اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
نگاه «فروردین امروز» به مشکلات تاکسی‌رانی در قزوین

تاکسی، در گیر‌ و ‌دار کرایه و تاکسی‌متر

  • کد خبر : 741
  • 27 اکتبر 2013 - 16:26
تاکسی، در گیر‌ و ‌دار کرایه و تاکسی‌متر
اواخر دهه 40 بود که اولین تاکسی‌ها به قزوین چرخ گذاشتند! «دوفین» ایتالیایی، «واتسال» انگلیسی و اواخر دهه هم «پیکان»، خودروی نوستالوژیک ایرانی. 

کرایه یک نفر با دو نفر هم هیچ فرق نمی‌کرد، فقط ۵ ریال. کرایه سه نفر هم ۱۰ ریال بود. همه چیز عالی بود به جز چالش بین رانندگان و درشکه‌چی‌ها که هر از چندگاهی به نظمیه هم کشیده می‌شد و آن هم به مرور زمان و به دنبال همان مثل معروف «زمان همه چیز را حل می‌کند» حل و فصل می‌شد.

این GPS های کارآمد
حالا حدود ۵۵ سال از این ماجرا می‌گذرد. شهرتوسعه پیدا کرده و به طبع تاکسیرانی هم اهمیت بیشتری یافته است. از یک سو مسافران از نوع برخورد تاکسیرانان وکرایه‌ها گلایه دارند و ازسوی دیگر، تاکسیران‌ها نگران معیشت. یکی از راننده‌های تاکسی به از نقشه GPSها «فروردین امروز» می‌گوید: GPSها در قزوین هیچ تاثیری نداشته است؛ چون نه نقشه‌هایش به‌روز بوده، نه تاکسی‌متر آن فعال بوده است. به خاطر همین مدتی است که دیگر استفاده نمی‌شود.
 راننده تاکسی دیگر هم از زیاد شدن کرایه‌ها گله دارد. او معتقد است: با افزایش کرایه، هزینه خط و هزینه تمدید دفترچه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و از نظر درآمد چندان فرقی با گذشته ندارد.
ازسوی دیگر، برخی رانندگان تاکسی چرخشی هم به همکاران خطی خود انتقاد می‌کنند و معتقدند خطی‌ها در ساعات شلوغ شهر مدعی‌اند که مسافران به آن‌ها تعلق دارند. این درحالی است که در ساعات  دیگر در محل کار خود حاضر نیستند.
در این بین، اسفندیاری، مسوول روابط عمومی تاکسیرانی قزوین در گفت‌وگو با «فروردین امروز» درمورد مشکلات تاکسیرانی می‌گوید؛ از مشکل تحریم تا کارایی نادرست تولیدات داخلی و نارضایتی مسوولان.
 او معتقد است: استفاده از تاکسی‌متر و کارت‌خوان برای پرداخت کرایه در ایران پاسخگو نیست؛ چراکه مسافران به‌طور مداوم در حال سوار شدن و پیاده شدن هستند و این‌، کار را برای محاسبه کرایه دشوار می‌کند.
قانون، بی‌قانون
اما آرش شایسته‌نیا، کارشناس این حوزه به «فروردین امروز» می‌گوید: درحال حاضر خدمات درون و برون‌شهری براساس مصوبات قانونی صورت نمی‌گیرد و آنچه بر GPSها  تقدم دارد، رفتار تاکسیرانان است. اگر به هیات انظباتی شرکت مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین گله‌ها از کرایه‌ها و نحوه دریافت آن است.
به باور شایسته نیا، «استفاده از تاکسی متر و کارتخوان‌ها بهترین وسیله برای حل مشکل است و نحوه استفاده از آن، درحال حاضر متناسب با شرایط و امکانات کشور کار مشکلی نیست؛ چراکه این کار در سال‌های ۷۶-۷۵ امکانپذیر و نتیجه‌بخش بوده، اما براساس سیاست‌های مدیران وقت به کار خود ادامه نداده است.»
تاکسیرانی بی‌تقصیر
مسوول روابط عمومی تاکسیرانی درمورد نارضایتی رانندگان و مسافران از افزایش نرخ کرایه‌ها این‌چنین می‌گوید: افزایش نرخ کرایه‌‎ها در شش ماهه دوم سال بر۲ اصل درصد و مساحت صورت می‌گیرد ومحوری‌ترین ارگان تصمیم‌گیرنده نیز شورای شهر است؛ حتی مدیرعامل تاکسیرانی نیز در رده دوم و یا حتی سوم قرارمی‌گیرد.
دوئل نافرجام
اسفندیاری ادامه می‌دهد: درمورد نارضایتی تاکسی‌های گردشی از خطی‌ها، بحث فرهنگ و رعایت حقوق اجتماعی مطرح است. از تاکسیرانان خطی، رعایت قوانین مربوط به این حوزه، توقف در ایستگاه و رفتار محترمانه با مسافران انتظار می‌رود و از سوی دیگر، رانندگان گردشی این حق را دارند که در صورت نبودن تاکسی‌های ایستگاه، آن هم جلوتر از محدوده خط، اجازه سوارکردن مسافر را دارند؛ بنابراین تا ارتقای سطح فرهنگی جامعه شاهد چنین مشکلاتی هستیم.
همه چیزآرام است
درمیان صحبت‌های تاکسیرانان، از حداقل حقوق بازنشستگی و نبود خدمات تفریحی و تجهیزاتی سخن به میان آمد که اسفندیاری این‌گونه پاسخ می‌دهد: در مورد بیمه سختی کار و تعیین حقوق  سفر به عتبات عالیات باید به این نکته توجه شود که با وجود شمار زیاد تاکسیرانان و کارمندان، این خدمات با فواصل طولانی ارائه می‌شود.
با این وجود، مسئول روابط عمومی تاکسیرانی، شرایط تاکسیرانی استان را خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: درچند ماهه اخیر، با توجه به اینکه ۴۰درصد جابجایی‌های شهر به وسیله تاکسی صورت می‌گیرد و حدود ۲۰۰تا ۲۵۰ هزار نفراز شهروندان ازاین وسیله حمل و نقل استفاده می‌کنند؛ آمار شکایات مردمی چه در زمینه هزینه‌ها و چه برخوردهای ناشایست سیر نزولی داشته‌است. 

الهام فرضعلی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=741

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.