اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

سناریوی افزایش مصرف بنزین

  • کد خبر : 32
  • 08 می 2013 - 10:51
سناریوی افزایش  مصرف بنزین
میزان مصرف بنزین در قزوین 15 درصد افزایش داشته است. ایران رکورد مصرف بنزین را در دنیا شکست؛ آمارهای رسمی که گفته می شود پیش زمینه افزایش قیمت بنزین است.
چندی پیش بود که عادلی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین خبر از افزایش ۱۵ درصدی مصرف بنزین در قزوین داده بود. البته  عادلی  علت «عبوری بودن استان قزوین و شرایط ویژه نوروزی» را دلیل این افزایش مصرف عنوان کرده بود.   اما در واقع این افزایش مصرف بنزین مختص استان نبود و در کل کشور شرایط به این گونه بود تا آنجا که دولت از آن به عنوان رکورد مصرف در دنیا نام برد. گرچه  بنابر اعلام منابع رسمی،  مصرف این  منبع انرژی نسبت به سال گذشته رشد داشته؛ اما این افزایش درحالی صورت گرفته است که سال گذشته، دولت سهمیه نوروزی برای مصرف کنندگان در نظر نگرفته بود. بنابراین با احتساب ۵۰ لیتر سهمیه نوروزی و ۶۰ لیتر سهمیه فروردین، مصرف کنندگان ۱۱۰ لیتر بنزین سهمیه ای داشتند. با این همه برخی از صاحب نظران اقتصادی معتقدند که اعلام این آمارها، چیزی جز سناریوی افزایش قیمت بنزین نیست. دولت معتقد است که افزایش قیمت بنزین، منجر به بهبود مصرف و استفاده بهینه از این انرژی می شود. از این رو، وزارت نفت، در بودجه ۹۲ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به ازای هر لیتر یارانه‌ای ۷۰۰  و آزاد ۹۰۰ تومان داده است. این درحالی است که مرکز پژوهش های مجلس در گزارش سال گذشته خود با بررسی  افزایش قیمت های انرژی درمیزان خانوارهای شهری و روستایی اعلام کرده بود که افزایش قیمت، تاثیر چندانی بر میزان مصرف حامل های انرژی نداشته است. با این همه، مجلس این  میزان افزایش قیمت را خلاف قانون می داند. چون  بنابر قانون هدفمندی یارانه ها، دولت تنها حق دارد هر سال ۲۰ درصد بر قیمت حامل های انرژی بیفزاید.  بنابراین با استناد به این قانون، دولت می تواند تنها بنزین را به مبلغ ۸۴۰ تومان در سال جدید عرضه کند؛ اما معاون وزیر نفت، در اظهارات جدیدی، قیمت تمام‌شده بنزین را ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰‌تومان  اعلام کرده است.
 با این وجود زمزمه های تصویب بنزین ۱۰۰۰ تومانی درحالی از مجلس شنیده می شود که خود بهارستان نشینان اذعان دارند که در شرایط شدید تورمی کنونی، افزایش بیش از ۲۰ درصد به صلاح  مردم نیست.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=32

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.