اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
7
روایت فروردین امروز از «روز قزوین»

روزی برای یک شهر

  • کد خبر : 572
  • 10 سپتامبر 2013 - 18:36
روزی برای یک شهر
اگر چند روز پیش از خیابان طالقانی عبور می‌کردید متوجه تغییرهای کوچکی در خیابان می‌شدید .

خیابان با گذاشتن گلدان‌های بزرگ زیباسازی شده بود. خبری در راه بود. به روز قزوین یک روز مانده بود و مهمان‌هایی از شهرها و کشورهای دیگر به قزوین‌ می‌آمدند و دلیل این زیباسازی هم تنها همین بود.
 
از غیبت آیت الله مهدوی کنی تا نبودن مترجم همزمان
چند خیابان منتهی به «اجلاس جهانی شهر اسلامی» برای کنترل ترافیک بسته شده بود. در کنار در ورودی اجلاس چند خودروی پلیس امنیت اخلاقی به چشم می‌خورد. برای ورود به اجلاس، باید از سرای سعدالسلطنه می‌گذشتیم. سرایی که همیشه در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها، غرفه‌های آن پر بود؛ این بار به جز چند مورد، بیشتر غرفه‌هایش خالی بودند. برنامه اجلاس با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد. براساس برنامه‌ای که پیشتر اعلام شده بود، سخنران افتتاحی مراسم آیت‌الله مهدوی‌کنی بود که در سالن حضور نداشت. از سخنرانان سرشناس دیگری که حضورشان در افتتاحیه منتفی شده بود، علی اکبر ولایتی، رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی بود. البته نبودن مترجم برای سخنرانان خارجی اجلاس هم، یکی دیگر از نکاتی بود که موجب شده بود مهمانان فارسی زبان، توجه چندانی به سخنرانی‌ها نداشته باشند.
اجلاس جهانی، با حضور دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین
از صندلی‌های خالی می‌شد فهمید که میهمانان بسیاری غایب‌اند. حضور مهمانان جوان حاضر در اجلاس که در سمت چپ سالن نشسته بودند، توجه را جلب می‌کرد. دانشجوی جوان آفریقایی‌تبار که حدود ۲۰ سال سن داشت و از کشور سودان به ایران آمده بود، میهمان دیگر دانشجوی دانشگاه بین‌الملل است و این چهارمین همایشی است که در آن حضور دارد. به فارسی صحبت می‌کند و می گوید دانشجویان دیگری هم از  دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) قزوین به این مراسم آمده‌اند.
نماینده سازمان ملل: سازمان ملل روی یک مذهب تکیه نمی‌کند
در گوشه‌ای از سالن با داگلاس، نماینده سازمان ملل صحبت می‌کنیم. از او درباره نگاه سازمان ملل درباره برنامه‌های اسکان می‌پرسیم. او در پاسخ می‌گوید: «من متخصص شهری نیستم؛ اما برنامه‌های توسعه شهری در همه جا وجود دارد. برنامه سازمان ملل، تقویت شهر برای زندگی همه در آن است. ما روی یک مذهب تکیه نمی‌کنیم؛ بلکه نگاه ما این است که تمام مذاهب در کنار هم بتوانند زندگی کنند.»
البته دکتر امین‌زاده، عضو گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی درباره اجلاس جهانی شهر اسلامی  به «فروردین امروز» می‌گوید: «بحث شهر اسلامی در دانشگاه‌های مطرح دنیا هم تحقیق می‌شود، اما از جنبه تاریخی آن بررسی می‌شود؛ یعنی تاریخ شهرهای اسلامی را بررسی می‌کنند. در واقع نگاه هنجاری به شهر فقط در ایران مطرح است.»
اومعتقد است: «شهر اسلامی، از نظر علمی درمعماری و شهرسازی جایگاه خاصی ندارد. نگاه شهرسازی امروز دربرگیرنده تنوع فرهنگی است.»
مراسم بزرگداشت شاگرد شیخ فضل‌الله نوری
یکی دیگر از برنامه‌های بزرگداشت روز قزوین، همایش بزرگداشت مقام آقا سید موسی زرآبادی بود که در شبستان مسجد نبی برگزار شد. سید موسی زرآبادی که یکی از عالمان معاصر شیعه بوده است، در سال ۱۲۵۶ ه.ش در شهر قزوین متولد شده و در محضر کسانی مانند شیخ فضل‌الله نوری و نوری حکمی بهره برده بود. آیت‌الله باریک‌بین، نماینده ولی فقیه در استان، یکی از سخنرانان بزرگداشت سید موسی زرآبادی در گوشه‌ای از صحبت‌های خود می‌گوید:« اهتمام سید موسی زرآبادی به فراگیری علم و دانش باید برای جویندگان علوم مختلف، الگویی گرانبها باشد.» یکی از نکات این همایش استقبال زیاد طلاب بود. البته در ردیف اول چند تن از اساتید دانشگاه‌های قزوین هم حضور داشتند.
تقدیر از برادر ابراهیم یزدی
از دیگر برنامه‌های روز قزوین، تقدیر از چهره‌های ماندگار قزوین بود. این همایش در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد. نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی در کنار صالحی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد، ریئس کنونی سازمان انرژی هسته‌ای از مهمانان ویژه این مراسم بودند. نزدیک به ظهر، بعد از پایان سخنرانی‌ها، نوبت تقدیر از چهره‌های ماندگار قزوین رسید؛ چهره‌هایی که از دید برگزار کنندگان مراسم از مفاخر قزوین و شایسته تقدیر هستند. یکی از کسانی که در سالن حضور نداشت، اما به عنوان چهره ماندگار قزوین از او تقدیر شد، سید محمد بهشتی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دوره اصلاحات بود.  شهریار بحرانی، کارگردان فیلم ملک سلیمان، یکی دیگر از چهره‌های ماندگار قزوین بود. او که کارگردانی فیلم «گذرگاه» را درکارنامه خود دارد، این روزها مشغول ساخت مستند، «حجاب در راه رستگاری» است. دکتر اسماعیل یزدی، برادر ابراهیم یزدی که در دانشگاه هاروارد در رشته جراحی و آسیب شناسی فک و دهان تحصیل کرده است، یکی دیگر از کسانی بود که در این روز از او تقدیر شد. آیت‌الله سیدعباس ابوترابی‌فرد، سرتیپ دکتر سیدرضا پردیس، استاد حمید پیله‌چی،خوشنویس، دکتر علی ثقفی استاد حسابداری، سردار شهید رضا حسن‌پور، آیت الله سیدمحمد حسینی، محمدحسین خاکساران، موسس رادیومعارف، دکتر باقر ساروخانی،جامعه شناس، دکتر محمد سلطانیه، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، دکتر سید جلال‌الدین شایگان، موسس رشته مهندسی آب، سرتیپ عبدالمجید فنودی، دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی،شاعر، آیت‌الله سیدحسن موسوی‌پور، دکتر محمد وفایی، پزشک و محمد مهدی یعقوبی، نایب قهرمان المپیک، از دیگر چهره‌هایی هستند که در این روز از آنها تقدیر شد.
این گزارش درحالی نوشته می‌شود که برنامه‌های روز قزوین درحال برگزاری است. فروردین امروز تنها به گزارش چند برنامه روز قزوین پرداخت. با این همه  باید منتظر ماند و دید که «روز قزوین» به اهداف مورد نظر خود می رسد یا نه. آیا هزینه‌های کلان با فایده‌ها همخوانی داشته است؟

مجتبی رحیمی
 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=572

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.