور محمد عباسی وزیر وقت ورزش به بهره برداری رسید، اما حاشیه‌های این ورزشگاه گویا با اتمام آن هم تمامی نداشت چرا که اداره کل ورزش و جوانان معتقد بود باید این ورزشگاه را زمانی تحویل بگیرد که تمام تجهیزات ورزشگاه اعم از سالن‌های ورزشی و… تکمیل شده باشد. این مخالفت اداره کل ورزش و جوانان البته زیاد به طول نینجامید، چرا که آن‌ها پس از گذشت چند ماه و در حالی که هنوز سالن‌های این ورزشگاه به صورت کامل آماده نشده بودند این ورزشگاه را تحویل گرفتند، اما حالا با گذشت یک سال و اندی از تحویل گرفتن ورزشگاه، اداره کل ورزش و جوانان استان مدعی است که نمی‌تواند از پس هزینه‌های این ورزشگاه برآید و آماده واگذاری آن به بخش خصوصی است.
محسن حق شناس، مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص هزینه‌های ورزشگاه ۱۵ هزار نفری قزوین به «فروردین امروز» می‌گوید: این ورزشگاه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که تامین این هزینه برای اداره کل ورزش و جوانان میسر نیست.
وی می افزاید: پول آب، برق، گاز، تلفن، پرداخت حقوق کارمندان ورزشگاه و… اصلی ترین هزینه‌های این ورزشگاه را تشکیل می‌دهد که جمع این هزینه‌ها چیزی حدود ۴۵ میلیون تومان می‌شود. خُب مگر کل بودجه اداره کل ورزش و جوانان استان در سال چه قدر است که بخواهد سالانه حدود ۵۰۰ میلیون را هم هزینه این ورزشگاه کند.
حق شناس ادامه می‌دهد: سال گذشته ما نمی خواستیم این ورزشگاه را تحویل بگیریم، چرا که بسیاری از قسمت های آن یا نیمه کاره بود یا هنوز ساخته نشده بو؛ اما با فشاری که رسانه‌ها به ما آوردند ما این ورزشگاه را تحویل گرفتیم، کما این که معتقد بودیم این ورزشگاه تکمیل نیست.
مدیرکل ورزش و جوانان استان بیان می‌کند: البته ما برای آن که این ورزشگاه کاملا هم بدون استفاده نماند تصمیم گرفتیم از برخی فضاهای آن برای برگزاری کلاس‌های دانشگاه علمی کاربردی استفاده کنیم تا شاید حداقل از این طریق بتوانیم کمی از هزینه‌های آن را تامین نماییم.
وی می افزاید: من اعلام می کنم که اداره کل ورزش و جوانان استان آمادگی کامل را برای واگذاری این ورزشگاه به بخش خصوصی دارد و در صورت آمدن درخواستی با فرد حقیقی یا حقوقی مورد نظر تعامل کامل را انجام می‌دهد.
هم چنین رضا کاظمی، کارشناس و روزنامه‌نگار ورزشی مجله دنیای فوتبال در خصوص این ورزشگاه به فروردین امروز می‌گوید: متاسفانه نگاه مسوولین ورزش استان به ورزشگاه ۱۵ هزار نفری قزوین هم به مانند دیگر پروژه‌های ورزشی استان، یک نگاه هزینه بر است. این موضوع به زمان مدیریت آقای حق شناس هم برنمی‌گردد و متعلق به مدیران قبلی ورزش استان است. آن‌ها باید فکری برای درآمدزایی این ورزشگاه می‌کردند تا این ورزشگاه الان به این وضعیت دچار نشوند.
وی می‌افزاید: شما ببینید چه قدر رفت و آمد به این ورزشگاه سخت است. خوب مسوولان چه طور در حالی که حتی یک وسیله مناسب برای رفت و آمد به ورزشگاه وجود ندارد می‌توانند انتظار داشته باشند بچه‌های مردم برای تمرین به آن جا بروند. این مساله امری غیرقابل پیش بینی نبوده است. مسوولین استانی پیش از این می‌توانستند برای راه‌هایی که به ورزشگاه منتهی می‌شود چاره‌ای بیاندیشند و رفت و آمد به آنجا را آسان کنند، اما این کار را نکرده‌اند.
این کارشناس ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل، هنوز هم فرصت هست و یکی از راه‌های اولیه‌ای که مسوولین باید برای آن قدم بردارند همین مساله حمل و نقل است. الان نه تنها ورزشکاران بلکه تماشاگران هم نمی‌توانند برای تماشای بازی‌های قزوینی به آن جا بروند.
کاظمی با اشاره به حواشی قبل از ساخت این ورزشگاه می‌گوید: اقداماتی از قبیل برگزاری کلاس‌های دانشگاه علمی کاربردی در این ورزشگاه، اقدام مناسبی برای وضع موجود است، چرا که شاید فقط کارهایی از این قبیل بتواند بخشی از هزینه‌های انبوه این ورزشگاه را تامین کند.
این در حالیست که تماشاگران قزوینی هم چندان استقبالی از این ورزشگاه نمی‌کنند و به طور متوسط در هر بازی کاسپین، حدود ۱۰۰نفر به ورزشگاه رفته‌اند. در هر صورت به نظر نمی‌رسد بخش خصوصی تمایلی برای گرفتن این ورزشگاه داشته باشند، پس مسوولین استان و ورزش باید فکری برای آن کنند.

سرشار آرازخانی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.