اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

بیکاری ۱۲/۱درصدی در استان صنعتی قزوین

  • کد خبر : 12
  • 05 می 2013 - 18:25
بیکاری ۱۲/۱درصدی در استان صنعتی قزوین
 مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان قزوین را در سال گذشته12/1 درصد اعلام کرد. مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، اعلام کرد که 12/1درصد جمعیت فعال استان قزوین بیکار هستند.
این درحالی است که رقم بیکاری کل کشور در سال ۹۱ معادل ۱۲٫۲ درصد اعلام شد. به عبارتی روشن تر، دولت تنها توانسته ۱۰درصد جمیعت بالای ۱۰ سال را   راهی بازار کار کند.

بنابر این گزارش، تنها 7استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان،کرمان، گلستان، مازندران و همدان  نرخ بیکاری آن ها تک رقمی است و بقیه استان ها، با آمار بیکاری دو رقمی مواجه هستند.

استان قزوین، دراین آمار ازاستان های یزد، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، بوشهر، تهران، زنجان، قم و هرمزگان  بیکاران بیشتری دارد.

 گرچه بنابر این منبع، نرخ بیکاری استان قزوین نسبت به سال گذشته با کاهش اندکروبرو بوده است؛ یعنی از رقم ۴/۱۲ درصدی سال ۹۰ به 1/12 درصد رسیده است؛ اما میزان نرخ مشارکت اقتصادی استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

میزان نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۰، ۸/۳۹ درصد بوده که در سال گذشته به ۸/۳۸ درصد رسیده است.

البته این آمار بیکاری درحالی منتشر می شود که به رغم پیشینه و پتانسیل صنعتی استان، سهم خدمات با رقم ۵/۴۲ درصد در میزان اشتغال زایی از سایر بخش ها بیشتر بوده است. این میزان در سال گذشته ۶/۴۰ درصد اعلام شده است.

براین اساس، سهم بخش کشاورزی در زمینه اشتغال زایی استان قزوین با یک درصد کاهش، تنها ۱/۲۱ درصد بوده است.

 اما در بخش صنعت، این میزان مشارکت اقتصادی در سال ۹۱، ۵/۳۶ درصد بوده که سال پیش از آن، این رقم، ۴/۳۷ درصد بوده است.

هرچند دولت های پس از انقلاب همواره بر حل معضل بیکاری تاکید می کردند که با وجود تلاش در این باره، کارنامه چندان موفقی از خود بجای نگذاشته اند؛ اما دردولت  کنونی، این شعار بیشتر خودنمایی می کند تا آنجا که احمدی نژاد، وعده داده بود تا پایان دولت دهم، بیکاری را ریشه کن می کند.

 اما با وجود وعده دولت، مرکز آمار اعلام می کند که کل اشتغال پایدار ایجاد شده توسط دولت های نهم و دهم بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به طور متوسط سالانه ۱۰۱ هزار اشتغال بوده است.

اما نیلی، کارشناس اقتصادی به تازگی اعلام کرده، در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، میزان اشتغالزایی خالص سالانه، ۱۴ هزار و ۲۰۰ بوده است که بسیار ناچیز و در حد صفر است.

این در حالی است که بنا بر ادعای دولت، میزان اشتغالزایی در ۷ سال گذشته، به‌طور متوسط سالانه ۸۵۷ هزار نفر بوده  و در سال‌های ۸۹ و ۹۰، به میزان ۵/۲ میلیون نفر و در سال ۹۱ نیز ۲ میلیون شغل ایجاد کرده است.

با این وجود، مدیران ارشد استانی همواره بر این امر پای می فشرند که استان قزوین از میزان تعهد اشتغال خود پا را فراتر نهاده و جزو استان های موفق کشور محسوب می شود.

 

  اواخر سال گذشته بود که احمد عجم، استاندار قزوین در جلسه شورای اداری استان، خبر از ایجاد اشتغال بیش از تعهد استان داده بود.

او گفته بود:" طی سال ۹۱ تعهد استان قزوین ۱۹ هزار و ۶۷۲ شغلبود که ۲۶ هزار شغل پایدار ایجاد شد که در واقع ۲۵ درصد بیش از تعهد استانشغل ایجاد شده است".

این درحالی است که پیشتر معاون برنامه ریزی او، رقم ۲۴هزار و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی را عنوان کرده بود.

گرچه استاندار به نوع شغل های ایجاد شده اشاره ای نمی کند؛ اما خبرگزاری "ایسنا" از قول معاون برنامه ریزی او، مجید نادری تاکید می کند که"از ابتدای سال ۹۱سهمیه اشتغال استان قزوین براساس کارکرد دو تا سه سال گذشته بود چراکهاستان قزوین اشتغال خوبی داشت".

نادری، درحالی عملکرد قزوین را در اشتغال زایی مثبت ارزیابی می کند که آمار اشتغال زایی استان قزوین در سال ۹۰ موفق نبوده است.

خبرگزاری "مهر" با انتشار آمار میزان اشتغال زایی استان ها در سال ۹۰، تعداد شغل های ایجاد شده در استان قزوین را تنها ۱۴هزار و ۶۲۳ فرصت اعلام کرده بود. این در حالی است که تعهد استانقزوین جهت اشتغال‌زایی در این سال ۳۸ هزار و ۱۷۲ فرصت شغلی بود.

با این همه کارشناسان اقتصادی معتقدند، زمانی می توان انتظار کاهش بیکاری را داشت که اقتصاد کشور با رشد همراه شود.

گرچه هنوز دولت از تعداد شغل های ایجاد شده در استان ها آماری منتشر نکرده است؛ اما سال گذشته، صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران را۹ دهم درصد در سال 2012 اعلام کرده بود. بنابراین به نظر می رسد دولت در این زمینه نمی تواند کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.

 البته  این صندوق در تازه ترین گزارش خود که اخیرا منتشر شده، اعلام کرده است، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۳  همچون سال ۲۰۱۲ کاهش خواهد یافت؛ ولی در سال۲۰۱۴به بازپروری خواهد رسید.

 همچنین همین منبع، نرخ بیکاری ایران را در سالجاری میلادی( ۲۰۱۳) را ۱۳.‌۴ درصد و در سال ۲۰۱۴ رقم ۱۴.‌۷ درصد اعلام کرده است.

براین اساس، دولت آینده برای حل این معضل، راه سختی در پیش دارد؛ چه اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه(۱۳۹۴) نرخ بیکاری کشور باید به ۷ درصد برسد؛ رقمی که  دست کم با نرخ  بیکاری ۲/ ۱۲درصدی فاصله زیادی  دارد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=12

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.