اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

فضای فرهنگی رنگ و بوی امید و نشاط دارد

  • کد خبر : 3851
  • 21 مارس 2016 - 23:06
فضای فرهنگی رنگ و بوی امید و نشاط دارد
اهالی هنر قزوین یک‌بار دیگر امیدوار شدند به ورود مدیری دیگر در اداره کل ارشاد، امیدوار به گرفتن مجوزها و برگزاری کنسرت‌ها، امیدوار به ساخت تالار شهر، امیدوار به چاپ کتاب و... این‌بار قرعه فال را به نام اکبر اسکندری‌نژاد زده‌اند. وی متولد سال١٣٤٨ در قزوین و دانشجوی دکترای علوم سیاسی بوده و در گذشته در بخش‌های مختلف دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین فعالیت داشته‌ است.

سال۱۳۹۴ سال ورود اکبر اسکندری‌نژاد به عرصه مدیریت فرهنگی و هنری در استان قزوین است، احساستان را نسبت به این جمله بگویید؟
جایی که زندگی در ذات طبیعی‌اش جریان دارد، فضای فرهنگی رنگ و بوی امید و نشاط دارد. بنابراین ورود به این فضا برایم سعادتی است و اگر بتوانیم با توجه به شور و نشاطی که پس از تحولات اخیر در اداره کل به وجود آمده است، توقعات جامعه فرهنگی را برآورده کنیم، به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

  ارزیابی شما از وضعیت فرهنگی و هنری استان قزوین چیست؟
ظرفیت و پتانسیل عرصه فرهنگ همیشه گسترده بوده است. طبیعتا استان قزوین به‌واسطه مرکزیت و خواستگاهی که در برخی از حوزه‌های هنری و فرهنگی و تاریخی و باستانی دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌عنوان مثال یک تخته سنگ بزرگ به ظاهر روح و شکل خاصی ندارد اما در دستان  پیکرتراش روحی زنده می‌یابد، از او حیاتی خاص استخراج می‌شود. پس باید مثل همان  پیکرتراش روح فرهنگی و هنری را از بافت اجتماع متبلور ساخت.

  آمارها خبر از افسردگی مردم استان قزوین می‌دهد و موسیقی شادی‌بخش روح آدمی است. آیا برای موسیقی این شهر و مردمانش در این مدت اقدامی صورت گرفته است؟
بی‌شک بین شادی و حتی وحدت و هم‌زیستی یک جامعه با فرهنگ ارتباط مستقیم وجود دارد. آیین‌‌ها‌ی مذهبی و ملی و حتی قومی بی‌شک نقش عمده‌ای در نشاط یک جامعه دارد. در این میان موسیقی به‌دلیل اینکه زبان مشترک انسان‌هاست و تنیده در روح و روان بشر است، می‌تواند بسیاری از آلام و مصائب روحی مردم را التیام بخشد. البته سازوکار برگزاری کنسرت‌های موسیقی در استان ما کمی پیچیده شده است. اما با این حال ما باید تلاش کنیم که برای اشاعه موسیقی اصیل و ناب، کارگشایی کنیم.

  در گذشته برگزاری کنسرت‌ها در شهر قزوین با مشکلات و تنگناهایی همراه بود و هنوز هم این‌گونه است. برای قانونمند شدن برگزاری کنسرت‌ها در قزوین چه می‌توان کرد تا شهر در این زمینه متحول شود؟
یکی از گله‌های وزیر ارشاد اسلامی در سفر اخیر به استان قزوین همین بود. وی معتقد بود این مشکل می‌بایست هرچه سریع‌تر مرتفع گردد، ما نیز در صدد حل این مهم هستیم.

 در حوزه موسیقی و تئاتر و هنرهای نمایشی چه راهکارهایی را برای تحول و ایجاد هوای تازه می‌توان ارائه داد؟
تئاتر عرصه گفت‌و‌گو و تعامل انسان‌ها با ایده‌ها و سلیقه‌های متفاوت است. بنابراین در رشد فکری و توسعه جامعه بسیار نقش عمده خواهد داشت، متاسفانه در زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای مربوط به تئاتر با مشکلاتی روبرو هستیم. می‌بایست سازمان‌های دولتی مثل شهرداری و موسسات غیردولتی در این زمینه یاری کنند. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به گروه‌های تئاتری استان سروسامان دهیم و سالن در اختیارشان قرار دهیم و در رفع مشکلات مادی و معنویشان در حد بضاعتمان دریغ نورزیم.

  در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و نشر فرهنگ کتابخوانی نیز مشکلاتی وجود دارد. برای تغییر این وضعیت برنامه‌ای مدنظر دارید؟
برای رفع این مشکل پیش از هر چیز باید بدانیم مشکل کتابخوانی و مطالعه صرفا با تمهیدات مستقیم و زودبازده مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و پایین‌آوردن قیمت کتاب سامان نمی‌پذیرد و می‌بایست کتابخوانی و مطالعه تبدیل به یک ساختار فرهنگی و طبیعی شود. یعنی ما بدانیم و بپذیرم که کتاب خواندن با زندگی ما و داشتن قواعد پیچیده آن ارتباط مستقیم دارد، با زیستن سالم و اخلاقی ارتباط دارد. در هر حال باز کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به شکل متعارف هر ساله نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار کنیم و از ناشران و کتابفروشان در حد وسع خود حمایت کنیم.

  سال‌هاست منتظر افتتاح تالار شهر قزوین هستیم. بالاخره می‌توان امیدوار بود در دوره شما شاهد اتمام این پروژه باشیم؟
این یک پروژه ملی است و مدیریت و پشتیبانی‌های مربوطه آن از سوی وزارت ارشاد انجام می‌پذیرد و اداره کل  نقش نظارتی در آن دارد. اگر چه بوروکراسی سخت گیرانه شهرداری و سایر نهادهای عمرانی باعث تعطیلی پروژه فوق شده بود. اسفند ماه سال جاری با نشست مشترکی که توسط اداره کل با حضور کارشناسان مربوطه عمرانی وزارتخانه، استانداری قزوین، شهرداری قزوین و شهرداری منطقه۳ صورت پذیرفت برخی از موانع عمده حل شد و ان‌شاءا… به زودی شاهد تکمیل این پروژه خواهیم بود.

  تغییر دولت و اجرای سیاست دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ چندان در قزوین ملموس نیست. اکبر اسکندری‌نژاد به عنوان سیاست‌گذار چه برنامه‌ای برای اجرایی‌شدن اهداف و شعارهای دولت در قزوین دارد؟
برخی از رئوس و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی به صورت نهادینه در شرح وظایف ارشاد تعریف شده است ازجمله این سیاست‌ها:
برگزاری نمایشگاه قرآن، نمایشگاه کتاب، جشنواره رضوی، برگزاری چهارمین دوسالانه خوشنویسی قزوین به‌عنوان پایتخت خوشنویسی ایران؛ از‌جمله رئوس برنامه‌هایی است که در سال آتی درصدد اجرایی شدنشان هستیم.

 سال۱۳۹۵ را برای اهالی فرهنگ و هنر استان چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
به امید خدا سالی خواهد بود پربرکت، و پرنشاط و امید و ذوق و آفرینش و تولید آثار هنری و ادبی متعالی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3851

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.