هفته نامه فروردین امروز

تاب قزوین در برابر آتش

فروردین امروز به دنبال آتش‌سوزی در طارم بررسی می‌کند؛
تاب قزوین در برابر آتش

 آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش طارم سفلی، زنگ خطری برای مسئولان استان قزوین است، تا بفهمند مخاطرات همیشه روی آسفالت اتفاق نمی‌افتد و گاهی ممکن است چنان محیط طبیعی ما را غافلگیر کند که دیگر کاری از دست کسی ساخته نباشد. مناطق کم ارتفاع اطراف سد سفید رود و بخش طارم سفلی، نواحی هستند که از اقلیم نیمه‌خشک و معتدل برخوردارند.


حال باید دید با 15 مورد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های طارم در سال جاری، آیا تجهیزات و تمهیدات موجود اعم از هواپیمای سم‌پاش، نیروهای امدادی و سایر دستگاه‌های استان قزوین، آمادگی لازم را دارند؟!
کاری از هیچ بنی بشری ساخته نیست!
ایرج زاهدپور، سرپرست مدیریت بحران استانداری قزوین در این باره به فروردین امروز می‌گوید: اگر آتش‌سوزی در مقیاس وسیع برای طارم اتفاق بیفتد، کاری از هیچ بنی بشری ساخته نیست؛ چون خودروهای اطفاء حریق و دسترسی به منابع آبی در حد کافی وجود ندارد.  او می‌افزاید: در همین آتش‌سوزی اخیر، چهار فروند هواپیمای ویژه از فرودگاه شهر صنعتی به پرواز درآمدند؛ اما در طارم مکانی برای فرود بالگرد و هواپیما وجود ندارد. بنابراین تنها راه برای خاموش کردن آتش، استفاده از آتش کوب و حمل 15 لیتر به صورت انفرادی است.
زاهدپور در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت بحران شعبه‌ای در نزدیکی طارم ایجاد نمی‌کند و آیا تاکنون مانورهای امداد نجات  در جنگل‌ها شده‌است، می‌گوید: مدیریت بحران باید چندسال منتظر بماند که آتش‌سوزی اتفاق بیفتد؟ آنجا باشد که چکار کند؟ کاری از دست مدیریت بحران ساخته نیست. با این اوصاف باید چهارهزار نفر نیرو داشته‌باشیم و برای هر نقطه چندین نفر قرار دهیم. اتفاقا مانورهای زیادی انجام دادیم و این سناریوها هیچ کاری از پیش نمی‌برند.
سرپرست مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار می‌کند: مشکل دسترسی به  مناطق جنگلی که آتش گرفتند، تنها به طارم مربوط نمی‌شود و در همین الموت نیز جنگل‌های انبوهی وجود دارد که در صورت آتش‌سوزی می‌تواند زبانه‌های آتش به بیش از 15 متر برسد؛ در آن صورت چه کسی حاضر می‌شود این آتش را خاموش کند؟
این مقام مسئول تصریح می‌کند: متاسفانه در بخش طارم، از مسیر عبور خودروها تا مناطق جنگلی، بیشتر از یک ساعت به صورت پیاده فاصله است که اگر خدای ناخواسته آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، شاید تنها بتوان با تهیه یک هواپیمای آبپاش که از سد سفید رود منابع آبی را تغذیه می‌کند، جلوی آن را گرفت. فعلا در حد توان استان چندین هواپیمای آبپاش در اختیار داریم که البته همین هواپیماها امکان پرواز در ارتفاع پایین را ندارند.
سرپرست مدیریت بحران استانداری قزوین  یادآور می‌شود: بحران‌های طارم تنها به آتش‌سوزی ختم نمی‌شود. ضمن اینکه بحث آتش سوزی متولی دارد و برخی تجهیزات در اختیار منابع طبیعی استان است.در صورت زمین لرزه با توجه به سازه‌های مسکونی روستاهای محمدده، پلنگه و اردک که  خسارات جبران ناپذیری خواهیم بود؛ بنابراین مهمترین اقدام در شرایط فعلی، نوسازی منازل مسکونی است که بدون آن اگر ده هزار نفر نیروی امدادی هم داشته‌باشیم، کاری از پیش نخواهیم برد.
تغییر شیوه خاموش کردن آتش در جنگل‌ها
علی اکبر اسداللهی، مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین هم در گفت‌وگو با فروردین امروز می‌گوید: درحال حاضر امکاناتی که در کل کشور برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها موجود است، کافی و موثر نیست و باید شیوه کار تغییر کند. سال گذشته با وقوع ۸۰ فقره آتش‌سوزی بیش از ۴۲۸ هکتار از منابع طبیعی استان در آتش سوخت و خسارات زیادی به انفال و منابع خدادادی وارد شد. امسال نیز بیش از 17 مورد آتش‌سوزی فقط در مناطق طارم به ثبت رسید.
 او می‌افزاید: گاهی اوقات برای حمل آب از افراد پیاده استفاده می‌کنیم که این موضوع منطقی نیست؛ چون هر فرد قادر است تنها 15 لیتر آب حمل کند؛ بنابراین لازم است از هواپیماهای سنگین آب پاش استفاده شود. در همین آتش‌سوزی اخیر، نیروهای ما با کلی تجهیزات و آب، مسیرهای زیادی را طی کردند و وقتی به نقطه آتش رسیدند، دیگر توان فیزیکی برای اطفاء حریق نداشتند.
اسداللهی در ادامه تصریح می‌کند: درحال حاضر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقداماتی را به صورت کلان و برای انتقال نیرو و تجهیزات در منطقه آتش گرفته، در دستور کار قرار داده که بتوانیم از این به بعد با استفاده از بالگردهای هوانیروز، آب و نیروی انسانی را سریع به منطقه منتقل کنیم؛ البته این اقدامات چندان کارایی ویژه‌ای ندارد؛ چراکه هماهنگی و اعزام بالگرد مستلزم صرف زمان زیادی است.
این مسئول دولتی در ادامه می‌گوید: این هواپیماهای سم پاش در شرایط نامساعد جوی عملا امکان پرواز ندارند و در این مورد آخر هم شاهد بودیم، خلبان یکی از هواپیماها به دلیل شدت باد تا مرز سقوط پیش رفت!
مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین می‌گوید: متاسفانه خودروهای آتش نشانی هرقدر هم که مجهز باشند، امکان تردد به مناطق آتش گرفته را ندارند؛ اما با خرید 22 دستگاه دمنده اطفاء حریق و احداث نقاط دیده‌بانی، از سال بعد کلیه مخاطرات در این خصوص را زیر نظر می‌گیریم. همچنین در نظر داریم با به‌کارگیری از عوامل یگان حفاظت و قرادادهای پیمانکاری، یکسری نیروهای ویژه در بخش طارم مستقر کنیم.
افزایش خشکسالی؛ نبود تعادل میان دام و مرتع
مرتضی کلهر، بخشدار طارم سفلی هم به فروردین امروز می‌گوید: خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا پوشش گیاهی خشک در مناطق طارم افزایش یابد. از ابتدای سال 95 تاکنون، بیش از هشت ماه است که هیچگونه بارش بارانی را در منطقه شاهد نیستیم و تنها در همین چندماه اخیر دو مورد بارش‌های پراکنده اتفاق افتاد. موضوع دیگر تعادل دام و مرتع است که باید کنترل شود. اگر میزان دام ما کاهش پیدا کند، مراتع با رشد بسیار زیادی مواجه می‌شود و روی هم رفته مانند انبار بنزین عمل می‌کند.
 او در مورد آتش سوزی اخیر طارم اظهار می‌کند: گاهی اوقات نزدیک به دو ساعت زمان سپری می‌شد تا به منطقه‌ای که آتش سوزی شده، برسیم. بعدها صحبت‌هایی مطرح شد مبنی براینکه به ساخت راه و جاده اقدام کنیم؛ اما براساس بررسی‌های بعدی از این کار منصرف شدیم، چون به همان میزان که این مسیرها دسترسی ما را به مناطق جنگلی تسهیل می‌کند، زمینه حضور افراد در تفرجگاه‌ها را افزایش می‌دهد که ممکن است مخاطراتی به همراه داشته‌باشد.
کلهر تصریح می‌کند: هواپیماهای سم پاش با توجه به مشخصات فنی کارساز نیستند و به نوعی اصلا برای این کار ساخته نشده‌اند. گاهی اوقات وجود یک فرد بومی به مراتب کارایی بیشتری نسبت به 20 نفر سرباز ارتش دارد. این سربازان نحوه ایجاد خط آتش و یا خاموش کردن آتش را بلد نیستند. آنگونه که پیداست علاوه بر زلزله، باید آتش سوزی را هم به خطراتی که قزوین را تهدید می‌کند، اضافه کرد؛ اما آیا به تعبیرمدیریت بحران «از هیچ بنی بشری کاری ساخته نیست»؟!

میثم مالمیر

پنجشنبه 23 آذر 1396
11:31:56