اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6
فعالان سیاسی از عملکرد دو ساله استاندار جمالی‌پور می‌گویند

در برزخ ماندن یا رفتن

  • کد خبر : 8577
  • 14 اکتبر 2021 - 10:52
در برزخ ماندن یا رفتن
دولت سیزدهم بیشتر از دو ماه است که مسئولیت امور اجرایی کشور را بر عهده گرفته و با وجود شتاب گرفتن تغییر و تحولات مدیریتی در سطح کشور، هنوز تکلیف استانداری قزوین مشخص نشده است و هدایت‌اله جمالی‌پور در برزخ ماندن یا رفتن باقی مانده است.

این در حالی است که به رغم نامه چهار نماینده استان به وزیر کشور و معرفی سردار عبداله عراقی به عنوان گزینه قطعی پیشنهادی جریان اصولگرایی و انقلابی استان، اما نه تنها اتفاقی در برای تحقق پیشنهاد ارایه شده رخ نداده که پس از این نامه، ظرف یک ماه گذشته بیش از ۱۰چهره غیربومی به عنوان گزینه احتمالی تصدی استانداری در محافل سیاسی و رسانه‌ای استان مطرح شده‌اند.

* شایعه پشت شایعه؛ از قهر تا تلاش برای ماندن!

تاخیر در تعیین استاندار شرایطی را فراهم کرده که برخی محافل و عناصر ناشناخته با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی مجازی، سه تن از نمایندگان استان در مجلس را به تلاش برای ابقای هدایت‌اله جمالی‌پور در سمت خود متهم کنند و هر روز با نشر خبر تازه‌ای، از قهر سه روز استاندار گرفته تا ملاقات این نمایندگان به اتفاق جمالی‌پور با وزیر کشور با هدف بسترسازی ابقای استاندار بر حجم ابهام افکنی‌ها در این باره بیفزایند.

موضوعی که البته مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین با تکذیب آن، اینگونه اقدام‌ها را ناشی از شایعه‌پراکنی افراد مغرض با هدف خدشه‌دار کردن مسئولان و زیر سوال بردن خدمات آنان می‌داند. سید حسین بی‌نیاز با بیان اینکه، قهر سه روزه استاندار یکی از این شایعه‌های بی‌اساس این روزها بود، به «فروردین امروز» می‌گوید: اتفاقاً روزی که این مساله را شایع کردند استاندار در دفترشان با تعدادی از فعالان در حوزه اقتصادی و صنعتی استان در حال گفت و گو بودند.

او با تاکید بر اینکه، استاندار چنین روحیه‌ای ندارد که بخواهد قهر کند یا خانه‌نشین شود؛ می‌افزاید: ایشان بارها به بنده و بقیه همکاران تاکید کرده‌اند که تا لحظه‌ای که مسئولیت دارید چون روز اول کار کنید و به فعالیت‌های محوله ادامه دهید.

مدیرکل روابط عمومی استانداری در پاسخ به این سوال که آیا استاندار مایل است که همچنان در قزوین بماند؛ تصریح می‌کند: در پی انتشار خبر غیرواقعی ملاقات استاندار و سه تن از نمایندگان با وزیر کشور در فضای مجازی اینگونه القا شد که استاندار در تلاش است تا در مسئولیت خود ابقا شود، در حالی که ایشان در آن روز در حال پیگیری کارهای مدرسه فرزندشان بودند و سه نماینده مجلس هم در حوزه انتخاب خودشان به سر می‌بردند و وزیر کشور هم برای معارفه استاندار جدید بوشهر در آن استان حضور داشتند.

بی نیاز همچنین خاطرنشان می‌کند: پس از انتشار این شایعه‌ها، استاندار در یادداشتی با تکذیب این خبرها، تصریح کردند که به هیچ وجه در اندیشه رایزنی و یا لابی‌گری برای ابقا و ادامه کار در استان نیستند.

* جمالی‌پور و عملکردی که قابل دفاع نبود

با این همه، در میان انبوه شایعات و گمانه‌زنی‌های این روزها درباره جمالی‌پور و نیز استاندار آینده، فعالان سیاسی استان عملکرد استاندار دولت روحانی در ۲۵ماه حضورش در استان را موفق نمی‌دانند. قائم مقام حزب موتلفه استان در این خصوص معتقد است: استاندار را فارغ از جناح‌های سیاسی، مدیری قوی نمی‌بینم و در مقایسه با استاندارهای دیگر پایین‌ترین نمره را به ایشان می‌دهم و معتقدم آقای جمالی‌پور در سطح استان قزوین نبودند و عملکرد ایشان نیز قابل قبول و دفاع نیست.

احمد خورگامی به «فروردین امروز» می گوید: ایشان حتی نسبت به مواضع سیاسی خود نیز عِرق لازم را نداشتند؛ در ابتدا تا زمانی که نمایندگان مجلس از طیف خودشان بودند ایشان روی مواضع اصلاح‌طلبی استوار بودند، اما به محض این که یک جریان سیاسی دیگر صاحب کرسی‌های استان در مجلس شد انتصابات در بخشداری‌ها، معاونین فرمانداری‌ها و اداره‌های شهرستان‌ها متناسب با سلیقه نمایندگان تغییر کرد؛ به گونه‌ای که ایشان برای ماندن در قدرت حاضر شد از گرایش سیاسی و باورهای خود دست بکشد.

او همچنین تاکید کرد: قزوین استان برخورداری است و مشکلات مرزی یا امنیتی ندارد. در این استان همه چیز فراهم است؛ هم از نظر امنیتی و هم صنعتی و کشاورزی و براساس همین شرایط بسیاری نیز تلاش می‌کنند که استاندار قزوین شوند که امیدوارم فردی دلسوز و لایق به این منصب برسد و از اثرات اقداماتش مردم استان منتفع شوند.

* جمالی‌پور و همتی مثل هم بودند!

نگاه این فعال اصولگرا را نیز یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دارد؛ با این تفاوت که به گونه‌ای دیگر با نقد دولت روحانی، مساله انتصاب استاندارانی چون جمالی‌پور را ناشی از عوامل مختلفی می‌داند. رحیم سرکار به «فروردین امروز» می‌گوید: استاندار قزوین هم مثل تمام استانداران دولت روحانی، نه موفق بود و نه می‌توانست موفق باشد. به دو دلیل: اول اینکه، سیستم مدیریتی در کشور فشل است و در این سیستم هر فردی هم استاندار شود، نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد؛ فرقی نمی‌کند اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب! و دوم اینکه، دولت روحانی، یک دولت نصف و نیمه بود؛ نه شتر بود و نه شترمرغ. نه انتخاب درست می‌کرد و نه می‌گذاشتند اینگونه انتخاب کند!

وی می‌افزاید: استاندار قزوین هم یک نخبه نبود که به استان سیاست‌زده و فلک‌زده ما بیاید و بتواند در عرض دو سال، هم استان و هم نیازها و رابطه‌هایش را بشناسد و حلّال مشکلات باشد. ایشان استانداری متوسط بود و مانند تمام استانداران دولت روحانی که ماموریت داشتند زمانی که کشور در تحریم بود و پولی در بساط نبود و البته نیست و صنعت و اقتصاد هم به گل نشسته و دشت قزوین در بی آبی است؛ استان را مدیریت کند.

این فعال سیاسی با مقایسه دو تن از استانداران قزوین در دولت روحانی، اضافه می‌کند: جمالی‌پور و همتی درست مثل هم بودند، البته چشم‌های پشت سرشان فرق داشت؛ همتی کمی با سیاست بود و جمالی‌پور همان سیاست را هم نداشت. گرچه شرایط زمانی انتصاب این دو فرق می‌کرد. دولت در زمان همتی هنوز امید داشت که تحریم‌ها را بردارد و شق‌القمر کند، اما در زمان جمالی‌پور با خروج ترامپ از برجام، دولت دیگر نه امیدی داشت و نه پولی!

سرکار با اشاره به تغییر دولت و شرایط استاندار تصریح می‌کند: جمالی‌پورِ دولتِ اعتدال و تدبیر نمی‌تواند برنامه‌ها و آمال دولت رییسی را برآورده کند؛ البته برنامه‌ای هم که نبود و روزمرگی کرد. انسان چقدر می‌تواند دچار روزمرگی باشد، وقتی خود نیز می‌داند رقبای دولت روحانی، چراغش را به خاموشی خواهند کشید. تو بشنوی هر روز یک نفر را به جای تو معرفی می‌کنند و آن عقبه‌ای که تو را آورده هم دیگر نیست، چه می‌توانی بکنی؟ فقط باید به روزمرگی خود بیفزایی تا جانشینت بیاید و تو را از این برزخ نجات دهد.

* نمره ۱۰ یک اصلاح‌طلب برای جمالی‌پور

او در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به جمالی‌پور می‌دهد؛ تاکید می‌کند: اگر بخواهم به جمالی‌پور فارغ از این تحلیل‌ها نمره بدهم، بیشتر از ۱۰ نمی‌دهم. چون وی اعتماد به نفس یک استاندار را نداشت و چشمش به دهن این و آن بود که گاز بدهد یا ترمز بکشد! دیگر اینکه او هیچ تجربه‌ای برای مدیریت استانی مثل قزوین نداشت که هزار واحد اقتصادی بحرانی داشته باشد و در بحران بی‌آبی، کشاورزی‌اش به گل نشسته باشد. برای همین اختیارش را داد به دست معاونانش که اتفاقا برخی از آن‌ها باید سال‌ها پیش می‌رفتند، اما در حالی که کاری هم بلد نبودند و با حمایت کله‌گنده‌ها ماندگار شده بودند.

مدیر مسئول هفته نامه «دریچه گفت وگو» ادامه می‌دهد: حالا بیایید فرض کنیم استاندار می‌خواست وضعیت را درست کند، اولا مگر استاندار می‌تواند به تنهایی کاری انجام بدهد؟ باید جلسه‌ای باشد؛ مدیران زیردستش باشند؛  نمایندگان نهادهای مختلف باشند تا بشود تصمیمی گرفت، اما باور کنید آنقدر آدم‌های کارنابلد در چنین جلساتی هستند که حرف استاندار را با برهان و یقین غیرعلمی رد کنند که تو نتوانی سنگ را از روی سنگ برداری!

سرکار درباره مدیران ستادی استاندار نیز معتقد است: در مدتی که جمالی‌پور در استان بود، نه یک مدیر قوی آورد و نه یک مدیر ضعیف را برداشت؛ نتیجه این شد که کارهای اصلاحی در حوزه‌های مختلف نه شروع شد و نه اگر شروع شده بود، به اتمام رسید. البته این دلیل نمی‌شود که بگوییم جمالی‌پور هیچ کاری نکرد. اتفاقا صبح تا شب کار کرد، اما کارهایی که کم‌نتیجه بود؛ چون خودش را درگیر کارهای اصلی نکرد.

او همچنین در این گفت وگو خاطرنشان می‌کند: جمالی‌پور نخواست در قزوین تمام شود؛ بلکه به آینده پل بست. کسی که به آینده پل می‌بندد؛ محتاط می‌شود؛ دیگر انقلابی و جهادی نیست و شجاعت و شهامت لازم را برای هر گونه تغییر و اصلاحی ندارد. در واقع در دوره جمالی‌پور، در بر همان پاشنه‌ای چرخید که پیش از آن می‌چرخید و تغییر خاصی هم در میان ِآمدن و رفتن او، اتفاق نیفتاد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8577

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.