اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
گزارشی از وضعیت پارکینگ‌ها و کارت‌پارک‌ها در قزوین

در جست‌و‌جوی یک وجب جای پارک

  • کد خبر : 426
  • 07 آگوست 2013 - 14:35
در جست‌و‌جوی یک وجب جای پارک
گروه شهری فروردین امروز: «پارک مساوی است با پنچری، کافی است یک بار امتحان کنید». 

این شعار سرشار از تهدید را این روزها در گوشه و کنار شهر می‌توان دید، چه روی در پارکینگ خانه‌ها چه روی دیوار خیابان و کوچه‌ها. کمبود جای پارک آن‌قدر به شهروندان فشار آورده که آنها قید رعایت کردن حقوق شهروندی را هم زده و روی پل ورودی پارکینگ‌ها هم اتومبیل خود را پارک می‌کنند، اما جالب‌تر این‌که برخی‌ها هم نسبت به کنار خیابان یا قسمتی از کوچه هم احساس مالکیت پیدا کرده‌اند و نمی‌گذارند شخصی غیر از خودشان در محل‌های مشخص‌شده پارک کند.
به همین دلیل خیلی‌ها از شر استفاده کردن از خودروی شخصی گذشته‌اند و رنج و عذاب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به جان می‌خرند تا دغدغه جای پارک نداشته باشند. این روزها کمتر خیابانی را می‌توان پیدا کرد که خودروها در دو طرف آن پارک نشده باشند؛ هر چند که پارک کردن خودرو به شکل دوبله هم به امری عادی برای شهرنشینان تبدیل شده است و هر از گاهی از بلندگوهای خودروی راهنمایی رانندگی یا ساختمان‌های اداری شماره پلاکی اعلام شده و از راننده درخواست می‌شود هر چه سریع تر خودروی خود را جابه‌جا کند.
راننده‌ها به خودشان اجازه می‌دهند اتومبیل خود را هر جایی پارک کنند، فقط اگر راننده کمی انصاف داشته باشد شماره تلفن خود را پشت شیشه خودرو می‌گذارد تا در مواقع اضطراری بتوان با او تماس گرفت.

کارت پارک مکانیزه یک طرح جدید

مدتی است که شهرداری از پارکبان‌ها برای کنترل جای پارک اتومبیل‌ها استفاده می‌کند، در خیلی از مواقع پارکبان‌ها کار را برای شهروندان مشکل‌تر کرده‌اند، چون حتی اگر شخصی برای دقایقی کوتاه در کنار خیابان توقف کند به سراغ او رفته و برایش قبض صادر می‌کنند، ماجرای دیگری که سبب شده شهروندان از پارکبانان دل خوشی نداشته باشند بی‌قاعده و اصول بودن حق توقف در کنار خیابان است که در هر محل و خیابانی نرخ متفاوتی دارد.
بنابراین از اوایل خرداد ماه سال جاری بود که طرح کارت پارک مکانیزه به اجرا درآمد. مسوول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: طرح کارت پارک مکانیزه در خیابان‌های شهرداری، خیام، بوعلی، فردوسی، شهید بابایی ،نادری ،طالقانی و فلسطین به طور کامل اجرایی  می‌شود.
سپیده صالحی گفته است: با توجه به نتایج مثبتی که از اجرای طرح کارت پارک مکانیزه در سطح شهر قزوین به دست آمده است، مقررشد اجرای این طرح در خیابان‌های یادشده به صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه انجام شود.
در این سیستم،  برنامه ریزی به گونه ای صورت گرفته است که در هنگام توقف خودرو پارکبان با پایانه‌ای که در دست دارد فقط زمان توقف را ثبت می‌کند و در صورت ادامه توقف بیشتر از نیم ساعت هزینه مربوطه از کارت کسر می‌شود.

معضلی به نام پارکینگ

 کمبود پارکینگ از معضلات تمام شهرهای دنیا بوده و فقط مختص شهر قزوین نیست؛ رشد استفاده از اتومبیل در یک برهه زمانی شدت گرفت و در این زمینه احداث پارکینگ‌ها مورد غفلت قرار گرفت که این مشکل هم‌اکنون برای مسوولان به دغدغه تبدیل شده است.
بر اساس آمار کارت سوخت، در شهر قزوین ۸۰ هزار خودرو تردد می کنند و همچنین سالانه ۱۲ هزار خودرو وارد شهر قزوین می‌شود، بنابراین تامین پارکینگ برای این تعداد خودرو نیازمند ۱۱ میلیارد تومان اعتبار است که از توان شهرداری خارج است.
بنا به گفته مهندس همدانی، معاون سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین، با شرایط موجود، شهرداری توان تامین این همه فضای مورد نیاز را ندارد و رفع مشکل  پارکینگ در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. مشخص نبودن متولی پارکینگ های عمومی، موازی کاری برخی ادارات و نهادها در این مورد، صرفه اقتصادی نداشتن پارکینگ‌ها با توجه به نرخ های تصویب شده، موانعی بر سر راه حل این مشکل است.
 علاوه بر آن، با وجود تلاش شهرداری برای تحقق رویکرد فرهنگی، تمایل نداشتن شهروندان برای پرداخت هزینه‌های پارک خودروهایشان و بحث نرخ پارکینگ‌ها نیز مورد دیگری است که نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است. همچنین تلاش پلیس برای نظارت دقیق‌تر بر پارک حاشیه‌ای نیز می‌تواند در ترغیب مردم به استفاده از پارکینگ های عمومی و سودبخشی این مکانها بسیار مثمرثمر باشد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=426

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.