ناجیان بی نشان آماده اند

آتش نشانی قزوین نیازمند بروز رسانی تجهیزات؛
ناجیان بی نشان آماده اند

خاطره تلخ پلاسکو را همه مردم به خاطر می آورند؛ داستان غم انگیز پروانه هایی که به آتش زدند و سوختند تا عشق زنده بماند؛ عشقی که این بار رنگ و بوی انسان دوستی و وظیفه شناسی داشت. قزوین نیز در حوادث متعدد فداکاری آتش نشانان خود را به چشم دیده است.


حوادثی چون حریق در انبار بزرگ روغن، آتش سوزی در کارخانه های تولید کننده پارچه و مواد شیمیایی، غرق شدگی  افراد در کانال آب قزوین و ... که با حضور آتش نشانان قزوینی خاتمه یافت تا نجات جای تراژدی مرگ را بگیرد. اگر چه آتش نشانان قزوینی جزو تیم های آماده و مجهز برای امداد رسانی در شهر و حتی دیگر مناطق کشور هستند، اما در همین منطقه مجهز نیز کمبودهایی وجود دارد، که در صورت بروز خطر احتمالی، می تواند آسیب ها را چند برابر کند. قدیمی و فرسوده بودن بخش زیادی از بافت شهری، تمرکز بازار با انبوه کاربری های قابل اشتعال در مرکز شهر، بی توجهی به نکات ایمنی در بلند مرتبه سازی ها در کنار به روز نبودن تجهیزات، نگرانی ها را در این زمینه دوچندان کرده است.
خطر در کمین بازار
 مسعود بیگدلی، از بازاریان قزوین در این باره می گوید: «بازار هر زمستان را با ترس و خطر سپری می کند. وسایل گرمایشی عمدتاً نفتی یا برقی هستند و اگر خدای نکرده یکی از آن ها دچار حریق شود، آتش همه بازار را می بلعد، چون فرصتی برای مهار آن نخواهد بود.»
او توضیح می دهد: «هر سال بازدیدهایی از بازار انجام می شود، اما کسی کاری نمی کند؛ حل مشکل بازار به یک تصمیم بزرگ نیاز دارد؛ مشابه کاری که در سعدالسلطنه قزوین یا میدان امام علی (ع) اصفهان اتفاق افتاد و یک بازار قدیمی بزرگ با همان شکل قدیمی بازسازی شد.»
سازه هایی که ایمن نیست
رضا جانبزرگی، کارشناس مهندسی مکانیک به اشکالات مهندسی که منجر به بروز حادثه در بافت مسکونی می شود، اشاره کرده و می گوید: «متاسفانه نقص هایی در سیستم لوله کشی گاز، تهویه، اتصالات و... وجود دارد و مهندسان نیز به دلایل مختلف این مشکلات را نادیده می گیرند وهمین امر باعث می شود تا حوادثی از قبیل انفجار و گاز گرفتگی رخ دهد و پس از آن کاری هم از دست آتش نشانی بر نیاید. این معضل را باید به بافت ناکارآمد جنوب و مرکز شهر که عملیات امدادرسانی را کند می کند، افزود که با امکانات حاضر از قبیل خودروهای بزرگ جثه و ... قابل حل نیست.»
آتش نشانان آماده اند
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، با اشاره به وضعیت کنونی این سازمان برای مواجهه با خطرات احتمالی، می گوید: «در حال حاضر 8 ایستگاه فعال آتش نشانی و یک ایستگاه که به طور روزانه در بافت مرکزی محدوده سبزه میدان مستقر است، آماده امدادرسانی به شهروندان هستند. علاوه بر ایستگاه های موجود 2 ایستگاه در شهرک های دانش و اندیشه در حال ساخت است و برای سال آینده به بهره برداری می رسند.»
قدیر موسی خانی ادامه می دهد: «آتش نشانی قزوین 185نفر نیرو دارد که از این تعداد 155نفر نیروی عملیاتی هستند و در شیفت های 24ساعته، آمادگی حضور در عملیات ها را دارند. نیروهای سازمان عمدتاً در محدوده سنی بین 35 تا 40سال هستند. با توجه به این که بر مبنای جمعیت هر شهر به ازای هر 2500 نفر یک آتش نشان نیاز است، قزوین نسبت به سایر استان ها در جایگاه خوبی قرار دارد. در آخرین عملیات بزرگ که مربوط به شرکت پوشینه پلاست زنجان بود، 12اکیپ را توانستیم به محل حادثه اعزام کنیم.»
موسی خانی به تخصص نیروهای آتش نشانی قزوین اشاره کرده و می افزاید: «در حال حاضر 90درصد از پرسنل آتش نشانی قزوین، دارای تحصیلات مرتبط در مقطع لیسانس و بالاتر هستند و از نظر آمادگی جسمانی نیز در وضعیت خوبی قرار دارند. اغلب نیروهای ما ورزشکار هستند و مدال های ملی و بین المللی دارند. علاوه بر آن نیروهای آتش نشانی از نظر دانش و آگاهی نیز به روز هستند و تنها به مباحث مربوط به حریق محدود نمی شوند؛ بلکه در زمینه های مختلف از قبیل غرق شدگی، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، حوادث کار، حوادث آسانسور و حوادث کوهستان نیزآموزش دیده اند و حضور می یابند.»
آتش نشانی سالانه 3هزار عملیات انجام می دهد
معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به این که این سازمان 37دستگاه خودروی آتش نشانی دارد، توضیح می دهد: «این خودروها بر اساس نوع عملیات از قبیل اطفاء حریق یا نجات مورد استفاده قرار می گیرند. سالانه به طور متوسط 3 هزار عملیات توسط سازمان آتش نشانی انجام
می شود، که از این تعداد حدود 40 درصد به حریق و مابقی به حوادث دیگر اختصاص داشته است. در 6 ماهه نخست امسال 1580 مورد عملیات داشته ایم.»
کمبود خودرو و نردبان
موسی خانی به تجهیزات قزوین و کمبودهای موجود هم اشاره می کند: «ما در بحث تجهیزات نسبت به بسیاری از شهرها و حتی کلان شهر وضعیت بهتری داریم، ولی به این معنی نیست که نیاز به بروزرسانی نداریم. در کشورهای پیشرفته عمر خودروهای آتش نشانی بین 5تا 8سال است، اما ما خودروهایی با عمر بیشتر داریم، که هنوز نتوانسته ایم آن ها را بروز کنیم. یکی از نیازهای آتش نشانی نردبان مناسب است؛ اگر چه 2 نردبان بلند داریم اما یکی از آن ها خیلی قدیمی است و از طرفی خرید یک نردبان 32 متری در حال حاضر 15 میلیارد تومان هزینه دارد. البته امسال و سال گذشته توانسته ایم در بحث تجهیزات انفرادی بهتر عمل کنیم. خرید یک دست لباس آتش نشانی به تنهایی 25 میلیون تومان و تجهیزات انفرادی هر آتش نشان حدود 45 میلیون تومان هزینه برمی دارد. با این حال در زمینه تجهیزات و پوشش انفرادی مشکلی نداریم، هر چند خودروها و نردبان ها باید بروز شوند.»
خطر انفجار خودروهای حمل گاز مایع
او به کانون های آسیب پذیر شهر در مواجهه با خطر اشاره کرده و می افزاید: «هم اکنون انبارهای پرخطری در سطح شهر داریم. برخی از کسبه و مغازه داران مکان های غیر تجاری در بافت مسکونی را تبدیل به انبار کالا کرده اند و اگر اتفاقی رخ دهد، بافت مسکونی هم مورد تهدید قرار می گیرد و آتش به سرعت به بافت مسکونی سرایت می کند. نکات ایمنی در سیم کشی برق، موضوع حریم ها، وسایل گرمایشی و ... رعایت نمی شود و بازاری ها همکاری مناسبی در این زمینه ندارند. یک موضوع پر خطر دیگر سوخت رسانی غیر مجاز توسط خودروهایی است که گاز مایع حمل می کنند و با این که مورد برخورد قانونی قرار گرفته اند، اما دوباره فعالیت خود را در محدوده شهری از سر گرفته اند. غافل از آن که اگر انفجاری رخ دهد شعاع آن 500 متر خواهد بود.»
آتش نشانان ثابت کرده اند که در هنگام حادثه به چیزی جز نجات جان انسان ها نمی اندیشند، اما اگر دستشان خالی باشد، شاید نتوانند جان دیگری و حتی جان خود را نجات دهند. تأمین زیرساخت های امدادرسانی در فرآیند شهرسازی و توسعه شهری از یک سو و فراهم سازی تجهیزات مناسب در مواجهه با حوادث از سوی دیگر، شاید بتواند سرنوشت دیگری را در هنگام تهدیدهای احتمالی برای شهروندان رقم بزند.

شیما شاهین فر

يكشنبه 15 مهر 1397
11:07:23