اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
درپی مخالفت برخی از اعضای شورای شهر فروردین امروز بررسی می‌کند؛

بازارچه‌ زنان در انتظار

  • کد خبر : 6038
  • 27 جولای 2019 - 8:16
بازارچه‌ زنان  در انتظار
«اوایل نگاه‌های مردم اذیتم می‌کرد؛ اما حالا سعی می‌کنم توجهی نکنم. باید کار کنم، مجبورم.»اگر قصد خرید داشته‌باشید و بخواهید پیاده مسیر را گز کنید، دیگر دیدن زنان دستفروش که تا چند وقت پیش تعجب آور بود و بیشتر چنین صحنه‌هایی را در پایتخت و شهرهای شمالی می‌دیدید، الان در قزوین هم می‌توان مشاهده کرد.از سه راه خیام تا خیام شمالی، زنانی هستند که از لباس گرفته تا کفش و ملزومات حمام و آشپزخانه  در پیاده‌روها پهن کرده‌‌اند تا درآمدی کسب کنند. در این بین، گاهی فرزندانشان هم در کنارشان هستند که به نظر می‌رسد برای امنیت و جلب توجه بیشتر عابران است.
با این همه چندی پیش مهدیه سادات قافله باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی در جلسه شورا گفته‌بود: اشتغال بانوان خود سرپرست از جمله مواردی است که همیشه دغدغه مسئولان بوده و در این راستا طی نامه ارسالی از مدیرکل بانوان استانداری مبنی بر دایر شدن غرفه‌های فروش در سه بوستان در کمیته بانوان مطرح شد.
او تاکید کرده‌بود: البته درکمیته قرار شد تا به‌صورت آزمایشی دو هفته غرفه‌هایی در اختیار این بانوان قرار گیرد که این موضوع برای رای‌گیری به صحن شورا کشیده شد تا درمورد آن تصمیم گیری شود.
بحث و بررسی این که آیا بازارچه‌ای با عنوان زنان می‌تواند اثرات اجتماعی مفیدی برای زنان سرپرست خانوار داشته باشد؛ مسئله‌ای است که باید از سوی کارشناسان حوزه زنان مورد بررسی قرار گیرد.
از نگاه جامعه شناسی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از عواملی است که می‌تواند آسیب‌های وارده به دلیل نبود منبع درآمد را از این قشر دور کرده و زندگی را برای آن‌ها سهل تر کند.
 براین اساس، طرح راه‌اندازی بازارچه زنان در بوستان‌های شهر در کمیته بانوان استانداری مطرح شد و مقرر شد تا با بهره گیری از فضای بوستان‌های شهر این بازارچه برپا شده و کمکی باشد برای زنان سرپرست خانوار که در صحن شورا رد شد و همچنان برگزاری آن به آینده‌ای نامعلوم موکول شد و مقرر گردید این موضوع به معاونت خدمات شهری ارجاع و پس از مکان یابی صحیح و رعایت جوانب لازم به شورا ارائه شود.
اما فرج اله فصیحی رامندی،رئیس کمیسیون مالی، معتقد است شهرداری در نمایشگاه دائمی استان سهام و مالکیت دارد، و می‌توان به جای پارک‌ها در محوطه حیاط نمایشگاه نسبت به بر پایی این غرفه‌ها اقدام کرد.
به گفته او، تامین امنیت و موارد دیگر در بوستان‌های شهر برای برپایی این غرفه‌ها از مواردی است که نمی‌توان تامین کرد؛ بنابراین در نمایشگاه دائمی این مشکلات وجود ندارد.
سیده منیره قوامی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر هم در مورد دلایل رد این پیشنهاد می‌گوید: صرف برگزاری و برپایی بازارچه نمی‌تواند کمک چندانی به زنان سرپرست خانوار داشته باشد و بحث ایجاد امنیت در غرفه ها در ساعات مختلف شبانه روز از اهمیتی دو چندان برخوردار است، از سوی دیگر بحث فروش صنایع دستی در پارک‌ها از نگاه مدیریت شهری به نتیجه نمی‌رسد و همین مسئله موجب رد شدن این طرح شده‌است.
رئیس کمیته بانوان شورای شهر قزوین می‌افزاید: یکی از دلایلی که محل دائمی نمایشگاه‌ها انتخاب نشد، هزینه‌دار بودن آن است. قطعاً فضاهای تحت اختیار شهرداری می‌تواند با هزینه کمتری برای زنان به‌کارگیری شود.
او بیان می‌کند: بنابر پیشنهاد شهرداری زمینی می‌بایست به این طرح اختصاص یابد تا به صورت موقت این طرح اجرا و در صورت دریافت بازخورد مثبت طرح به صورت پیوسته ادامه یابد.
برخی از اعضای شورا درحالی پارک‌ها را مکان مناسبی نمی‌دانند که جانمایی باید به گونه‌ای باشد که برای مشتری قابل دسترس باشد. در واقع دستفروشی از آن دست شغل‌هایی است که باید در معرض دید رهگذران قرار گیرد.
بازارچه‌های موقت صرفا مُسکن‌
 با همه این‌ها،محترم رحمانی، فعال حوزه زنان با اشاره به اهمیت توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار به «فروردین امروز» می‌گوید: بحث توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار از مباحثی است که تاثیر به سزایی بر زندگی این قشر دارد.
او ادامه می‌دهد: مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که راه‌اندازی بازارچه‌های موقت صرفا مُسکن‌ است و نمی‌تواند اثرات دراز مدت داشته‌باشد و اولین گام در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ایجاد انگیزه برای تولید محصولات است.
این فعال زنان یادآوری می‌کند: گروه‌ها و ان. جی. اوهایی که در حوزه زنان فعالیت می‌کنند، گام‌های کوتاه مدتی برداشته‌اند؛ اما تا زمانی که فضای دائمی برای ارائه محصولات وجود نداشته‌باشد، راه‌اندازی بازارچه موثر نخواهد بود.
به گفته رحمانی، زنان سرپرست خانوار از مبادی گوناگونی محصولات خود را ارائه می‌دهند؛ اما وجود محل ثابتی برای عرضه این تولیدات موجب می‌شود تا شاهد پدیده کار زنان که شبیه به تکدی گری است، نخواهیم بود.
او تصریح می‌کند: داشتن درآمد پایدار و ثابت از دیگر مزایای وجود فضاهای ثابت برای عرضه تولیدات خواهد بود و همین مسئله امنیت روانی زنان سرپرست خانوار را نیز بیشتر خواهد کرد.
 این فعال مدنی بر این باور است اشتراک تجربیات و استفاده از توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار تولید کننده از سوی دیگر می‌تواند موجب تولید محصولات با کیفیت تر و جذاب شده و این حس رقابت را میان آن‌ها پررنگ‌تر می‌کند که باعث ایجاد انگیزه و رشد در صنعت تولیدات خانگی می‌شود.
رحمانی تاکید می‌کند که مسئله برای زنان سرپرست خانوار ساماندهی و وجود فضاهایی برای تولید است و در راستای آن ایجاد بازارچه دائم وجه تکمیل کننده توجه به بحث زنان خواهد بود.
 آنگونه که این فعال مدنی می‌گوید توجه به اقتصاد خانگی از بحث‌هایی است که در جامعه و اقتصاد عمومی نقش پررنگی ایفا می‌کند و تولیدکنندگان خرد نظیر زنان سرپرست خانوار در طرح‌های توسعه اقتصادی اثرات بسزایی برجای می‌گذارند.
به نظرمی‌رسد ایجاد بازارچه برای زنان خودسرپرست علاوه برآنکه روز به روز فقر زنانه تر می‌شود، ضرورت دارد؛ اما در کنار آن، جانمایی مناسب و قابل دسترس هم باید در نظرگرفته شود.
عاطفه جهانبخش
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6038

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.