اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
8

دستبرد به قاطرچیان پادشاهی

  • کد خبر : 550
  • 10 سپتامبر 2013 - 18:01
دستبرد به قاطرچیان پادشاهی
مرور رخدادها و وقایع دارالسلطنه قزوین در دوره ناصرالدین شاه قاجار، گاهی آنچنان جذاب و خواندنی است که نمی‌توان به سادگی از آنها عبور کرد و این رخدادها را در منظر چشمان خوانندگان گرامی «فروردین امروز» قرار نداد. وقایع زیر نیز از جمله این رویدادها هستند که در «وقایع اتفاقیه» شماره 246 ، ششم صفرالمظفر 1272 قمری بازتاب یافته اند:

* از قراریکه در روزنامه [گزارش روزانه] قزوین نوشته بودند، دو نفر از رعایای [روستای] زاجکان یک رأس قاطر از دارالخلافه [تهران] دزدیده به قزوین آورده بودند. دو نفر سرباز از گزارش مطلع شده، کیفیت را بسرهنگ خود خالی کرده، آنها را گرفته بنزد عالیجاه مقرالخاقان حاجی حسنعلی خان پیشکار قزوین فرستاده قاطر را داده است بدارالخلافه آورد‌ه‌اند و دزدان محبوس‌اند.
* دیگر نوشته‌اند که عالیجاه آقاحسن، نایب فراشخانه باتفاق آقا فرج اله قزوینی و قاطرچی عالیجناب حاجی میرزامفید پارۀ شال ترمه و جبّه ترمه برای تکیه خود که هر ساله در قزوین بجهت تعزیه داری برپا میکند فرستاده بودند اشیاء مزبور را با قدری اموال حاجی میرزامفید در قشلاق قزوین سرقت کرده بودند. یک نفر پسر قاطرچی نیز همراه آنان بوده، مقرب الخاقان حاجی حسنعلی خان [پیشکار قزوین] فرستاده او را و قاطرچی چوبیندری را آورده‌اند و تحقیق نموده معلوم شده بود که یکرأس مادیان و یکرأس یابو از قاطرچیان پادشاهی از شاهزاده عبدالعظیم دزدیده بهمان پسره داده، به قزوین فرستاده بودند. مالها را از او گرفته که بعد از عاشورا دارالخلافه بفرستاد و قاطرچی شاگرد مزبور بجهت مطالبه اسباب عالیجاه آقاحسن و عالیجناب حاجی میرزامفید در حبس است تا اموال مسروقه از او دریافت شود.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.