اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6
مصرف داروهای نیروزا در باشگاه‌های بدن‌سازی سلامت جوانان را تهدید می‌کند

عضلات پوشالی و رستم‌های خیالی

  • کد خبر : 387
  • 24 جولای 2013 - 13:08
عضلات پوشالی و رستم‌های خیالی
داشتن اندامی متناسب و عضلانی آرزوی هر فردی خصوصا جوانان است؛اما این آرزو مانند هر کار دیگری نیازمند تلاش کوشش و سختی است.
 در دنیای ماشینی امروز که تحرک بدنی هر روز کمتر می‌شود و خوردن فست فودها و غذاهای آماده شایع شده اضافه وزن و چربی‌های انباشته معضل بسیاری شده است و در این بین بعضی افراد ناآگاه و سوء استفاده‌گر با فریب افراد، قول ساختن بدنی عضلانی و متناسب را در کوتاه‌ترین زمان به جوانان می‌دهند. یکی از مکان‌هایی که جوانان برای ورزش و تحرک بدنی به آن مراجعه می‌کنند باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی است که در شهر قزوین به وفور یافت می‌شود؛ اما به محض مراجعه به اغلب این باشگاه‌ها بعضی مربیان و صاحبان باشگاه‌ها با تجویز برخی مکمل‌ها و دارو‌های غیرمجاز با وعده ساختن بدن‌های متناسب به تولد عضلات پوشالی و رستم‌های خیالی در ذهن و تصور جوانان می‌پردازند و با فروش داروها و مواد نیرو زای غیرمجاز با سلامت جوانان و ورزشکاران مبتدی و حتی حرفه‌ای بازی می‌کنند. در این بین نظارت حلقه گمشده بر باشگاه‌های بدنسازی است.
در برخی از این باشگاه‌ها افرادی غیرمسوول و ناآگاه با فروش محصولات تقلبی به پرکردن جیب‌شان و سودآوری بیشتر فقط فکر می‌کنند.این وضعیت در حالی بوجود آمده که علاوه بر رواج داروهای  نیروزا و مکمل‌های غیرمجاز اخلاق و منش پهلوانی هم در این باشگاه‌ها امروز در وضعیت بسیار بغرنجی به سر می‌برد.
در گذشته ورزشکار و پهلوان از معنا و مفهومی دیگری برخوردار بود و جوانان به دنبال قهرمانی و پهلوانی بودند  و لقب پهلوان به کسی داده می‌شد که با تمرین‌های بسیار و در درازمدت، صاحب بدنی متناسب و عضلاتی قوی شده و با صفت فتوت و جوان‌مردی مأنوس می‌شد؛ اما امروز متاسفانه برخی از جوانان با طرز تفکر و اعمال خود، معنا و مفهوم این واژه را دست‌خوش تحریف کرده‌اند و گمان می‌برند هر شخصی که از بدنی باد کرده و پوشالی برخوردار باشد عنوان پهلوانی می‌گیرد و مایه افتخار همسالان می‌شود.
استفاده از داروهای نیروزا در برخی باشگاهای بدنساری قزوین بقدری شایع شده که به راحتی با مراجعه به باشگاه… مشاهده می‌کنید در حال تزریق سوما تروپین و هورمون IFJ و… هستند.
جلیلوند مدیر باشگاه بدنسازی سهند، به «فروردین امروز» می‌گوید: داروهای نیروزا موجب بروز مشکلات عصبی، اختلالات گوارشی، عوارض پوستی و عقیم‌ شدن در فرد مصرف‌کننده می‌شود.
وی با بیان اینکه باشگاه ورزشی ما اجازه مصرف مکمل را به ورزشکاران نمی‌دهد، معتقد است: مصرف دارو و مکمل در باشگاه‌ها ممنوع است. متاسفانه داروهای نیروزا و هورمونی توسط افرادی سودجو در برخی باشگاه‌های شهر توزیع می‌شود و بیشتر درآمد این باشگاه‌ها هم از فروش این مواد است. پوران اسدی متخصص تغذیه  در مورد عوارض داروهای هورمونی و نیروزا به فروردین امروز می‌گوید: این داروها دارای عوارض جانبی بسیاری هستند که برخی از آنها برگشت‌پذیر و بعضی دیگر غیرقابل برگشت هستند. افزایش حجم خون، ازدیاد فشار خون، افزایش چربی‌های خون، بی‌نظمی ریتم قلب، تغییر ابعاد قلب، انفارکتوس قلبی و سکته مغزی از جمله عوارض قلبی مصرف این داروها است.
دکتر اسدی با بیان اینکه اختلالات کبدی، اختلال در عملکرد آن، افزایش آنزیم‌های کبدی، یرقان و سرطان کبد از دیگر عوارض کبدی مصرف این داروها است، ادامه داد: فروش دارو در باشگاه‌های ورزشی از چرخه رسمی خارج و غیرقانونی است.
باجیوند مسوول امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان استان در این رابطه می‌گوید: در استان قزوین ۱۰۰باشگاه مجوزدار فعال هستند که به همه آنها در مورد عوارض مصرف و فروش این داروها توصیه شده است. بازرسان اداره به همه باشگاه‌ها سرکشی می‌کنند و در صورت مشاهده با باشگاه متخلف برخورد می‌شود. متاسفانه مصرف مکمل در باشگاه‌ها وجود دارد و این از خصوصیات و الزامات این رشته است.
باجیوند تاکید می‌کند: مربی که دیپلم ردی است نباید به ورزشکاران مکمل و دارو بفروشد و مشاوره بدهد و ورزشکاران باید برای مشاوره و مصرف دارو به پزشک و مربیان با دانش آکادمیک مراجعه کنند.اداره ورزش با هرگونه توزیع دارو و مکمل برخورد می‌کند و اگر فردی مشاهده کرد می‌تواند به امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان مراجعه کند.
با وجود گفته‌های باجیوند مصرف دارو و مکمل‌های غیرمجاز در باشگاه‌های بدنسازی شهر به وفور مشاهده می‌شود و اگر اطلاع‌رسانی مناسبی در مور مصرف داروها و مکمل‌ها برای ورزشکاران و علاقه‌مندان صورت نگیرد،روند خطرناک توزیع این مواد در باشگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند و هر روز به تعداد آسیب‌دیدگان مصرف این مواد افزوده می‌شود.

امیر حسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=387

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.