اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
انتخابات و عبرت‌هایی برای اعضای شورای سوم

همه آنهایی که به شورا رفتند همه آنهایی که نرفتند

  • کد خبر : 238
  • 24 ژوئن 2013 - 22:41
همه آنهایی که به شورا رفتند  همه آنهایی که نرفتند
نتایج انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر قزوین، سرانجام اعلام شد و به حدس و گمان‌ها درباره نامزدهای نام‌آور و نان‌آور پایان داد.
آرای معنادار این انتخابات
نامزدهای مطرح این انتخابات، چند دسته بودند؛ یکی دسته‌ای که معلوم بود رای می‌آورند و آوردند، دوم دسته‌ای که مثل دکتر زهرا یوسفی، دکتر علی شهروزی، مهندس شیری و… که احتمال رای آوری‌شان زیاد بود، اما به دلایلی رای نیاوردند و سوم دسته‌ای که عضو شوراهای گذشته بودند، اما به‌خاطر بی‌اعتمادی مردم با اقبال عمومی روبه‌رو نشدند و آرای شکننده ای آوردند. دسته چهارم، گمنامانی بودند که هیچ کس به رای آوری‌شان امیدی نداشت، اما در میان چشم‌های ناباور همگان، گوی سبقت از افراد مشهور و مطرح ربودند و پدیده انتخابات شدند.
چرا انتخابات دوره چهارم شوراهای شهر قزوین چنین نتایجی داد؟ اشکال از مخاطب شناسی است یا میزان فاصله نامزدها از خواست‌های واقعی مردم؟
عباس ظاهری، رییس شورای اول و دوم و سوم، در انتخابات چهارم با ۱۱هزار و ۶۴۷ رای، پس از حسین صلح‌جو و حسین غیاثوند، به جایی بهتر از مقام دوازدهم دست نیافت تا ابقای احتمالی‌اش در مقام ریاست در شورای چهارم با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شود.
محمد خورشیدی، دیگر عضو اصولگرای شورای سوم شهر قزوین با ۸هزار و ۹۰۴رای، رقابت فشرده‌اش با نینا سیاهکالی مرادی را با اختلافی حدود ۵۰۰ رای، به «پدیده بیست و هفت ساله» این انتخابات واگذار کرد تا در مقام پانزدهم، عضو دوم علی‌البدل باشد و برای نشستن احتمالی بر صندلی پیشینش در شورای شهر، چشم به آینده و تصمیمات ابتدایی مهم شورای چهارم بدوزد.
سیدصادق سیاه‌پوش، عضو شورای سوم شهر قزوین و ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ سابق ﺗﻌﺎﻭﻥ ﺍﺳﺘﺎﻥ، پیش از انتخابات معتقد بود «تکثر اصولگرایان، فرش قرمزی زیر پای اصلاح طلبان خواهد بود»؛ گفته‌ای که تا حد زیادی در کشور تحقق یافت و در استان هم یکی از عوامل تعیین‌کننده ورود مستقل‌ها به شورای شهر بود. سیاهپوش با ۸ هزار و ۱۶۱ رای، پس از نامزدهای گمنامی چون مجید رضایی و محمدرضا آرام، در مقام بیستم قرار گرفت و حتی عضو علی‌البدل شورا هم نشد.
ازسوی دیگر نیز، علی‌حسن ظاهری، عضو اصولگرای شورای دوم شهر قزوین در انتخابات دوره چهارم، با ۷ هزار و۵۸۷ رای، به جایگاهی بهتر از بیست و هشتم دست نیافت و پشت درهای شورا ماند.
سید عبدالعظیم موسوی، مدیرمسئول روزنامه ولایت قزوین، عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات و مورد حمایت جامعه رسانه‌ای استان هم، با ۲ هزار و ۷۲۵ رای از راهیابی به شورا بازماند. وقتی درباره دلایل شکست‌اش در این دوره از انتخابات با او گفت وگو کردیم، به پاره‌ای بداخلاقی‌های انتخاباتی و همچنین کمبود زمان تبلیغات برای برخی از نامزدها از جمله خودش اشاره کرد و گفت: من نیامده بودم برنده بشوم؛ بلکه آمده بودم حرف‌هایم را بزنم و بهانه را بگیرم از آنهایی که هر وقت با منتقد روبه‌رو می‌شوند، می گویند اگر مردی، به‌جای اینکه از بیرون گود بگویی لنگش کن، خودت وارد میدان شو!  
موسوی می گوید دارد کتابچه‌ای ۲۰ صفحه ای می‌نویسد درباره شیوه‌های غیراخلاقی پیروزی در انتخابات شورای قزوین و اسمش را هم گذاشته «برنده شدن به هر قیمت»! مدیرمسئول ولایت معتقد است که مردم به شوراها بی‌اعتنا هستند و نشانه‌اش این که در بسیاری از حوزه‌ها خیلی از افراد به رییس‌جمهور رای می‌دادند و به شوراها نه.
در میان کسانی که به شورا راه نیافتند، لیلاالسادات حاجی سیدابوالقاسم با سبک تبلیغاتی نزدیک به شهلا عطایی و مریم نخستین وارد رقابت‌ها شد و با ۶ هزار و۲۶۲ رایی که آورد، نسبتا خوش درخشید، اما نتیجه را به دلایلی از جمله کم‌تجربگی در این گونه از رقابت‌ها به حریفان پیروزش واگذار کرد و در مقام سی وچهارم ایستاد.

همه آنها که به شورای شهر رفتند

براساس اعلام ابوالفضل طاهرخانی، رییس ستاد انتخابات استان، در شهر قزوین، افراد زیر برای چهار سال آینده به عنوان اعضای شورای اسلامی این شهر انتخاب شدند؛ علی فرخزاد با ۲۳ هزار و ۸۶۴ رای، احد چگینی با ۲۰هزار و ۵۷ رای، مریم نخستین احمدی با ۱۹هزار و ۶۳۲ رای، علی صادقی نیارکی با ۱۸هزار و ۲۴۵ رای،  فاطمه اشدری با ۱۸هزار و ۱۱۹ رای، فرج الله فصیحی رامندی با ۱۶هزار و ۶۳۳ رای، حکمت الله داوودی معمار با ۱۵هزار و ۳۴ رای، سیدکاظم مجابی با ۱۴هزار و ۷۴۰رای، شهلا عطایی با ۱۴ هزار و ۶۴۱ رای، حسین صلح جو منفرد با ۱۳ هزار و۲۲۹ رای، حسین غیاثوند با ۱۱هزار و ۹۳۹ رای، عباس ظاهری با ۱۱هزار و ۶۴۷ رای، محمدرضا صدیقی با ۹هزار و ۶۲۱ رای، ۱۳ عضور اصلی شورای شهر قزوین خواهند بود و نینا سیاهکالی مرادی با ۹هزار و ۴۱۶ را، محمدخورشیدی با ۸هزار و ۹۰۴رای، مهری السادات تقوی با ۸هزار و ۹۰۳ رای، سیف الله یوسفی با ۸هزار و ۷۷۳ رای، مجید رضایی با ۸هزار و ۴۷۲ رای و  محمدرضا آرام با ۸هزار و ۱۷۹ رای به‌عنوان اعضای علی‌البدل شورای شهر قزوین انتخاب شدند.
حسین آذربایجانی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=238

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.