اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین در گفت وگو با فروردین امروز: هر ماه یک کنسرت موسیقی خواهیم داشت

کار فرهنگی صلواتی نیست

  • کد خبر : 401
  • 07 آگوست 2013 - 13:24
کار فرهنگی صلواتی نیست
 محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین و دبیر حزب موتلفه استان است که یکی از پایدارترین مدیرکل های قزوین بوده و تقریبا از ابتدای دوره 8 ساله احمدی‌نژاد بر تخت مدیریت فرهنگ استان تکیه داشته است.

با مدیرکل ارشاد قزوین روزی مصاحبه می کنیم که رییس دولت مهرورزی جای سابقش در پاستور را واگذار کرده و به ساختمان نوساز دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی اش در نارمک برگشته و رییس جمهور جدید مشغول سوگند در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی است. 

  مدیریت ۸ ساله خود را بر فرهنگ و هنر قزوین چگونه ارزیابی می کنید؟
آنچه در این ۸ سال انجام شد، از جمله بودجه هایی که به حوزه فرهنگ تزریق شد، با دوره های پیش قابل مقایسه نیست؛ برگزاری دوسالانه خوشنویسی و برنامه های متعدد فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب و کنسرت و… که برخی برای اولین بار در استان مطرح شده اند و پیشرفت نسبتا مطلوبی در اکثر زمینه ها داشته ایم. البته بنده مدعی نیستم بهترین بوده ایم، اشکالات و کاستی هایی هم داشته ایم، اما تا حد توان چیزی کم نگذاشته ایم.
  برخی از منتقدان شما می گویند به شهرستانها کم توجه بوده اید و تمام بودجه فرهنگی را صرف مرکز استان کرده اید.
اینکه ما به شهرستانها نرسیده ایم، خیلی صدق نمی‌کند و بنده با این گفته زیاد موافق نیستم. اتفاقا هر بودجه ای گرفته ایم، اول گفته ایم سهم شهرستانها را کنار بگذاریم چون ما در مقایسه با آنچه باید باشد اصلا چیزی به شهرستانها نمی دهیم که حالا بیاییم و آنها را از آن محروم هم بکنیم.
بخشی از گفته منتقدان را قبول دارم اما با این توضیح که قزوین به چشم می آید زیرا مرکز استان است و ما مجبوریم برنامه های بزرگ را در مرکز استان برگزار کنیم. به هر حال شهرستانها کشش محدودی دارند و طبیعی است برنامه هایی مثل دوسالانه خوشنویسی و نمایشگاه کتاب را اگر در شهرستانها برگزار کنیم، برنامه اصطلاحا می سوزد و فایده چندانی نمی دهد.
  پس قبول دارید که به شهرستان‌ها کم مهری کرده اید؟
به نظر من کلا به بحث فرهنگ کم مهری شده است و بخصوص در دو سه سال اخیر که اعتبارات به شدت کاهش یافته است، ما نیز الاهم فی الاهم کردیم و بعضی جاها از برنامه های کوچک زدیم تا برنامه های بزرگتر را اجرا کنیم چون مفیدتر بودند. از همین رو ممکن است برخی برنامه های بزرگ را که در مرکز استان اجرا شده، به این معنا تفسیر کنند که بودجه شهرستان را بردید برای قزوین کار کردید. از اینها گذشته من هم قبول دارم که بودجه شهرستانها اساسا ناچیز است وکافی نیست ولی در دوره ۸ ساله گذشته قطعا افزایش محسوسی داشته ولی باز هم می گویم قابل قبول نیست زیرا کار فرهنگی صلواتی نیست و در اصل یک کار هزینه بر است. این هزینه هم چون سود مشهودی نصیب سرمایه گذار نمی کند نباید از بخش خصوصی انتظار زیادی داشت. دولت باید بزرگترین سرمایه گذار در امر فرهنگ باشد و بودجه کافی برای تولیدات فرهنگی هنری بدهد.
  شما در جلسه کلیات طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین گفته اید « با توجه به اینکه حضور نیروهای متخصص در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی برای تهیه گزارش‌ها و آمارهای تحلیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای تربیت و آموزش چنین نیروهایی صورت گیرد.» چرا حالا و در پایان مدیریت ۸ ساله تان بر فرهنگ استان به صرافت پرورش و استفاده از نیروهای متخصص افتاده اید؟ تابحال چه می کردید؟
بنده در این نشست نظر کارشناسی ام را گفته ام و ادعا نکرده ام چنین کاری کرده ام. البته این ۸ سال هم در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین عمدتا به این گفته پایبند بوده و به تخصص ها توجه کرده ام. برای مشاهده صحت ادعای بنده به انجمن های تخصصی هنری مراجعه کنید تا ببینید تمام بزرگانی که آنجا مسئولیت دارند، از متخصصان همان رشته هستند.
  برخی از اهالی موسیقی استان از شما راضی هستند؛ اما انتقادی به شما می شود و آن هم اینکه تا دو سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، فضای استان برای برگزاری کنسرت ها و برنامه های موسیقی تنگ بود.
ما در حوزه موسیقی بسیار موفق و پویا بوده ایم؛ به عنوان مثال جشنواره موسیقی را که ۹ سال راکد مانده بود، احیا کرده ایم و گروههای متعدد موسیقی داریم که همه جوان هستند. جوانی که با موسیقی فاخر آشنا شود مسلما سراغ موسیقی های گوشخراش بیگانه نمی‌رود. فضا برای موسیقی استان به حدی مساعد بوده که یک گروه از قزوین در جشنواره موسیقی فجر مقام اول را کسب کرده و متخصصان این رشته می‌دانند این گروه چه کار بزرگی انجام داده است. البته موسیقی نسبت به زمینه های دیگری مثل ورزش غریب است و چنین موفقیتی اگر در فوتبال بود همه خبرش را می شنیدند ولی چون موسیقی است کسی خبردار نمی شود و مردم زیاد به دستاوردهای فرهنگی توجه نمی کنند.  البته چیزی هم که می‌گویید صحیح است؛ ولی اقتضائات را هم در نظر بگیرید، مثلا همین بهار ۹۲ هم ما به اقتضای فضای انتخاباتی که حاکم بود کنسرتی در استان نداشتیم، اما بعد از ماه مبارک رمضان انشاءالله هر ماه یک کنسرت عمومی بزرگ در استان خواهیم داشت. مردم استان هم استقبال بی‌نظیری از چنین برنامه هایی دارند و اینها را تفریح فرهنگی سالم می دانند. موسیقی در کل یکی از نقاط قوت و موفقیت فرهنگی در قزوین است.
  از استان فراتر برویم؛ نظرتان درباره ریاست جمهوری جدید و دیدگاههای فرهنگی آقایان حسن روحانی و وزیر ارشاد پیشنهادی شان، علی جنتی، چیست؟
از این دو بزرگوار شناخت کلی دارم اما می گویم آقای جنتی از یک خانواده اصیل و بزرگ هستند، این مهم است که چه کسی با چه پیشینه و ریشه هایی وزیر می‌شود و فکر می کنم در بین گزینه های محتمل برای وزارت ارشاد آقای جنتی بهترین بود.
  اگر در دولت جدید به شما پیشنهاد ابقا در مقام فعلی را بدهند می پذیرید؟
فعلا بگذاریم خود وزیر انتخاب شود و از مجلس رای اعتماد بگیرد، بعد از اینکه ایشان انتخاب شدند و روی کار آمدند، اگر پیشنهادی شد آن موقع می توان در این باره صحبت کرد. الان خیلی زود است.

حسین آذربایجانی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.