بودجه شیشه‌ای

خواسته کارشناسان از دخل و خرج شهر؛
بودجه شیشه‌ای

نزدیک به دو هفته است که بودجه سال 97 شهرداری به شورای اسلامی شهر تقدیم شده‌است. بودجه در نظر گرفته‌شده برای شهرداری در سال  آینده، 635 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که این میزان نسبت به سال جاری  با افزایش 14  درصدی رو به رو است.


 با توجه به صحبت‌های علی صفری، شهردار قزوین، در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین،بودجه شهرداری در سال 97 با اتکا بر موضوع اقتصاد مقاومتی و درآمدهای پایدار بر اساس توسعه شهر تصویب ‌شده‌است، برنامه‌هایی ازجمله برنامه 1404 رویکردهای برنامه دوم 5 سال شهرداری و برنامه ششم توسعه کشور در این بودجه قرار گرفته‌است که براساس موارد ذکر شده، هزینه‌های جاری 30 درصد و هزینه‌های عمرانی 70 درصد بودجه پیش‌بینی‌شده‌است.
219 پروژه که 57 پروژه در حوزه معاونت عمرانی 33 پروژه در حوزه ترافیک، 31 پروژه در حوزه خدمات شهری و سایر حوزه‌ها از ارقام قابل توجه بودجه سال آتی است که درواقع 45 درصد پروژه‌ها در بخش معاونت عمرانی و  20 درصد  آن به حوزه ترافیک اختصاص یافته‌است.
هرچند که  بودجه ارائه شده توسط شهرداری با افزایش منطقی و معقولی رو به رواست با این حال،احد چگینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و امور زیر بنایی شورای شهر قزوین،در جلسه بررسی لایحه بودجه پیشنهادی سال 97 شهرداری برخی از رقم‌های بودجه  را شفاف ندانست.
فرج الله فصیحی رامندی، دیگر عضو شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه بودجه سال آتی باید واقعی نوشته شود، تصریح می‌کند: تعداد کمتری از این پروژه‌ها در بودجه نوشته شود تا در راستای آن،اجرایی شدن  پروژه‌ها با بودجه تصویب شده همخوانی داشته‌باشد و به واقعیت نزدیک باشد.
او همچنین تاکید می‌کند: همچنین پروژه‌ها به ترتیب کلان تا ریز در جلسات متمادی مورد بررسی قرار گیرند و کدهای بودجه براساس نوع محلی تفکیک گردد که برای آن تعریف می‌شود.  در این بین،یکی از کارشناسان و فعالان حوزه شهری با بیان نقدهایی در خصوص بودجه سال جاری و با تاکید بر واقعی نوشتن بودجه سال آینده، خواستار شفاف‌سازی شد.
درحالی‌که بخشی از آبادانی و حفظ ارزش‌های شهر برعهده شهرداری‌هاست، به راستی چه مواردی باید در اولویت امر بودجه نویسی قرار گیرند؛ درحالی که بدهی سنگین شهرداری به بانک شهر یکی از مشکلات اساسی شهرداری قزوین است.
پرهیز از پروژه ها پرهزینه؛ اما بی‌بازده
یوسف کرمی، کارشناس مالی در این باره در خصوص آنچه که باید در اولویت بودجه نویسی مورد توجه قرار گیرد، به «فروردین امروز» می‌گوید: آنچه مسلم است شهرداری باید از پروژه‌های کم بازده،غیرضروری، پرهزینه و کم اثر برای شهروندان که عامل اصلی انحراف منابع مالی شهر است، به جد پرهیز کند، شهرداری باید در اولین گام،با کاهش هزینه‌های سرانه خدمات شهری از طریق کنترل و نظارت‌های به موقع و دقیق، زمینه کارایی اقتصاد شهری را فراهم سازند.
او در ادامه تصریح می‌کند: دومین اولویت بودجه‌ای می‌تواند تمرکز بر روی پروژه‌های مشارکت محور باشد تا نقش بخش خصوصی را در اداره شهر پررنگ‌تر کند.
 کرمی در ادامه صحبت‌های خود به بدهی سنگین شهرداری به موسسات مالی اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه مدیران قبلی شهر با پیش خور کردن منابع شهر با تدارک پروژه‌های پرچرب برای پیمانکاران خاص به قصد اجرای نمایشی پروژه‌های بعضا غیر ضروری، اما پرهزینه، شهرداری را در شرایط سخت و بحرانی تامین بودجه قرار داده‌اند.
این کارشناس مالی، بدهی‌های معوق شهرداری را میراث مدیران قبلی می‌داند و می‌گوید: عبور از این بحران بدهی که میراث مدیران گذشته‌است، یکی از مسائل مهم مالی شهرداری است. مدیران قبلی که اقدامات عوام فریبانه  و حاتم بخشی‌های بی‌حد و حصر از جیب شهروندان را کوله باری از تجربه نامیدند باید بدانند آنچه واقعیت دارد کوله باری از مشکلات است.
این مدرس دانشگاه بیان می‌کند: به هرحال شهرداری باید با توجه به واقعیت موجود با کمک شهروندان و حمایت قاطع اعضای شورای شهرو تدبیر مدبرانه شهردار به نحو مطلوب اداره شود.
ناکامی شهرداری‌ها در کسب درآمد پایدار
پویا بهشتی،کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه بودجه سال 97 باید براساس نیازهای شهر و شهروندان نوشته شود، به «فروردین امروز» می‌گوید: بودجه شهرداری باید متناسب با نیازهای حقیقی شهروندان باشد که متاسفانه ساخت و سازهای بی‌حد و حصر در سال‌های گذشته سبب شد تا ابتدایی‌ترین نیازهای شهروندان که کوچکترین آن آسفالت‌های با کیفیت در سطح معابر است، مورد غفلت قرارگیرد.
او بیان می‌کند:  یکی از شاخصه‌های اصلی بودجه نیازهای اصلی شهر و تصمیم‌گیری مدیران شهری براساس آن است.انتقادی که به دوره‌های قبل وارد است، متاسفانه در گذشته مدیران شهری تعامل مطلوبی با شهروندان نداشتند و برهمین اساس نسبت به نیازهای شهروندان و حتی نسبت به حقوق شهروندی بیگانه بودند که گواه آن تخریب خیابان انصاری،ساخت برج تجارت،ساخت پل نادری بر روی حمام تاریخی و درست در وسط بافت فرسوده و میانی شهر و همچنین پروژه‌های ناکارآمد و معوق چندین و چند ساله شهرداری همچون هتل حکم آباد است.
بهشتی در ادامه صحبت‌های خود به مدیریت استراتژیک اشاره می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: آسیب به بافت تاریخی و شهری و صرف هزینه‌های کلان از جمله معایب نداشتن مدیریت استراتژیک در ادوار گذشته است، به طوری که مطالعات فاز صفر در خصوص هر پروژه و حرکت به سوی مدیریت استراتژیک نیز در پروژه‌های شهری قزوین به شدت احساس می‌شود.
او در ادامه با اشاره به تاریخچه خودکفایی شهرداری‌ها بیان می‌کند: از سال 63 قانون خودکفایی شهرداری‌ها تصویب شده‌است و براساس این قانون، شهرداری‌ها خود درآمد شده‌اند و هزینه‌ای از سوی دولت دریافت نمی‌کنند. با گذشت بیش از 30 سال از تصویب این قانون، شهرداری‌ها اگرچه توانسته‌اند درآمدهایی از محل دریافت عوارض و فروش تراکم و املاک برای خود فراهم کنند؛ اما ناپایدار بودن بخش زیادی از این منابع و بیم پایان یافتن ظرفیت شهر برای ایجاد این دست درآمدها، نگرانی و وسواس برای مدیریت منابع مالی موجود را چند برابر می‌کند.
به گفته این برنامه‌ریزشهری، در شرایطی که شهرداری قزوین و دیگر شهرهای استان هنوز نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از درآمدهای پایدار کسب کنند، به کارگیری روش‌های صحیح مدیریتی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.
بهشتی در ادامه با اشاره به عملکرد برخی سازمان‌های زیر نظر شهرداری می‌گوید: بهتر بود اعضای شورای اسلامی شهر قزوین قبل از بودجه نویسی، به بررسی عملکرد برخی از سازمان‌های شهرداری به منظور شفاف سازی،همچون سازمان فرهنگی -ورزشی شهرداری قزوین می‌پرداختند؛چراکه بسیاری از فعالان حوزه شهری نسبت به عملکرد این سازمان منتقد بودند که بودجه سال های  گذشته این سازمان، کمتر در مباحث فرهنگی صرف شده است،درحالی که برای این سازمان در بودجه 97افزایش 2 برابری در نظر گرفته شده‌است.
 او با اشاره به اولویت‌های اصلی در بودجه سال 97 تأکید می‌کند: با تمام نقدهایی که به برخی از پروژه‌های نیمه تمام شهرداری وارد است، منطقی است که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهرازجمله آن فاز اول ساختمان اداری شهرداری و شورای شهر، تقاطع غیره مسطح امام رضا (ع)، ساختمان ستاد اقامه نماز، فاز 2 پارک شهرک عارف، اراضی 17 هکتاری وخانه‌های فرهنگ یکی از اولویت‌ها قرار گیرد. همچنین حذف هزینه‌های غیرضروری، مناسب سازی معابر برای افراد کم‌توان جسمی  و حرکتی،از اهداف بودجه بندی قرار گیرد.
 بهشتی در ادامه نواحی منفصل شهری را مظلوم‌ترین نقاط استان می‌داند و می‌گوید: به نظرمن باید توجه به نواحی منفصل شهری یکی از ارکان اصلی بودجه بندی در سال 97 باشد؛ چراکه در سال‌های گذشته به طمع و به بهانه کلان شهر شدن، به برخی از روستاها برچسب شهر زده شد و شهروندان آن نواحی را از تعرفه‌های کم  روستایی جدا کرد، درحالی که هیچ تغییری در سیستم شهری این مناطق دیده نمی‌شود و تنها شهروندان این مناطق هستند که از امکانات شهری محرومند و مجبور به پرداخت تعرفه‌های شهری هستند.
این روزها بودجه سال 97 شهرداری، در صدر اخبار است که بنا به گفته برخی از اعضای شورای شهر و کارشناسان و فعالان حوزه شهری، با شفاف سازی  می‌توان پاره‌ای از ابهامات را برطرف کرد؛چراکه تجربه نشان داده،شهرداری‌ درگذشته با تعاریفی از پروژه‌های کاذب همچون هتل اسکیمو،پیست اسکی و... سعی در افزایش بودجه داشته، درحالی که بسیاری از این پروژه‌ها در مرحله تئوری باقی ماندند.

فریبا قاسمی

شنبه 28 بهمن 1396
13:43:45