اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
8
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تاکستان به «فروردین امروز» خبرداد:

وجود ۱۸ واحد بحرانی در تاکستان

  • کد خبر : 575
  • 10 سپتامبر 2013 - 18:44
وجود ۱۸ واحد بحرانی در تاکستان
اواخر مردادماه، سرپرست خانه کارگر تاکستان، از تعطیلی یا در شرف تعطیلی قرار گرفتن ۴۰درصد از واحدهای صنعتی این شهر خبر داده بود.

.اسدالله محمدخانلواز «فولاد البرز» وکارخانه «دستمال‌کاغذی خرم‌دشت» به ایلنا گفته بود که کارگرانش، حال و روز خوشی ندارند، چون«مسئولان به مشکلات واحد‌های بحران‌زده اهمیتی نمی‌دهند» امابه فاصله چند روز، روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت قزوین، این آمار را تکذیب کرد و گفت:«با وجود کثرت واحدهای تولیدی، کمترین مشکلات صنعتی را داریم.»
 در جوابیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین که در»ایلنا» منتشر شده، آمده است:«… طی برگزاری جلسات متعدد و متوالی کمیسیون کارگری و برنامه‌ریزی در محل فرمانداری تاکستان و ضمن هماهنگی کامل با ارگان‌های اجرایی… موانع موجود حتی‌الامکان رفع شده است.»
18 واحد بحرانی در تاکستان
 با این وجود، دبیر خانه کارگر قزوین، در گفت‌و‌گوی کوتاهی به «فروردین امروز» می‌گوید:«شاید آماری به این تعداد وجود نداشته باشد، اما صنایع تاکستان و در مقیاس بزرگتر آن استان قزوین از رکود رنج می‌برند»؛ ادعایی که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تاکستان تلویحاً آن را می‌پذیرد، اما با «رقم» مشکل دارد و به‌شدت آن را رد می‌کند.
یاسر رحمانی، در گفت‌و‌گو با «فروردین امروز» در مورد آمار سرپرست خانه کارگر تاکستان گله می‌کند و می‌گوید: درحال حاضر کارخانه فولاد البرز، ۲۰۰ کارگر فعال دارد و علت تعطیلی آن هم به خاطر مشکلات سرمایه در گردش، مواد اولیه و نقدینگی نبوده، بلکه به خاطر سیستم مدیریتی بودهاست. رئیس کارخانه،شرکت را فروخت و کارخانه به روال عادی خود برگشت.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تاکستان با تاکید بر اینکه «17-18 واحد بحرانی در تاکستان وجود دارد، اما شرکت‌ها به تعطیلی دائم نرسیده‌اند»، ادامه می‌دهد: شرکت «کیهان بد» و «سنگان پاسارگاد» مشکلاتی داشته‌اند که برطرف شده است؛ اما»ریزموج سیستم»(می دیسک) که با مشکلات بیمه، آب، برق و گاز و امور مالیاتی روبه‌رو است و شخص فرماندار درحال برطرف کردن مساله است. البته برخی از مشکلات در سطح کلان بوده که از دست ما خارج است. مثل همین شرکت «ریزموج سیستم» که واردات بی رویه، مشکل این شرکت است.
 رحمانی می‌گوید: درست است که در شهرک صنعتی حیدریه ۲۰ سال است که واحدها تعطیل هستند، اما قاطعانه می‌گویم که یک شرکت در تاکستان به‌صورت دائم تعطیل نشده است. البته ۱۰،۱۲ شرکت‌ قطعه‌ساز خودرو درتاکستان همچون «پارس میلنگ»، «الکترود پارس»، «ریخته گری ایران خودرو»، «یاتاقان پوش» و…  هستند که مشکل دارند و از ۱تا ۲ماه حقوق کارگرانشان به تعویق می‌افتد؛ اما با این وجود فعال هستند. چون سعی شده که در جلساتی که برگزار می‌شود، دست کم وضعیت به شرایط حاد نرسد.
ستاد تسهیل تنها برای ۲ واحد صنعتی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان، مشکل عمده را تحریم‌ها می‌داند؛ اما سوءمدیریت را در این مساله بی تاثیر نمی‌داند: وقتی وزیر صنعت و معدن وقت، در یک سال گذشته نتوانست برای صنعت خودرو کاری انجام دهد تا آنجا که درحال حاضر، هزاران کارخانه وابسته به ایران خودرو وسایپا بدهکارند و نمی‌توانند صادراتی انجام دهند، از دست سایر مسئولان چه کاری ساخته است؟
پیشتر دولت احمدی‌‌نژاد برای حل مشکلات واحدهای صنعتی، در هر استانی، ستاد تسهیل ایجاد کرده بود و در این بین، مسئولان امر مدعی بودند که با بررسی مشکلات ۳۰۰ واحد صنعتی استان قزوین در ستاد تسهیل، ۳۱۹ مصوبه به تصویب رسیده است؛ اما رحمانی معتقد است که« مصوبات ستاد تسهیل به آن صورت عملی نشده است. در واقع در کل استان، به جز یکی دو واحد صنعتی، سایر واحدها نتوانستند از ستاد تسهیل کمکی دریافت کنند.»
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تاکستان معتقد است: اگرقانون ۳۰ درصد از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به سهم بخش تولید پرداخت می‌شد، بخش صنعت به این حال و روز نمی افتاد؛ البته این مشکل، هنوز در صنعت کشور خود را نشان نداده است وچنانچه به بخش تولید کشور توجه جدی نشود، در یکی دو سال آینده لطمات سنگین‌تری به صنعت کشور وارد می‌شود.
 صنعت کشور و به دنبال آن، صنایع استان، درحالی به سختی گذران عمر می‌کنند که دیوان محاسبات در تازه‌ترین گزارش خود از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور اعلام کرده که ازسهم ۳۰ درصدی، تنها سه‌ درصد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=575

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.