اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
همزیستی یا درگیری؛ مساله اصلی این است

بی‌آبی، فرجام اختلافات کهنه روستایی

  • کد خبر : 6877
  • 30 ژانویه 2021 - 10:54
بی‌آبی، فرجام اختلافات کهنه روستایی
اختلاف دیرینه اهالی دو روستای هم‌مرز در استان‌های قزوین و گیلان بر سر استفاده از آب یک چشمه، سبب شده تا با تخریب بیش از چهارکیلومتر از لوله انتقال آب به سوی روستای «لات» بخش الموت غربی قزوین، اهالی این روستا چندین روز است که از بی‌آبی رنج می‌برند و مسئولان به ناچار روزانه یک تانکر آب‌رسان به «لات» می‌فرستند؛ در حالی که این تانکر تنها بخشی از آب مورد نیاز آنان را تامین می‌کند.

چهارم بهمن ماه، شماری از اهالی روستای «لات» که با سختی توانستند خود را به قزوین برسانند؛ مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده و خواستار حل مشکل بی‌آبی خود شدند. مسئولان در مرکز استان می‌گویند: «به زودی مشکل بی‌آبی اهالی این روستا را حل می‌کنند»؛ در حالی که به گفته کارشناسان شهری، دعوای حقوقی ناشی از اختلافات کهنه بر سر نحوه استفاده از آب چشمه، نه به سادگی قابل حل است و نه حتی می‌توان با اصلاح تقسیمات کشوری، آتش این اختلاف را فرونشاند.

فرماندار قزوین درباره پیشینه این اختلاف می‌گوید: این اختلاف بیست ساله بر سر ملکیت منطقه‌ای به‌نام «دُجار دره» بین روستای لات الموت غربی با روستای نوده فاراب شهرستان رودبار استان گیلان است. محمد شفیعی می‌افزاید: مشکل به تقسیمات کشوری  بازمی‌گردد که چندین مرحله نامه‌نگاری و پیگیری لازم انجام شده است، کارشناسان اداره‌کل تقسیمات کشوری نیز از منطقه بازدید داشتند و در حال بررسی هستند تا موضوع از طریق تقسیمات کشوری حل و فصل شود.

وی در عین حال اضافه می‌کند: اگر این ۲روستا که بر سر چشمه اختلاف دارند در استان قزوین قرار داشتند موضوع تا به امروز حل و فصل شده بود، اما چون این دو روستا در تابعیت ۲استان قرار دارند طبیعی است که نتیجه زمان‌بر خواهد بود.

بخشدار الموت غربی با تاکید بر اینکه، بیشتر مباحث مطرح شده و اختلافات این ۲روستا حقوقی و مربوط به آب است که هم اکنون دادگاه شهرستان رودبار در حال رسیدگی است؛ می‌گوید: انتقال آب چشمه «دُجار درّه» به سمت روستای «لات» از سال‌های قبل تاکنون مورد توافق ساکنان ۲روستا قرار داشت، اما شکستن توافق بین روستاییان باعث شد تا اخیراً لوله‌های آب روستای لات از سوی ساکنان روستای «نوده فاراب» بریده و تخریب شود.

محمدرضا مولایی می‌افزاید: از زمان حضور من در بخش الموت غربی، قرار شد که با پایان دادن موقت به این اختلافات کهنه، هیچ یک از طرفین از توافق قبلی تخطی نکنند، اما از اردیبهشت سال۹۹ مجدداً دامنه این اختلافات بالا گرفته و کار به اینجا کشیده شده است.

وی با بیان اینکه مردم روستای «لات» اکنون از نعمت آب بی‌بهره هستند و با تانکرهای آب‌رسانی امور خود را سپری می‌کنند، اضافه می‌کند: هم اکنون از اهالی ۲روستای «لات» و «نوده فاریاب» خواسته شده که با خویشتن‌داری و همچنین طرح موضوع در دستگاه قضایی به دنبال افراد خاطی باشند و مردم «لات» نیز فعلا با تانکر آب، مشکلات خود را برطرف کنند.

این مسئول محلی همچنین با بیان اینکه مردم روستای «لات» اکنون از نعمت آب بی‌بهره هستند و با تانکرهای آب‌رسانی امور خود را سپری می‌کنند، تصریح می‌کند: نصب مجدد لوله‌های تخریب شده آب از مسیر چشمه تا روستای لات، کار بسیار دشوار و هزینه‌بری است، که تا حالا نیز همین اختلاف‌ها میلیاردها تومان خسارت به تاسیسات آب منطقه وارد کرده است.

حل موضوع اختلافات این روستا هم اکنون از سوی دستگاه قضایی پیگیری می‌شود، اما نکته قابل توجه در این میان، طولانی شدن مدت زمان اختلافات و اتفاقاتی کم و بیش شبیه به هم در چندسال اخیر بوده که مردم را ناراضی کرده است.

 

 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.