اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
7
آن‌چه در صد روز گذشته در شورای شهر ششم قزوین رخ داده است

پارلمان محلی؛ از وعده‌ تا عمل

  • کد خبر : 8708
  • 27 نوامبر 2021 - 10:51
پارلمان محلی؛ از وعده‌ تا عمل
صد روز از عُمر ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین گذشت و اینک، کارنامه عملکرد مدیریت شهری که در یَد مُطلق اصولگرایان است؛ پیش‌روی افکار عمومی و اهالی رسانه قرار دارد. اعضای پارلمان محلی کارنامه یک صد روزه خود را نه‌تنها مثبت که دارای روندی رو به جلو ارزیابی کرده و از تحولاتی خبر می‌دهند که قرار است در نتیجه این روند، در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

اما منتقدان که عموما کمتر حاضر به گفت‌وگو هستند و ترجیح می‌دهند تا پایان سال صبر کنند، بعد از آنچه رخ داده، بگویند، نظر دیگری دارند. اینان می‌گویند: جز چند حرکت مثبت از جمله پخش زنده مذاکرات در صحن علنی شورا، تحول خاصی به‌ویژه در خصوص مبارزه با فساد و تغییر رویکرد کلی مدیریت شهری اتفاق نیفتاده که براساس آن بتوان فرقی چندانی بین شورای ششم و دوره‌های قبل قائل شد. با این همه، برای بررسی کارنامه صد روزه پارلمان محلی ششم و آنچه در این مدت رخ داده، ضمن بازتاب دیدگاه دو تن از اعضای شورای شهر، با یک کارشناس امور شهری و فعال حوزه رسانه به گفت‌وگو نشستیم.

* روزمرگی در ادوار شورای شهر

محمدرضا نوروزیان در این باره به «فروردین‌امروز» می‌گوید: در این مدت، یکی از اتفاق‌های مثبتی که رخ داد برداشتن محدودیت‌های ایجادشده برای خبرنگاران در شورای پنجم به‌رغم ادعای شفافیت بود و خبرنگاران توانستند آزادانه در صحن علنی شورا حضور پیدا کرده و مسایل مطرح شده و مذاکرات اعضای شورا را منعکس کنند.

او می‌افزاید: گام بعدی که شورای ششم برداشت در انتخاب شهردار بود که در حرکت خوبی، از گزینه های متعددی دعوت کردند تا برنامه‌های خود را برای اداره شهر ارایه دهند و جلسات مختلفی نیز در این رابطه برگزار شد، اما در انتهای کار، گسستی اتفاق افتاد بین آن چیزی که انتخاب کردند و چیزی که قرار بود طبق روال گذشته انجام شود.

این کارشناس امور شهری ادامه داد: به‌این معنی که، افرادی از متخصصان بومی و غیربومی در حوزه شهری که بعضاً افراد مناسبی هم در میان آن‌ها دیده می‌شد رزومه و برنامه خودشان را ارایه دادند، ولی به یک‌باره اتفاق جدیدی افتاد و سردار صباغ وارد جریان شد و بدون این‌که هیچ‌گونه پیشینه‌ای در زمینه مسایل شهری داشته باشد، انتخاب شد که حتی بعضی از اعضای شورای شهر نیز به این مساله اعتراض کردند.

نوروزیان با بیان این‌که، این اتفاق واقعا موضوع عجیبی بود و وجهه‌ی بدی در ابتدای کار شورا ایجاد کرد؛ اضافه می‌کند: برای ما بحث توانایی و عدم توانایی آقای صباغ مطرح نیست، بحث آن چیزی بود که شورای ششم عنوان کرده بود، اما این اتفاق افتاد و شهروندانی که در جریان موضوع بودند از تصمیم اکثریت اعضای شورا متعجب شدند و در واقع با این مساله، یک امتیاز منفی برای شورای ششم رقم خورد.

او با اشاره به مباحث مطرح شده توسط اعضای شورای ششم در مورد مبارزه با فساد با توجه به سابقه و تفکر اصولگرایان، تصریح می‌کند: به‌رغم مباحث این‌چنینی، اما در این مدت هیچ پرونده‌ای مربوط به اقدام‌های گذشته در مدیریت شهری و فسادهای مختلفی که بوده، گشوده نشد و اقدامی هم در معرفی افراد خاطی به نهادهای ذیربط و پیگیری موضوع اتفاق نیفتاد. ضمن اینکه در بحث حفظ بیت‌المال و حقوق عامه هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم و همان روال شورای پنجم ادامه پیدا کرده است.

رییس انجمن معماری ایران، ادامه عملیات اجرایی پروژه‌های دارای مشکل را از جمله نکات منفی عملکرد شورای شهر در صد روز گذشته دانسته و تاکید می‌کند: در این مدت، کارهای اجرایی پروژه‌هایی که پیوست زیست محیطی و یا پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی نداشتند طبق روال گذشته ادامه پیدا کرده است و در این زمینه، هیچ تفاوت مشخصی بین این شورا و شوراهای گذشته نیست.

نوروزیان با بیان اینکه، البته باید در ادامه دید که اعضای شورای ششم قرار است چه کاری انجام دهند و به کدام سمت و سو خواهند رفت؛ یادآور می‌شود: گرچه حدود ۳۰درصد وعده‌های داده شده در این مدت محقق شده، اما اعضای شورا نباید آن‌چنان دچار روزمرگی شوند که وعده‌هایشان فراموش شود؛ همان‌گونه که در ادوار گذشته شورا شاهد بودیم.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: به هر حال کارهای مختلف، فشارها و موانع  و مشکلات فراوانی در سطح شهر وجود دارد که اگر اعضای شورا با همین روش که در طول یک‌صد روز گذشته عمل کردند؛ پیش بروند در مشکلات و فشارها غرق خواهند شد و به روزمرگی دچار می‌شوند که بهتر است برای برون رفت از این وضعیت، از مشاوران آشنا با امور و دلسوزان‌ و نهادهای مدنی کمک بگیرند و شهر را برای همه شهروندان قابل زیست کرده و امکانات و خدمات بالسویه‌ای را برای همه مهیا کنند.

* شفافیت و شورای شهر شیشه‌ای

دیدگاه منتقدان و اعضای شورای شهر درباره عملکرد صد روزه پارلمان محلی قزوین تفاوت بسیاری دارد، گرچه ممکن است در برخی از نقطه‌نظرهای مثبت، دو طرف به یک نقطه‌ی تلاقی نیز برسند! همچنان که سخنگوی شورای شهر، «شفافیت» را یکی از بهترین کارهایی می‌داند که در شورای ششم اتفاق افتاده است. قاسم اللهیاری می‌گوید: این نخستین بار است که جلسات صحن شورا به‌صورت زنده و از دو بستر برای همه شهروندان پخش می‌شود. این نشان می‌دهد که تمایل عمومی اعضای شورا این است که مردم در تمامی امور در جریان قرار بگیرند؛ و بدانند که نمایندگان آن‌ها در شورا چگونه عمل می‌کنند.

او می‌افزاید: پخش زنده جلسات شورا مخالفانی هم داشته است، البته نه مخالفانی که با اساس ماجرای پخش زنده و شفافیت مشکل داشته باشند، بلکه نکاتی داشتند، مثل اینکه ممکن است با طرح مسائل مربوط به ملک شخصی یک فرد در لوایح و نامه‌های واصله در صحن شورا و پخش زنده آن، ضررهایی متوجه افراد و بخش خصوصی شود. لذا یک ماه پخش زنده جلسات صحن را به‌صورت آزمایشی تصویب کردیم که بررسی خواهیم کرد و چنانچه به این نتیجه برسیم آسیب‌های پخش زنده کمتر است، آن را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی شورای شهر همچنین با اشاره به فعالیت صد روزه شورای شهر اضافه می‌کند: در صد روز نخست شورای اسلامی شهر قزوین در دور ششم ۲۳جلسه رسمی در صحن برگزار شده و ۷ مصوبه هم به تصویب رسیده است؛ البته این غیر از جلسات رسمی است که برای فرآیند انتخاب شهردار، استماع برنامه‌ها و… برگزار شد.

* اولویت شورا در ساماندهی پروژه

در همین حال، دبیر پارلمان محلی نیز درباره عملکرد حوزه عمرانی و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قزوین طی صد روز نخست فعالیت شورای ششم به «فارس» گفته است: اولویت ما ساماندهی چهار پروژه تعطیل و نیمه تعطیل شهرداری از جمله، پروژه حکم‌آباد، ستاره پونک، الهیه و ساختمان شهرداری است.

مهدی مهدیخانی افزوده است: به‌نظر می‌رسد اعتبار ریالی تکمیل این پروژه‌ها رقمی حدود ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان است که تقریباً معادل بودجه چهارسال شهرداری است. ما تمام همت خودمان را خواهیم کرد که در این چهارسال، هر ۴پروژه را به نتیجه برسانیم که در این رابطه، با سرمایه‌گذارانی هم برای ورود به این عرصه صحبت شده است. چون بودجه کنونی شهرداری در سال جاری، یک هزار و ۲۷۳میلیارد تومان است، اما بیشتر از ۴۰ تا ۵۰درصد این بودجه محقق نخواهد شد.

او با اشاره به پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان اضافه کرده است: برخی از پروژه‌های بازسازی و نوسازی شهرداری قزوین از جمله طرح توسعه دولتخانه صفوی و پروژه سبزه‌میدان بلاتکلیف باقی مانده بودند. زمانی که شورای شهر کارش را شروع کرد این طرح مصوبه شورای پنجم را داشت، اما در این حوزه کار زیادی انجام نشده بود. اتفاقاً زمانی که ما کار را شروع کردیم سازمان نوسازی و بهسازی از طرح‌های قبل استفاده می‌کرد، لذا در این مدت در این حوزه ورود کردیم، هم نقشه‌ها را مورد ارزیابی و بازنگری قرار می‌دهیم؛ هم روند توسعه این پروژه‌ها را ارزیابی می‌کنیم.

رییس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای شهر در ادامه به بدهی ۷۰۰میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر هم اشاره کرده و تصریح کرده است: در این مدت، مجموعه مدیریت شهری جلسات مختلفی با مدیرعامل و هیات مدیره بانک شهر برگزار کرده است که می‌توانم بگویم در حال حاضر ما در حال تعیین تکلیف بحث پرداخت بدهی‌های شهرداری هستیم.

مهدیخانی گرچه به نحوه بازپرداخت بدهی سنگین شهرداری اشاره‌ای نکرده، اما عنوان کرده است: وضعیت جوری شده که هم اکنون امکان دریافت وام برای اجرای پروژه‌های عمرانی هم در دستور کار قرار داده شده است و نگاه ما این است که با داشتن این منابع می‌توانیم پروژه‌های درآمدزایی ایجاد کنیم که مردم در تسهیلات و رفاه باشند و هم یک قسمتی بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند.

او همچنین در مورد تعیین تکلیف املاک شهرداری خاطرنشان کرده است: ما سعی کردیم با ایجاد یک بانک اطلاعاتی این املاک را شناسایی کنیم و با انجام بررسی های لازم، آن ها را در جلسه ای تعیین تکلیف کنیم.

ارزیابی عملکرد پارلمان محلی آن هم در ظرف زمانی سه تا چهار ماه، قطعا ارزیابی جامع و مانعی نیست، اما این ارزیابی می‌تواند دورنمای حرکت شورای اصولگرایان را طی چهار سال پیش‌رو بنمایاند. دورنمایی که بخش قابل توجهی از آن را می‌توان در هدف‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌های اعضای شورا در یک‌صد روز گذشته مشاهده کرد و براساس آن در مقاطع زمانی مختلف، به تحلیل مجموعه عملکرد ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین پرداخت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8708

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.