اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
6

محرم، از تعزیه داری تا تیراندازی!

  • کد خبر : 836
  • 15 نوامبر 2013 - 15:55
محرم، از تعزیه داری تا تیراندازی!
از عهد صفوی به بعد که نمایش تعزیه، جزیی جدایی ناپذیر از عزای حسینی گردید اهتمام حاکمان قاجاری به این مهم به ویژه در دوره حاکمیت پنجاه ساله ناصرالدین شاه نیز کماکان ادامه داشت.

 اختصاص مبالغ معتابهی برای برپایی تکیه به منظور اجرای مراسم تعزیه در ایام محرم توسط پیشکار حاکم قزوین خود نشان از این اهتمام خاص در دارالسلطنه فزوین دارد، هر چند در این میان شلیک اتفاقی گلوله از تفنگ یک سرباز در روستای ارداق که به مرگ یکی از اهالی می انجامد، هم از اتفاقاتی به شمار می رود که حاشیه های این مراسم را در ۱۲۰ سال پیش پر رنگ تر کرده است. این دو رویداد را به نقل از روزنامه «وقایع اتفاقیه» بخوانید؛
* چون هر ساله در ایام عاشورا در دیوانخانه نادری، تکیه دولتی مخصوصا از جانب اعلیحضرت شاهنشاهی بسته می گردد و مخارج آن از دیوان اعلی داده میشود و درین سال مقرب الخاقان حاجی حسینعلی خان [پیشکار حاکم قزوین] محض مزید دعاگویی به جهت ذات اقدس همایون، علاوه بر هشتاد تومان که از دیوان اعلی منظور میشود هفتاد تومان هم از خود داده و بهتر از سالیانی دیگر، تکیه بسیار خوب با کمال آراستگی و زینت بسته شده، مراسم تعزیه داری را بعمل آورده، فقرا و ضعفا و عموم مردم را هر روز و هر شب مخارج داده و مردم از اینمرحله زیاده دعاگویی وجود فایض الجود اقدس همایون بوده اند.
* در ایام دهه محرم در قریه ارداق روز عاشورا تعزیه داری کرده و تفنگ نیز خالی می نموده اند. تفنگی از مال سربازی خود بخود بدر رفته، یک نفر از رعایای آنجا مقتول شده بود. مقرب الخاقان حاجی حسینعلی خان در مقام تحقیق و تفحص برآمده معلوم شده بود که قتل آن شخص بعمد نبوده است. مقرب الخاقان مشارالیه و عالیجاه خانباباخان سرهنگ هر یک وجهی بجهت مخارج صُغّار و بازماندگان آن شخص مقتول داده بودند.

شکوفه سلیمانی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.