جیب پُر؛ دست ِخالی

«فروردین‌امروز» از سهم قزوین در بودجه سال1400 گزارش می‌دهد
جیب پُر؛ دست ِخالی


لایحه بودجه سال آینده کشور در حالی تقدیم مجلس یازدهم شد که از همان ابتدا مشخص بود با نرفتن رییس جمهور روحانی به مجلس، واکنش به این اقدام که براساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت، در مخالفت با لایحه بودجه بازتاب خواهد یافت.

 




گرچه این مخالفت، دلایل دیگری هم داشته و دارد که عمدتا بر محور منابع غیر واقعی درآمدی بودجه و عدم توجه به ضرورت اصلاح بودجه تقدیمی متمرکز شده است. با این همه، رویکرد برخی از نمایندگان مجلس از جمله دو تن از نمایندگان استان در این انتقادها، سهم عمرانی در نظر گرفته شده برای استان آن‌ها در این لایحه است.

* سهم اندک قزوین در بودجه1400

اظهارات نماینده مردم شهرستان تاکستان در صحن علنی مجلس مبتنی بر همین رویکرد بود. رجب رحمانی با تاکید بر اینکه،  دولت و مجلس باید با اتکا و همفکری همدیگر بودجه مطلوبی را پیش‌بینی و تنظیم و از کسری بودجه جلوگیری کنند، از بودجه عمرانی در نظر گرفته شده برای استان قزوین در بودجه سال آینده به شدت انتقاد کرد.

او با یادآوری اینکه بودجه عمرانی استان قزوین در لایحه بودجه سال جاری، 185میلیارد تومان و در سال1400، 220میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، می‌گوید: بودجه استان 35میلیارد تومان افزایش یافته است، اما بودجه سیستان و بلوچستان که در سال99، 830میلیارد تومان بوده، در لایحه1400 به  هزار و 193میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین بودجه خوزستان در سال جاری، 1479میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه1400 به 2700میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه استان بوشهر که در سال جاری، 450میلیارد تومان بوده و در لایحه سال آینده به 1200میلیارد تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم تاکستان با تاکید بر اینکه، بودجه برخی استان‌ها در لایحه بودجه سال1400 دولت، 1200میلیارد تومان افزایش یافته است، می‌افزاید: اما بودجه استانی مانند قزوین تنها 30میلیارد تومان افزایش یافته است. البته درست است که باید به مناطق محروم توجه بیشتری شود، اما سایر استان‌ها هم جزو این کشور هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

رحمانی خطاب به نمایندگان مجلس اضافه می‌کند: باید بودجه را به گونه‌ای ببندیم که همه کشور براساس اصلاح ساختار بودجه به برنامه خود برسند و استان‌ها هم از بودجه بهره‌مند شوند.

 

* من از سهم قزوین راضی نیستم!

سهم قزوین از لایحه بودجه1400 به ویژه در بخش عمرانی، مورد انتقاد جدی استاندار قزوین نیز است.  هدایت‌اله جمالی‌پور می‌گوید: از بودجه عمرانی استان در لایحه بودجه۱۴۰۰ به هیچ‌وجه راضی نیستم و انتظار ما این است که حداقل ۵۰درصد درآمدهای ما به عنوان بودجه عمرانی استان تعیین شود.

او با تاکید بر اینکه، استان قزوین سهم بالایی در تأمین درآمدهای عمومی دولت و کشور دارد؛ ولی سهم آن از بودجه عمومی کشور بسیار پایین است؛ می‌افزاید: در این‌باره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم صحبت کردیم. البته از رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنم؛ چرا که در این مدتی که توفیق خدمتگزاری به مردم قزوین را داشتم، بیشترین کمک را به ما کردند.

نماینده عالی دولت در استان اضافه می‌کند:‌ به همین خاطر از رئیس سازمان برنامه و بودجه توقع داریم که در حوزه بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) سهم بیشتری را به استان قزوین در بودجه عمومی سال آینده تخصیص دهند تا بتوانیم شرایط بهتری را اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و راکد در استان رقم بزنیم.

موضوعی که نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم از زاویه‌ای دیگر نسبت به آن نقد دارد. لطف‌اله سیاهکلی مرادی با یادآوری اینکه، کل بودجه استان قزوین در سال جاری، ۶۰۰میلیارد تومان است، اما قزوینی‌ها سالانه ۲۶۰۰میلیارد تومان مالیات به دولت می‌پردازند؛ می‌گوید: بودجه استان کمتر از یک چهارم درآمدهای مالیاتی آن است و بودجه استان از بودجه سالیانه شهرداری قزوین هم کمتر است و این نشان می‌دهد که دولت در حق مردم استان ما که پر از ظرفیت‌های اقتصادی است، جفا کرده است.

 

* سهم ما، از بودجه شهرداری هم کمتر است

او می‌افزاید: تازه از این بودجه 211میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه‌ای یا همان حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان دولت است و فقط 389میلیارد تومان بودجه و اعتبارات عمرانی برای استان قزوین در نظر گرفته شده است و از آنجایی که اعتبارات هزینه‌ای یادشده با توجه به حقوق سال گذشته کارمندان نوشته شده، با توجه به اینکه قرار شده 50درصد حقوق کارکنان دولت افزایش پیدا کند، هیچ سهمی از بودجه برای کار عمرانی باقی نمی‌ماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه میان بودجه‌نویسی و تخصیص بودجه تفاوت چشمگیری وجود دارد، اضافه می کند: امسال پیش‌بینی تخصیص بودجه عمرانی استان قزوین توسط دولت 60درصد است که نشان می‌دهد سال جاری در بهترین حالت حدود 200میلیارد بودجه عمرانی برای توسعه استان اختصاص می‌یابد که عدد بسیار ناچیزی است.

سیاهکلی مرادی تصریح می‌کند: وقتی در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان حضور پیدا کردم و از این میزان بودجه اطلاع پیدا کردم، متوجه شدم که اصولاً بودجه‌ای برای توسعه استان قزوین در اختیار نداریم که بخواهیم در مورد آنها بحث کرده و یا در جاهایی برای تخصیص بهتر بودجه تذکر دهیم.

او با یادآوری اینکه، حدود 400 تا 500میلیارد تومان اعتبار ملی نیز برای اجرای طرح‌های عمرانی در استان قزوین در نظر گرفته شده است، تاکید می‌کند: سرجمع این بودجه با بودجه عمرانی خود استان در بهترین حالت 700میلیارد تومان است که باز از بودجه شهرداری قزوین که 900میلیارد تومان است، کمتر است.

نماینده مردم قزوین در مجلس همچنین خاطرنشان می‌کند: «بنابراین دولت 3برابر بودجه‌ای که به استان ما می‌دهد را از طریق مالیات از مردم قزوین می‌گیرد که حتماً باید این وضعیت تغییر کند. اگر حتی نیمی از درآمد مالیاتی دولت از این استان را به مردم قزوین برگرداند، شاهد تسریع جدی اجرای امور توسعه‌ای و عمرانی در استان خواهیم بود.»

 

* یاری، انتقادها را وارد نمی‌داند!

اما رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با رد این انتقادها معتقد است: مجموع درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی ما حدود ۳هزار میلیارد تومان است که ۲برابر این مقدار یعنی حدود ۶هزار میلیارد تومان از دولت بودجه می‌گیریم.

ابوالفضل یاری با اشاره به انتقادهایی که بودجه استان را کمتر از درآمدهای مالیاتی آن می‌دانند، به «تسنیم» گفته است: 92درصد درآمدهای استان از طریق مالیات تامین می‌شود، بنابراین حدود 2هزار و  700میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که تقریباً نصف کل بودجه استانی و ملی اختصاص ‌یافته به استان قزوین در لایحه بودجه 1400 است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که سهم ما از بودجه از درآمدهایمان یا مالیاتی که به دولت می‌دهیم، کمتر است.

این مسئول، علت قرار داشتن قزوین در رتبه28 استانی در لایحه بودجه1400 را نرخ بالای برخورداری در استان دانسته و اضافه کرده است:‌ با توجه به اینکه میزان بودجه تخصیصی به استان‌ها بر مبنای شاخص‌های محرومیت و توسعه‌‌نیافتگی آنها اختصاص می‌یابد، طبیعی است که سهم استان برخوردار و بیشتر توسعه‌یافته قزوین از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و لرستان کمتر است.

یاری با تاکید بر تاثیرگذاری پایین بودجه‌های دولتی برای رشد و توسعه استان تصریح کرده است:‌ پیشتر هم گفته بودم که نقش بودجه‌های دولتی در رشد شاخص‌های مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بهترین حالت 10درصد است و باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران مختلف داخلی و خارجی برای توسعه استان به ویژه توسعه اشتغال و رفاه باشیم.

او ادامه داده است: با وجود تلاش‌های زیادی که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان قزوین انجام شده، اما هنوز در این حوزه با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم و باید به این نکته توجه کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی پیشران اصلی توسعه در بیشتر کشورهای بزرگ و پیشرفته امروز دنیا به ویژه قدرت‌هایی نوظهوری مانند چین و هند است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین خاطرنشان کرده است: در لایحه بودجه1400 هم در حوزه عمرانی و هم جاری عدد رشد استان ما نسبت به میانگین کشوری جزو عددهای بالاست؛ اما چون پایه بودجه ضعیف است، این رشد خود را نشان نمی‌دهد.

با این همه، به نظر می‌رسد به رغم انتقادها نسبت به ساختار لایحه بودجه سال1400 دولت به ویژه درباره جایگاه استان قزوین در این لایحه و سهم اندک در نظر گرفته شده برای استان در بخش عمرانی، در جریان بررسی این لایحه در مجلس، چون سال‌های گذشته اتفاق خاصی برای استان قزوین رخ نخواهد داد و همچنان سهم قزوین در فهرست میزان برخورداری استان‌ها از بودجه1400، جایگاهی بهتر از ردیف بیست و هشتم نخواهد بود، مگر آنکه اتفاق تازه‌ای بیفتد که آن را نیز باید در میزان تلاشی جستجو کرد که توسط نمایندگان استان در مجلس صورت خواهد گرفت.


پنجشنبه 11 دي 1399
09:49:04